Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 66804 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

0345 eo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #50 Gepost op: 20 augustus 2013, 11:40:51
Wow haha, heel bijzonder allemaal hier. Ga maar weer verder hoor... toedeloe!  0098


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 20 augustus 2013, 11:54:32
Citaat van: 0345 eo link=msg=1193569 date=1376991651
Wow haha, heel bijzonder allemaal hier. Ga maar weer verder hoor... toedeloe!  0098

Ik heb de moeite genomen om je vijf vragen te stellen. Je kan of wilt ze niet beantwoorden. Daarmee diskwalificeer jij jezelf tot een bijzonder storend element. Je reactie op mij zijn hele grote woorden, terwijl ik de moeite neem om mijn opinie te onderbouwen of te verwijzen naar wetenschappelijke publicaties (peer-reviewed).

Jij draagt niets bij aan de discussie maar maakt je schuldig aan opruiend gedrag in de hoop dat je bij andere forumleden sentimenten kan aanwakeren zodat ik hier weer de volle laag krijg of weggezet wordt als een gefrustreerde klaploper.

Stel je eens voor en vertel even wie je werkgever is zodat andere forumleden je teksten ook iets beter kunnen duiden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #52 Gepost op: 22 augustus 2013, 10:11:43
Tot op heden heb ik me afzijdig gehouden in deze discussie. Gewoon om te zien welke richting de discussie krijgt. Men kan slechts een vermoeden uitspreken waarom de inzetfrequentie nu ineens zo toe is genomen. Het is een lastige discussie met heel veel argumenten die allemaal hun eigen lading hebben. Het gaat alle kanten op. Zo stelt 024, los van de initiële vraag, dat deze voorziening nogal kostbaar is. Daarbij staat zij digitaal in de discussie en stelt dat het hoog tijd is voor een evaluatie van dit inzetmiddel. Zij wil harde data hebben, om te zien of een voorziening als deze, welke wordt bekostigd met gemeenschapsgeld kan worden gerechtvaardigd. Helder standpunt.

Ik ben nu een jaar of zes actief op dit forum. Wat opvalt is dat discussies zich steeds lijken te herhalen, wanneer het MMT ter sprake komt. Te duur en onbewezen meerwaarde. Vanuit het MMT probeer ik de nuance steeds te benadrukken. Die is er echt wel.  

Enerzijds heb je de expertise van het ambulancepersoneel, anderzijds heb je de expertise van een MMT. Gezamenlijk maak je een goed plan ten behoeve van een patiënt. Daarmee til je het gehele product ambulancehulpverlening op naar een hoger niveau. In mijn optiek is dat de werkelijke meerwaarde.

Die laat zich niet zo makkelijk uitdrukken in maat en getal. Ik vind dat ook helemaal niet erg. In mijn ervaring is ambulancepersoneel vaak erg content met het feit dat je helpt meedenken in een complexe situatie. Soms neem je gezamenlijk dramatische beslissingen voor een patient. Ik bied als anesthesioloog daarbij vaak steun aan het oordeel van een ambulanceteam om juist iets wel, of niet te doen. Daar is helemaal niets mis mee, als het gaat om een ingrijpende beslissing. Na een flink aantal jaren MMT ken je heel erg veel mensen persoonlijk. Die zijn vaak geweldig blij met je afwegingen, je oordeel en support. Gewoon samen werken. Daar zit wat mij betreft de echte kracht van MMT.

Natuurlijk is het een dure voorziening. Daar mag je best kritisch naar kijken. Maar helaas is niet alles te voorspellen. Als we vooraf weten dat de patiënt met of zonder ambulancehulpverlening, met of zonder extra hulp van een MMT, zowiezo dood is binnen een maand, hoef je er überhaupt niet te beginnen en kan iedereen gewoon beter thuisblijven. Alleen.., die wetenschap heeft men natuurlijk nooit vooraf. Net zo min wanneer de patiënt acuut wordt gepresenteerd op een Spoedeisende Hulp. Je weet vooraf bijna nooit, of alles wat je doet kans van slagen heeft. Dus.., je gaat gewoon met z’n allen aan de slag. En ook dat is een dure voorziening welke wordt bekostigd met gemeenschapsgeld.

Hoe evidenced based is de ambulancezorg nou eigenlijk? Er zijn zo’n 700 ambulances in Nederland. Deze zijn allemaal uitgerust met wervelplanken en de meeste diensten hebben een autopluse beschikbaar. Zo’n plankje met toebehoren kost ongeveer 500 Euro. Paenuts. En…, is het positief nut van een wervelplank ooit bewezen. Nooit! Het heeft wel bewezen nadelen. Wanneer je het hebt over een autopluse praat je toch snel over de prijs van een auto. Om heel het wagenpark uit te rusten met dit soort devices heb je het over een investering van vele miljoenen Euro’s. Ik heb patiënten gezien die tijdens uitwendige hartmassage met behulp van een autopluse zelfs hun ogen hebben geopend. Heel effectief. Is er enig verschil in outcome wanneer BLS wordt uitgevoerd met behulp van een autopulse versus conventionele uitwendige hartmassage. Niets! No evidence at all. Allemaal gemeenschapsgeld.  

We natuurlijk allemaal heel gewichtig doen over evidence en kostenbeheersing. Daarbij hebben we vaak de neiging om vooral naar anderen te kijken en niet naar ons zelf.

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 22 augustus 2013, 12:38:55
Citaat van: Expert link=msg=1194173 date=1377159103

Enerzijds heb je de expertise van het ambulancepersoneel, anderzijds heb je de expertise van een MMT. Gezamenlijk maak je een goed plan ten behoeve van een patiënt. Daarmee til je het gehele product ambulancehulpverlening op naar een hoger niveau. In mijn optiek is dat de werkelijke meerwaarde.


Ik lees met veel plezier je inhoudelijke bijdragen op dit forum, over het algemeen verschillen we ook niet zo heel veel van mening. Het MMT-gebeuren in Nederland heeft bij mij de irritatie gewekt. De gezondheidszorg in Nederland behelst meer dan alleen het MMT. Deze discussie is niet dankzij mij ontstaan, de aanleiding is wederom het MMT dat de media opzoekt om even haar propaganda op het volk los te laten. Het is te simpel om het MMT te beschouwen als een paar medisch specialisten en verpleegkundigen, er gaat per traumaregio een log bureaucratisch apparaat achter schuil van managers, beleidsmedewerkers, communicatie experts en PR medewerkers.

Ik ben kritisch als een anesthesioloog voor de vuist weg roept dat ze heel levens redden. Je bereikt daarmee dat burgers inderdaad een gevoel van veiligheid krijgen wat in feite schijnveiligheid is, mits het tegendeel bewezen kan worden. Het MMT kan dat doen door middel van een evaluatie.

Op dit forum post ik met grote regelmaat nieuwsberichten of plaats kritisch noten bij ontwikkelingen in de gezondheidszorg in Nederland. Echter is het mij tot op heden nog niet overkomen dat een uroloog lid wordt om uit te halen naar mij of mij een aanmatigende PM te sturen. Zodra ik iets schrijf over MMT komen de beleidsmedewerkers en MMT-arsten (anesthesiologen) uit alle hoeken en gaten.

Ik ben van mening dat de combinatie MMT en ambulancedienst samen kan zorgen voor een betere ambulancehulpverlening, echter denk ik dan aan inzettten bij verkeersongevallen met beknelling, schotwonden, etc. Ik heb regelmatig gevraagd hoe het MMT denkt de ambulancehulpverlening naar een hoger plan te tillen door preventief op de wal te staan bij een melding van een persoon te water.

In de afgelopen 15 jaar is er sprake geweest van een ongecontroleerde groei op basis van helemaal niets. De nachtvluchten zijn er bij gekomen, het werkterrein is steeds verder opgeschoven van trauma team naar een medisch team dat ingezet wordt bij diverse ziektebeelden, zelfs bij een IBS schroomt men al niet meer om het MMT in te schakelen. Ik ben van mening dat je eerst eens kritisch moet gaat evalueren waardoor men weet of het allemaal wel zo nuttig is waardoor men de kosten kan rechtvaardigen. Zelfs in tijden dat het hele land gebukt gaat onder een crisis waarbij men weet dat de gehele gezondheidszorg zwaar onder druk staat is men schijnbaar binnen het MMT alleen maar bezig om op eigen houtje een eigen koers te varen. Een leuterclubje zit in een achterkamertje te ouwehoeren over nieuwe inzetcriteria, notabene met de toppertjes van het artsengilde, een zootje bedrijfsartsen die ambulancebaasje mogen spelen. Ik ben nog een beetje van de oude stempel en beschouw dit soort artsen niet eens als arts, wat mij betreft staan ze achter in de zaal (of op de gang) zodra medisch specialisten ergens gaan zitten als er gesproken wordt over medische onderwerpen. Extra taken zorgen altijd voor hogere kosten. Ik ben van mening dat deze besluitvorming transparanter moet en niet vanuit een achterkamertje richting het ministerie.

Op het forum staat al dat men serieus wenst te gaan babbelen over spoedthoracotomie buiten op straat. Ik zie dat helemaal niet zitten echter is het wel weer een volgende (mogelijke) uitbreiding van het takenpakket van MMT. Om het te realiseren zal men fors moet investeren. De kosten komen wederom voor rekening van de Nederlandse burgers die denken dat ze hun geld besteden aan hele belangrijke zaken maar in feite investeren in een vorm van schijnveiligheid op basis van iets wat een aantal dokters en managers denken.

De ambulancezorg in Nederland is een idioot gebeuren. Meer dan twintig eilandje die allemaal een eigen wetenschappelijke afdeling hebben. Ze onderzoeken allemaal wel iets en vinden dat ontzettend belangrijk. Als ze op de website van BBC lezen dat ze op de Schotse hoogvlakte troponine bepalen starten ze de volgende dag ook maar een onderzoek op om het te implementeren in de randstad.

Onlangs zagen we de introductie van ventrain (of hoe dat ding ook mag heten) in Limburg. Allemaal onzin in mijn ogen. Ik durf rustig te zeggen dat ze daar knettergek zijn.

Dat alle ambulances beschikken over wervelplanken, lucas of autopulse beschouw ik ook als onzinnig. Onlangs is de auto-pulse ook in Qatar aan de orde geweest. Initieel was de gedachte om iedere ambulance te voorzien van een autopulse, in het kader van "beter mee verlegen dan om verlegen". Het vraagstuk is op het bordje terecht gekomen van cardiologen, cardio-thoracaal chirurgen en anesthesiologen. Uit de drie vakgroepen zijn drie afzonderlijke adviezen voortgekomen, waarbij ze een overeenkomst hadden dat geen enkele vakgroep kon onderbouwen dat het een zinvolle investering was. Echter is wel aangeven dat het in sommige situaties wel van meerwaarde kan zijn.

Uiteindelijk is er besloten om de hoogwerkers van de brandweer, die in staat staan om zowel reddingen op grote hoogte als reddingen onder het maaiveld uit te voeren te voorzien van een autopulse. Voorts beschikken de beide Life Flight helikopters over zo'n ding.

Als Nederlandse ga ik dan wel eens piekeren. Ik lees elke dag de Nederlandse media berichten waaruit blijkt dat we als land financieel gezien in zwaar weer zitten. In Qatar is er geld als water en kampt men ieder jaar weer met forse begrotingsoverschotten. Als ik over het bovenstaande diep nadenk dan zou ik het logischer vinden als in Qatar iedere ambulance, politiewagen, vuilniswagen en taxi voorzien is van een auto-pulse omdat de kosten gewoon gezien kunnen worden als "peanuts". In Qatar was ik ook van mening dat een overheid die graag veel geld wil uitgeven voor extreme aantallen autopulses het beter kan uitgeven aan bijvoorbeeld obesitas of diabetes preventie. Echter zie je dit soort bizarre, kostbare uitspattingen uitgerekend in het land waar kostenbeheersing uiterst relevant is. Iedere euro moet men eerst een keer omdraaien. In Nederland zou je ook de hoogwerkers van de brandweer kunnen voorzien van de autopulse en de vier traumahelikopters. Dat men het in Nederland niet doet heeft volgens mij alles te maken met de marktwerking in de zorg, de brandweer is een overheidsdienst, RAV's weer niet en ons poldercultuurtje doet de rest.

Ik ben het helemaal eens met je laatste stelling dat we vaak de neiging hebben om te kijken naar anderen en niet naar ons zelf. Ik ben van mening dat je beide behoort te doen. Je moet eerst kijken naar jezelf maar zeer zeker ook naar anderen. Anderen dienen het ook toe te laten dat er meegekeken kan worden. Anderen mee laten kijken doe je door transpanter te zijn over besluitvorming en inzicht te geven in gemaakte kosten en geleverde prestaties. Alle medisch specialisten behoren dit te doen, als er al sprake is van "wij" dan moeten we ons weer eens gaan gedragen als "wij". We zijn allemaal medisch specialisten en staan niet op de Albert Cuyp om onze eigen handel aan te prijzen en de andere schreeuwende marktkoopmannen desnoods de grond in te trappen.

Voorts irriteer ik mij aan de handelswijze van het MMT omdat je in principe kan stellen dat veel zaken best gezien kunnen worden als experimenteel. Nachtvluchten zijn dat geweest, het verschuiven richting assistentie bij gezondheidsproblemen en uiteraard het mogelijk uitvoeren van spoedthoracatomie op straat mag je als experimenteel beschouwen. Het MMT kan volstaan met wat geschreeuw en een eigen onderzoekje wat ze naar het ministerie sturen en het is schijnbaar allemaal prima. In de media hebben we gelezen dat een operatie bij clusterhoofdpijn in Nederland experimenteel is en blijft. Alleen als een meisje met een leuk gezichtje de media opzoekt onstaat er zoveel negatieve publiciteit dat een verzekeraar uit coulance een keer 30.000 euro uittrekt (ik zie het niet eens als coulance maar eerder als 30.000 euro wat een prikkie is om veel grote imago schade te beperken). In Belgie en Duitsland voert men deze operatie gewoon uit. Nederlandse artsen zouden het ook kunnen maar mogen het niet omdat het "experimenteel" is.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #54 Gepost op: 23 augustus 2013, 23:05:41
Kan iemand mij uitleggen wat een MMT-verpleegkundige meer kan en mag dan een ambulance-verpleegkundige?
Hierbij doel ik op de hulpverleningskant, niet op het helpen met opstijgen/landen, navigatie en checks van de heli.

En wat mag en kan een MMT-arts meer dan een ambulance-verpleegkundige?

Een andere vraag, maar ik weet niet of dit het juiste topic is, is welke manieren/soorten van reanimatie kennen en gebruiken we in Nederland? En door wie mogen deze toegepast worden?

leek op deze gebieden
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 25 augustus 2013, 11:36:52
De discussie omtrent de Lucas/Autopulse is afgesplitst en verplaatst naar het reeds bestaande lucas/autopulse topic.

Gelieve hier weer verder te gaan met het oorspronkelijke onderwerp omtrent de onverklaarbare groei van het aantal vluchten van de traumahelikopter.

Groet,

Red
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #56 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:17:05
Citaat van: rensb link=msg=1194747 date=1377291941
Kan iemand mij uitleggen wat een MMT-verpleegkundige meer kan en mag dan een ambulance-verpleegkundige?
Hierbij doel ik op de hulpverleningskant, niet op het helpen met opstijgen/landen, navigatie en checks van de heli.
En wat mag en kan een MMT-arts meer dan een ambulance-verpleegkundige?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team
De MMT verpleegkundige kan niet veel meer dan een ambulance-verpleegkundige, MMT arts mag wel meer handelingen uitvoeren dan de ambu-pleeg, en voorbeeld is dat een MMT arts ter plekke een been of arm af mag zetten.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #57 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:33:34
Citaat van: mark hes link=msg=1195141 date=1377440225
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team
De MMT verpleegkundige kan niet veel meer dan een ambulance-verpleegkundige, MMT arts mag wel meer handelingen uitvoeren dan de ambu-pleeg, en voorbeeld is dat een MMT arts ter plekke een been of arm af mag zetten.
Laat dat nou net datgene zijn dat vrijwel nooit voorkomt, maar inderdaad...
Arts  www.alphalog.nl


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #58 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:48:06
Citaat van: mark hes link=msg=1195141 date=1377440225
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team
De MMT verpleegkundige kan niet veel meer dan een ambulance-verpleegkundige, MMT arts mag wel meer handelingen uitvoeren dan de ambu-pleeg, en voorbeeld is dat een MMT arts ter plekke een been of arm af mag zetten.

Een voorbeeld is uiteraard ook welkom, maar ik zie graag een langere lijst dan alleen "amputatie". Amputatie komt gelukkig niet al te vaak voor, en als het voorkomt is het zeldzaam dat het een spoedamputatie betreft (die bijvoorbeeld binnen 15 minuten moet gebeuren). Neem de chauffeur van de vrachtwagen. Die lag al 1,5 uur bekneld en toen werd er pas overgegaan op amputatie omdat hij anders teveel bloed zou verliezen.

De heli vliegt meer uit dan dat er amputaties gebeuren. Voor transport naar een ziekenhuis wordt de heli ook niet vaak gebruikt. De arts gaat met de ambulance mee en de heli moet de arts weer oppikken. Dat laatste snap ik wel, de arts in een taxi terugsturen naar de basis kost teveel tijd.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #59 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:53:55
Citaat van: rensb link=msg=1195149 date=1377442086
Een voorbeeld is uiteraard ook welkom, maar ik zie graag een langere lijst dan alleen "amputatie".
Van wat ik hoor word het MMT voornamelijk geroepen omdat de arts zwaardere medicatie kan toedienen van de ambu pleeg.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v