Ik kwam de afgelopen tijd een aantal "onbekende" camera's tegen op de RUIT Rotterdam. Vandaag een bericht op rijnmond.nl staat er dat het voor een verkeersonderzoek is. Nu staat er "De camera’s registreren het kenteken, het tijdstip en de locatie van het autoverkeer".
Hoe zit het met de privacywetgeving in deze? Het maakt mij persoonlijk niks uit. Maar je heb van die personen ertussen zitten die alleen maar bang zijn dat de privacy geschonden wordt. Politie mag toch ook niet van elke auto, de gegevens opslaan met bijvoorbeeld een ANPR-Camera
Een ANPR systeem is niet per definitie een inbreuk op privacy volgens de geldende regelgeving. Het ligt vooral aan het doel, en de manier van gegevens opslag en verwerking.
(Een uitgebreidere discussie en voorbeelden over "particulier gebruik van ANPR" vind je in
dit topic)
Rijkswaterstaat gebruikt al op meerdere locaties ANPR systemen. Qua privacywetgeving mogen ze dat, al zijn er wel wat voorwaarden aan de manier van verwerking van de kentekens. Zo mogen de kentekens niet gekoppeld worden aan database(s) met gegevens over de kentekenhouders, en moet de verwerking ook gescheiden plaats vinden.
Ook betekend het vaak dat de gegevens al door computers verwerkt worden, en de personen die met die gegevens aan de slag gaan geen kentekens meer zien (maar bijv alleen reistijden, of begin/eindpunt routes).
Of Rijkswaterstaat in de praktijk met dit specifieke onderzoek ook zorgvuldig te werk gaat, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Als het je echt interesseert dan zou ik gewoon een mailtje met die vragen naar Rijkswaterstaat sturen.
Het verschil is dat de Politie ANPR gebruikt voor opsporingsdoeleinden. Doordat de politie kenteken gegevens kan opvragen, is er eerder sprake van inbreuk op de privacy, en die inbreuk is dan groter. Daarom gelden er extra voorwaarden voor de Politie bij het gebruik van ANPR systemen.