Wat een onzin, een melder hoeft geen EHBO kennis te hebben om 112 te bellen.
Als er iemand in het slootje ligt is het belangrijk dat de burger laagdrempelig 112 mag bellen zonder bang te zijn dat hij mogelijk te dom is om een melding te doen.
De hulpdiensten worden geacht de noodzakelijk kennis in huis te hebben en te beseffen dat ze spaarzame middelen zoals ambulances, MMT, etc op de juiste wijze inzetten. Hulpdiensten moeten ook beseffen dat ze werken met gemeenschapsgeld. Wie denken MMT en RAV wel niet dat ze zijn om te bepalen dat het helemaal niet erg is dat ze ontzettend vaak voor de flauwekul gaan vliegen. Ze veroorzaken veel verspilling van belastinggeld, ze veroorzaken overbodige geluidshinder en ze dragen niet bij aan de ambities van onze regering om de milieudoelstellingen te behalen.
Je kan voorkomen dat de helikopter gaat vliegen door op de meldkamer te vragen of het slachtoffer nog ademhaling heeft. Als het antwoord nee is vraag je of de melder gezien heeft dat het slachtoffer gevallen is. Als het antwoord wederom nee is stuur je de politie en een ambulance met de mededeling dat er een persoon in de sloot ligt zonder ademhaling.
Als je een beetje pro-actief wil zijn op de meldkamer kan je de recherche en gemeentelijk lijkschouwer ook al een voorwaarschuwing sturen.
Veruit de meeste meldingen komen van burgers (leken).
Melden van een ongeval en incident is zo wie zo al laagdrempelig, daar ligt ook niet het probleem, iedereen kent het nummer 112. Melders moeten wel
een persoonlijke drempel over, zeker als er al veel publiek aanwezig is (factor).
Het grote probleem is dat
een groot deel van de burgers (leken) de meest cruciale handelingen als de ademweg openen en ademhalingcontrole niet in de praktijk kunnen uitvoeren door a. het ontbreken van EHBO kennis, of b. twijfelachtige of geringe EHBO kennis, zeker als zij "opgeleid" zijn met on-line EHBO sessies en (zeer) laagdrempelige (te) eenvoudige EHBO cursussen. Het openen van de ademweg en controle ademhaling leer je uitsluitend in de praktijk, in een deugdelijke EHBO opleiding.
De meldkamer vraagt altijd of iemand aanspreekbaar is en ademhaald, maar met een door zeer velen gevolgde in mijn ogen waardeloze on-line EHBO
cursus sessies van hooguit 3-4 uur (inclusief een rijtje Staatsloten !) heb ik ernstige twijfels of deze "leken eerstehulpverleners" daar toe in de praktijk toe in staat zijn.
Dit soort cursussen zijn in mijn ogen een ramp om daadwerkelijk een adequate eerstehulp op te starten en inhoudelijk dramatisch te noemen om een beeld/situatie overzicht te kunnen schetsen over het slachtoffer, en om een antwoord te geven op zelfs de meest basale vragen van een centralist.
De centralist gaat bij het uitblijven van antwoorden van doelgerichte vragen
terecht uit van een ernstiger scenario dan het in werkelijkheid is.
(Het probleem)Al met al begint alles met
een goede start van een hulpverlening bij de melder, de politie, brandweer, passant en/of eerstehulpverlener en anderen.
Het is de schone taak van de centralist om alle gewenste informatie te verkrijgen, te verwerken en vervolgens
in proportie de juiste (aantal) eenheden ter plaatse te sturen.
Alles begint bij de basis, de melder, de EHBO-er. De rest is professionele zorg.
Zolang het overgrote deel van de Nederlandse bevolking (leken) deugdelijke EHBO kennis en vaardigheden ontbeert hebben centralisten een hondenbaan, en is en blijft een overkill van aanrijdende en/of aanvliegende professionele hulpverleners dagelijkse kost.