Zeer grote brand (woning) Valkenburgerstraat - Amsterdam 11-08-2013

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning) Valkenburgerstraat - Amsterdam 11-08-2013  (gelezen 7529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mallemiering

• bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2013, 12:44:53
Je kunt het ook anders lezen. Omdat Amsterdam 13 ladders heeft, kan het niet zo zijn dat er een hoogwerker ter assistentie gevraagd wordt?

Het feit dat deze niet op foto's of filmpjes staat zegt ook helemaal niets.. Ik zit mee te luisteren op het incidentkanaal, dus neem van mij aan dat de hoogwerker van Zaanstad ter plaatse is op het brandadres om een inzet te doen over het dak aan de achterzijde.
Assumption is the mother of all fuck-ups

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #21 Gepost op: 11 augustus 2013, 12:54:55
Citaat van: Thor link=msg=1190766 date=1376210214
Als deze hoogwerker is uitgerukt ter assistentie van deze brand.
Mallemierig baseert zijn informatie niet op een P2000 bericht, maar op echte feiten. Deze zin lijkt me dan ook niet van toepassing.

Citaat van: Thor link=msg=1190766 date=1376210214
Kennelijk kan een hoogwerker iets anders dan een ladder.

Uiteraard kan een hoogwerker andere dingen dan een ladder.

Hoogwerker
+ Kan één of meerdere malen knikken
+ Grootste bluscapaciteit (1 waterkanon)
- Langzaam
- Slecht manoeuvreerbaar (groot en zwaar)
- Niet af te dalen wanneer ingezet

Autoladder
+ Snel
+ Goed manoeuvreerbaar (klein en licht)
+ Altijd via ladder op en af te dalen
- Kan niet knikken
- Kleinere bluscapiciteit (1 handstraal)

Vroeger had 'regio 13' 2 hoogwerkers, maar naar mijn weten zijn deze vanwege vele storingen en de beperkte manoeuvreerbaarheid ingeruild voor autoladders. Het gebeurt nu bij grote branden regelmatig dat hoogwerkers uit Zaandam, Hoofddorp en Mijdrecht bijstand verlenen.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1190814 date=1376216724
Werk je bij Ladderwagens-R-Us dat je zo reageert ?  98uiye
Moet ik dit als grap zien of als persoonlijke aanval? Wel jammer dat je het gelijk op de persoon speelt en geen inhoudelijke bijdrage levert.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1190816 date=1376216929
Verder heb ik twijfels of de HW van zaanstad werkelijk TP is geweest er zijn verschillende foto's en video's maar nergens is een HW te ontwaren tenzij, beelden heb gemist.

Gemist dus.

Bron: Twitter / Roy Gerritsen / @112Amstelveen / http://pic.twitter.com/EKEs70GIqd

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:05:57
Citaat van: JelZo link=msg=1190820 date=1376218495
Moet ik dit als grap zien of als persoonlijke aanval? Wel jammer dat je het gelijk op de persoon speelt en geen inhoudelijke bijdrage levert.
Oh ? Ik lever juist een mening; namelijk dat die eerste opmerking volgens mij als vraag bedoeld is, en niet als mening/uitspraak. Denk dat de orginele poster alleen het vraagteken vergeten is.

Wel jammer dat jij dan ook gelijk zo kort door de bocht reageert, op bovenstaande wijze. Vond de felheid uit de eerste reactie van mallemiering ook al opvallend. Blijkbaar is de hele discussie 'hoogwerkers' v.s. 'ladderwagens' een heel heikel punt daar in 020.

Ik vind het wel best; ga lekker zo door daar, en ik ga van mijn zondag genieten. Adem in, adem uit.....

Peen
Redacteur van

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:09:53
Inderdaad gemist dus...

Ik denk dat de opmerking van Peen toch wel terecht is.

Thor vraag gewoon of een HW een ander kunstje kan den een AL omdat AA over 13 stuks AL beschikt en toch een HW TP vraagt. Lijkt mij een normale vraag. Als Mallemiering dan vraagt naar een onderbouwing van een uitspraak mis ik ook een verband tussen beide opmerkingen. Mallemiering laat een beetje met zijn opmerking doorschemeren dat de opmerking van Thor iets belachelijks in zich zou hebben en / of dat iedereen maar moet weten waar de verschillen tussen beide voertuigen liggen. Of Mallemiering zich nu op feiten of P2000 basseerd neemt niet weg dat hij gewoon uitleg had kunnen geven.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:13:21
Citaat van: JelZo link=msg=1190820 date=1376218495
Uiteraard kan een hoogwerker andere dingen dan een ladder.

Hoogwerker
+ Kan één of meerdere malen knikken
+ Grootste bluscapaciteit (1 waterkanon)
- Langzaam
- Slecht manoeuvreerbaar (groot en zwaar)
- Niet af te dalen wanneer ingezet *)

Autoladder
+ Snel
+ Goed manoeuvreerbaar (klein en licht)
+ Altijd via ladder op en af te dalen **)
- Kan niet knikken
- Kleinere bluscapiciteit (1 handstraal)

Je noemt al een aantal verschillen.

Even nog wat aanvullen :Sommige ladders hebben tegenwoordig een 3" stijgbuis en een waterkanon.
*) Daarbij nog .Bij een black-out oid hoe kom je met het bakje beneden ?
**)Je kunt met de ladder meerdere mensen achter elkaar in veiligheid brengen, kan een continue proces zijn,
de hoogwerker moet steeds op en neer gaan.
De ladders hebben nmm het voordeel dat ze makkelijker kunnen worden opgezet in straten met draden overdwars.

Overigens volgens mij was Amsterdam een van de gemeenten die al vroeg een hoogwerker hadden maar deze hoogwerker was dermate groot en lomp dat het geen succes was en al snel uit de sterkte verdween.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:18:23
Citaat van: Thor link=msg=1190830 date=1376219601
*) Daarbij nog .Bij een black-out oid hoe kom je met het bakje beneden ?
Met een 2e hoogwerker ernaast. Genoeg voorbeelden van geweest op Open Dagen waar de eerste HW in storing ging :P
Al zijn er af en toe HW's met een (nood)ladder ernaast.

imotmart

• Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:27:59
http://www.nu.nl/binnenland/3547659/grote-brand-in-amsterdam.html#slideshow-/slideshow/1895264/popup.html

Zowel een foto van een ladder met een Kanon alswel een foto met de HW in actie.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:32:18
Citaat van: Piles link=msg=1190832 date=1376219903
1.Met een 2e hoogwerker ernaast. 2.Genoeg voorbeelden van geweest op Open Dagen waar de eerste HW in storing ging :P

1.Ik doelde eigenlijk meer op of er ondertussen al back-systemen/onafhankelijke noodsystemen op hoogwerkers zitten.
Je zult maar met een slachtoffer in de rook in een bakje staan en dan moeten wachten op een tweede hoogwerker of een autoladder.
2.Dat pleit dan vwb dit aspect niet direct voor de hoogwerker.
Bovendien tijdens open dagen waarschijnlijk ruimte zat maar in bijv. de binnenstad met nauwe straatjes kan dat wel anders zijn.

mallemiering

• bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:32:33
Dus het is normaal dat als iemand vraagt naar een onderbouwing, hij direct aangevallen wordt door anderen? Als ik post dat er een voertuig ergens naar toe gaat, en iemand anders trekt dat in twijfel (want zo lees ik het), kan ik óf meteen in de aanval gaan, óf ik vraag waarom? Ik zit er niet op te wachten dat ik meteen afgezeken wordt door mensen die denken dat ze voor een ander antwoord moeten geven, en al zeker niet op de manier waarop.
Assumption is the mother of all fuck-ups

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:33:23
Citaat van: Piles link=msg=1190832 date=1376219903
Met een 2e hoogwerker ernaast. Genoeg voorbeelden van geweest op Open Dagen waar de eerste HW in storing ging :P

Elke hoogwerker heeft een noodsysteem. Dat systeem zorgt er voor dat bij een storing van de hoogwerker je toch beneden kunt komen. Het systeem kan echter wel alleen rechtstreeks dalen. Hij kan niet naar links of rechts gaan. Wanneer er dus iets onder de korf staat dan moet er een andere hoogwerker bij komen. Helaas in de praktijk meegemaakt dat er iets onder de mast stond toen de hoogwerker net een patient uit het raam naar buiten haalde. Dat werd een rare overdracht van korf naar korf op 5 meter hoogte.  :|
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens