Nou de discussie is een stuk minder moeilijk als je hem anders insteekt.
Wij bij de ANWB Wegenwacht komen bij Pech als je een wegenwacht lidmaatschap hebt.
Je hoeft dus niet met je lidmaatschap te bellen als je:
1) vast in de prut staat
2) zelf de pech hebt veroorzaakt (met enkele uitzonderingen maar die worden ter plaatsen beoordeelt)
3) de pech ontstaan is bij schade
Hoezo? Nou simpel. Pech is Pech, pech overkomt je, en is dus niet iets wat je zelf kan veroorzaken. Dan heet het stommiteit.
Enkele uitzonderingen zijn natuurlijk: lichten laten branden, verkeerd getankt, band stuk rijden (en misschien nog een paar die ik vergeten ben)
Wil je ook geholpen worden door ons bij schade? Dat kan ook. Dan moet je een ANWB auto/motorverzekering afsluiten. Dan komen we ook voor de rest van de dingen. Maar eigenlijk komen daar ook de bergers bij.
Bij de KNRM zouden ze eigenlijk moeten komen bij NOOD (Kanaal 16 is een NOOD kanaal).
Vaartuig aan de grond, is geen NOOD.
Motorpech is geen NOOD
Andere materiaal pech is geen NOOD
Eigenlijk zou er net als bij 112 en het algemene politie nummer een tweede ALGEMEEN kanaal zijn. Ja ik weet dat er altijd haven kanalen in de buurt zijn, maar dat is plaatselijk.
Het valt mij op, hoe groter het vangnet voor de mens, des te makkelijker worden ze.
Geef ze maar eens een goede gepeperde rekening. Misschien snappen ze dat voor 1/3 van dat bedrag je diesel tank eens laten reinigen voorkomt dat je met motorpech komt te liggen. Misschien snappen ze, dat voor 3/4 van de prijs een goed navi systeem met diepte meter voorkomt dat je met je bakkes op een ondiepe bank terecht komt.
Als je b.v. kijkt met de Ronde om Texel wat voor wrakken van catamarans het water nog op gaan, is het niet zo raar dat masten en stagen knappen en de boel weer van het water gesleept moet worden.
Het word eens tijd dat sommige mensen ff een tik in het gezicht krijgen en weer wakker schrikken, i.p.v. altijd maar de gedachte hebben "ahh dat komt wel goed", "volgende zomer, dan is dat aan de beurt."
Het is dat er nog zoveel ruimte op het water is, maar als het water net zo druk zou zijn als de weg, dan zou de overheid allang ingegrepen hebben, als er weer eens zo'n hersendooie midden in de vaargeul met verstopte filters ligt.
Weet je ik wind me te veel op, maar ik kan het gewoon niet luchten dat tegenwoordig te veel mensen denken: "ah komt wel goed, we zien het wel onderweg en anders worden we wel gered/opgevangen"