Ik vind dat erg zwart-wit gedacht: je benoemt de 2 uitersten, maar je hebt natuurlijk ook nog allerlei variaties daar tussenin. Daar komt bij dat als je het uit gaat voeren zoals het incident management op de weg, die 'hapsnap' hulpverleners mogelijk wel bereid zijn om garanties af te geven in ruil voor de afspraak dat KNRM niet met ze concurreert.
Laat ik het anders zeggen: ik denk graag in oplossingen, want ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toepassing
Ik benoem geen twee uitersten. Je hebt professionele bergingsbedrijven die aan alle regels etc, personeel, CAO, pensioenen, algemeen verbindend verklaringen, keuringen mbt vaartuigen en materieel en materiaal moeten voldoen en ook voldoen en "hapsnap" hulverleners die deze professionele bergingsbedrijven beconcurreren met opstappers, vrijwilligers en hoe ze ook maar worden aangeduid, als het ze zo uitkomt.
Garanties kosten geld en tasten de vrijheid aan. Als er een "hapsnapper" daardoor zou verdwijnen komen er zo twee anderen voor terug.
Dus "hapsnap" mensen en bedrijven zal je altijd op het water wel houden.
Maar als het je als "hapsnap" persoon/bedrijf even tegen zit moet je natuurlijk niet direct gaan huilen.
Er zijn trouwens ook slimme "hapsnap" bedrijven die al tientallen jaren goed bestaan van de hulpverlening te water, die hoor je nooit klagen over wie of wat dan ook. Ze doen gewoon en grijpen er ook wel eens naast, all in the game.