Ik zie hier 2 berichten die mij verontrusten. Ik zie berichten over topjes van de ijsberg, en scheldpartijen. Hoe vaak komt dit voor, dat het mis gaat tussen een reddingsbootbemanning en een berger? Hoe vaak gaat het volledig mis?
Over het algemeen is er in Nederland een goede verstandhouding tussen professionele bergers onderling en tussen professionele bergers en de reddingmaatschappijen. Bij calamiteiten wordt uitstekend samengewerkt tussen de bergingsbedrijven en de redders. In het heetst van de strijd zijn er wel eens wat kleine strubbelingen maar dat wordt vervolgens tot een ieders tevredenheid snel uitgepraat en opgelost. Men komt elkaar vaker tegen en men heeft elkaar nodig, niet alleen op het water maar ook bij de ontwikkeling van nieuw materieel en werkmethoden, opleidingen etc. waar de diverse disciplines vanuit hun achtergrond doen aan research, productontwikkeling en de implementatie.
De KNRM is de reddingsmaatschappij die werkt in opdracht van de Kustwacht. De dienstverlening door de KNRM is gratis. Bij een noodoproep op kanaal 16 naar de Kustwacht worden o.a. een of meerder vaartuigen van de KNRM reddingsbrigades naast bijv. SAR helikopters, Sleepboten, de eigen Kustwacht vaartuigen en vliegtuigen, RWS vaartuigen marine vaartuigen en andere vaartuigen toevallig in de directe nabijheid zijn door de Kustwacht naar de noodoproep gedirigeerd.
Er zijn een of twee gebieden waar soms ernstige strubbelingen voorkomen. Deze gebieden vormen maar een zeer beperkt deel van de totale omzet aan hulpverlening op de Nederlandse wateren en kust. De strubbelingen zijn dan tussen een particuliere waterhulpverlener en de KNRM.
Deze strubbelingen worden veroorzaakt doordat het noodverkeer zich afspeelt op het openbaar kanaal 16.
Terwijl de Kustwacht een of meerdere reddingboten naar de noodoproep dirigeert spoedt ook de particuliere waterhulpverlener zich in die richting om zo snel mogelijk haar betaalde diensten aan te bieden.
(Overigens kunnen sommige particulieren ook de alarmering middels 112 etc. etc opvangen.)