Het volgen van welk protocol dan ook jeug ik toe omwille van een nauwkeurige handelwijze, en inderdaad het maakt de kans op fouten kleiner.
Ik heb echter zeer sterk de indruk dat bij het gebruik van ProQa er niet of nauwelijk een ESCAPE aanwezig is om af te wijken daar waar gemotiveerd noodzakelijk is.
Het ProQa schiet in mijn ogen zijn doel voorbij. Voor elke uitzondering waarin een protocol niet voorziet dient namelijk altijd een escape ingebouwd te zijn.
Indien centralisten zich zeer strak aan het ProQa moeten houden zonder escape, dan kan het werk van de verpleegkundig centralisten ook door niet-verpleegkundigen of afgekeurde stratenmakers (sorry) gedaan worden die domweg en klakkeloos alleen maar de vragen op het scherm opdreunen en strikt de protocollen volgen.
Hoe gaat een centralist om met een verpleegkundige of arts welke bij een melding een SBAR verhaal afsteekt?
Wordt daar ook gelijk opgehangen?
Ik kan niet zo goed bedenken waarom een centralist gemotiveerd zou moeten afwijken als hij met ProQA werkt. De centralist stelt de vragen die in zijn scherm staat en uiteindelijk zal ProQA een code genereren. De medische directeuren/hoofdofficieren van de ambulancedienst hebben voor iedere code bepaalt welke eenheden er moeten worden ingezet en met welke prioriteit.
Ik verkeer in de veronderstelling dat jij niet bij een ambulancedienst werkt of ooit gewerkt hebt. Ik vraag me dus af waarom ProQA in jouw ogen het doel voorbij schiet.
Het klopt dat er geen enkele noodzaak is om verpleegkundigen de telefoon te laten oppakken op de meldkamer. Call center operators zijn namelijk veel beter in telefoontjes beantwoorden, snel en effectief werken met uitvraagsystemen dan verpleegkundigen. Verpleegkundige of paramedische kennis is namelijk niet nodig op de meldkamer.
Het maakt niet uit of een arts, verpleegkundige, stratenmaker of bankdirecteur het alarmnummer belt. De centralist behandelt iedereen op gelijke wijze. De centralist zal de melder altijd vragen om alleen antwoorden te geven op de gestelde vragen.
Ik vind iedere dokter of verpleegkundige die de meldkamercentralist wil lastig vallen met zijn SBAR een grote kneus. Je moet namelijk je plek kennen, als je een melding doet van een ongeval of onwelwording dien je het verder over te laten aan de ambulancedienst. Als je denkt dat je aanbeveling/advies moet geven aan de ambulancedienst moet je het vooral zelf gaan doen.