Nu wilde ik een paar dingen weten:
- mogen marechaussee beambten zomaar dwingen foto's te verwijderen?
- is het inderdaad verboden om vanaf open toegankelijk terrein foto's te maken waar (gedeelten) van luchtvaartgerelateerde gebouwen op staan (voor eigen prive gebruik)?
Nu kunnen delen van Schiphol Oost behoren tot het eigen terrein van Schiphol ("Het luchthavengebied"). Daar wordt het iets ingewikkelder. Er moet namelijk duidelijk aangegeven zijn dat je "eigen terrein" betreed, en dat daar de huisregels gelden. Nu weet ik niet waar je je bevond en of er aangegeven was dat je je op "eigen terrein" bevond. Maar als "eigen terrein" niet afgesloten is van de openbare weg, dan mag je in principe gewoon fotograferen, zelfs als de huisregels iets anders zeggen.
(Het lijkt erg op een eerdere discussie over fotograferen rond stations, waar zelfs kamervragen over gesteld zijn. De Minister heeft toen duidelijk aangegeven dat dit gewoon mag. De situatie rond Schiphol lijkt hier erg op.)
Toevallig was ik vandaag op Schiphol Oost, en heb opgelet wat er is aangegeven.
Op de toegangswegen die ik heb gebruikt staan grote borden die aangeven dat je terrein van Schiphol betreed, waarbij er verwacht wordt dat je de huisregels volgt. Het kan dus inderdaad zo zijn, dat je je op eigen terrein bevond, en dan gelden de huisregels die ik al had aangegeven.
Schiphol Oost is echter niet afgesloten of afgescheiden van de openbare weg, dus kan je wel zeggen dat er sprake is van een openbare ruimte.
Zoals ik al zei: ik ben geen jurist. Het volgende is dus naar mijn eigen mening, ontleen er geen rechten aan.
Als ik alle regels naast elkaar leg, dan is jouw voorbeeld een grijs gebied waar theorie en praktijk elkaar treffen. In theorie mag "Schiphol" jou vragen om geen beeldmateriaal te maken. Echter denk ik dat een rechter Schiphol nooit in het gelijk zal stellen als je foto's maakt voor eigen gebruik vanaf de openbare ruimte op Schiphol Oost.
Vraag is of je het echt daarop aan wil laten komen. Uitleggen wat je aan het doen bent, en waarom levert je in de praktijk het meeste op. Los daar van mag de KMar nog steeds geen beelden verwijderen, en je dat ook niet vragen om te doen.
Wat ook onduidelijk is. Er is,
volgens mij, geen wettelijke grondslag (als in: opgenomen in een wet, regelgeving of bijv een APV) voor de KMar om je aan te houden, of je fototoestel in beslag te nemen. Ze mogen je natuurlijk altijd vragen stellen, als zij het een verdachte situatie vinden.
Huisregels vallen in principe onder civiel recht, hoewel het voor Schiphol iets ingewikkelder is.* Het is niet aan de overheid om huisregels te handhaven. De KMar (of politie) kan je dus niet aanhouden op grond van de huisregels alleen, en je zeker niet vragen om beelden te verwijderen.
Er kan wel een persoon in dienst van Schiphol komen (bijv een beveiliger), die je vraagt te stoppen met fotograferen en het terrein te verlaten. Als je dat niet doet, kan de KMar wel optreden.
Schiphol kan, via een civiele procedure, beslag laten leggen op je camera, en andere zaken waar afbeeldingen opgeslagen zijn. Ook dan zal een rechter beslissen of dit terecht is, en of de beelden vernietigd moeten worden.
Persoonlijk denk ik dat een rechter Schiphol ook in dat geval niet in het gelijk stelt. Zolang de foto's voor eigen gebruik zijn en vanaf de openbare ruimte in Schiphol Oost genomen zijn. De situatie is anders, als je doorgaat met fotograferen als een medewerker je heeft gevraagd te vertrekken. Maar ook dan zal een Rechter heel goed kijken of de situatie wel duidelijk is, en of er echt sprake is van niet openbaar terrein.
Nogmaals, dit is zoals ik het zie.
Zeker voor het stuk over de huisregels en wel/niet handhaven door de KMar, zullen er ongetwijfeld forumleden zijn die dit beter weten.
*Veel van de huisregels van Schiphol zijn een kopie van bijv de APV van de gemeente Haarlemmermeer, of de Luchtvaartwet. Zodoende lijkt het of de KMar dan optreed op grond van de huisregels, terwijl dat feitelijk niet zo is. Zij treden dan op, op grond van de wetgeving.
Je kan de redenatie dus niet omdraaien: als iets in de huisregels van Schiphol staat, dan heeft de KMar er niks mee te maken als ik ze overtreed.