Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 33459 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #90 Gepost op: 18 september 2013, 16:30:04
Waar gaat het dan mis? Is dit gebrek aan kennis bij de watersporter over hoe te handelen bij pechgevallen. Is het de kustwacht die wel erg makkelijk de KNRM oproept. Ergens moet het dan scheef lopen.
Citaat van: Thor link=msg=1202381 date=1379452250

Een ander aspect is dat er een aantal mensen en bedrijven zijn die als het ze zo uitkomt ook reageren op een hulpaanvraag via kanaal 16. Maar men reageert niet of kan niet reageren 365 dagen per jaar 24/7.
En die mensen/bedrijven, die zijn ook aangesteld om te reageren op hulpaanvragen vanaf kanaal 16. Hebben zij daar dan ook daadwerkelijk iets mee te maken? want dan is het vreemd dat ze niet  24/7 en 365 dagen beschikbaar zijn.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #91 Gepost op: 18 september 2013, 16:35:29
Citaat van: Peter71 link=msg=1202542 date=1379514604
En die mensen/bedrijven, die zijn ook aangesteld om te reageren op hulpaanvragen vanaf kanaal 16. Hebben zij daar dan ook daadwerkelijk iets mee te maken? want dan is het vreemd dat ze niet  24/7 en 365 dagen beschikbaar zijn.

Die organisaties zijn nergens officieel "aangesteld" om te reageren op hulpvragen. De situatie is echter op het water zo dat iedereen in sommige situaties verplicht dient te reageren op noodoproepen van andere schepen, het e.e.a. onder coordinatie van het JRCC. Omdat het noodkanaal een openbaar kanaal is kunnen bergers hier dus makkelijk op inspelen door te reageren op meldingen op VHF16.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #92 Gepost op: 18 september 2013, 16:43:49
Citaat van: -Joost- link=msg=1202543 date=1379514929
Die organisaties zijn nergens officieel "aangesteld" om te reageren op hulpvragen. De situatie is echter op het water zo dat iedereen in sommige situaties verplicht dient te reageren op noodoproepen van andere schepen, het e.e.a. onder coordinatie van het JRCC. Omdat het noodkanaal een openbaar kanaal is kunnen bergers hier dus makkelijk op inspelen door te reageren op meldingen op VHF16.
Ok duidelijk. Dus als ik het goed begrijp. Ik koop een snelle boot met marifoon, ga kanaal 16 uitluisteren, en op het moment dat er in mijn buurt een pechgeval voor komt, ga ik er heen als zijnde berger. Sleep het bootje naar de eerste de beste jachthaven, en kan dan een rekening presenteren?
Toch vreemd dat dit zomaar kan, de alarmeringen zijn bestemd voor reddingsbrigades/KNRM lijkt mij.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #93 Gepost op: 18 september 2013, 17:58:07
Citaat van: Peter71 link=msg=1202545 date=1379515429
Ok duidelijk. Dus als ik het goed begrijp. Ik koop een snelle boot met marifoon, ga kanaal 16 uitluisteren, en op het moment dat er in mijn buurt een pechgeval voor komt, ga ik er heen als zijnde berger. Sleep het bootje naar de eerste de beste jachthaven, en kan dan een rekening presenteren?
Toch vreemd dat dit zomaar kan, de alarmeringen zijn bestemd voor reddingsbrigades/KNRM lijkt mij.

Goed begrepen.

En als je handig bent stop je dat bootje in een B.V. Stichting oid etc. dan hoef je geen BTW 21 % te betalen voor alles wat je koopt ook je bootje en kies je een of een paar sponsors die 30 % op hun sponsorbedrag in mindering kunnen brengen van de IB.(Althans als ze met hun bedrijf winst maken.)

Zodra iemand een sleepje van jou aanvaardt kun je in feite een (gepeperdere) rekening sturen en als die iemand het niet eens is met deze rekening zal hij naar de rechtbank moeten om zijn gelijk te kunnen halen.

Je gaat niet gewoon een dagje varen maar je gaat (zogenaamd) op patrouille en je neemt vrouw en kinderen en/of vrienden kennissen etc mee.

Je vaart dus met je bootje tegen aanmerkelijk lagere kosten dan als je het allemaal prive zou moeten betalen en je kunt er nog aardig geld mee verdienen ook op een mooie zomerse dag als het je zo uitkomt. En als je even geen zin hebt dan vaar je gewoon niet uit voor een sleepje oid, alles is geheel vrijblijvend.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 18 september 2013, 19:35:09
Citaat van: Thor link=msg=1202567 date=1379519887


Je gaat niet gewoon een dagje varen maar je gaat (zogenaamd) op patrouille en je neemt vrouw en kinderen en/of vrienden kennissen etc mee.

Ik neem aan dat dit sarcastisch als een geintje bedoeld is?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #95 Gepost op: 18 september 2013, 20:26:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1202591 date=1379525709
Ik neem aan dat dit sarcastisch als een geintje bedoeld is?


Echt geen geintje en er valt niets tegen in te brengen.

Je kunt bijvoorbeeld ook een stichting in het leven roepen ter bevordering van ontspanning van gehandicapten of ongeneeslijk zieke mensen  etc. aan boord van een schip. Een gedeelte van de tijd varen met gehandicapten etc. en de rest van de tijd zelf ontspannen met en aan boord van het schip.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #96 Gepost op: 18 september 2013, 21:14:11
Het verhaal van de andere kant en het staartje wat dit verhaal gaat krijgen...

Citaat
Convenant KNRM-Bergers
Reactie van Rederij Noordgat op de eenzijdige opzegging van het samenwerkings convenant door de KNRM


PERSBERICHT

Inzake: Rederij Noordgat - KNRM

Reactie van Noordgat op opzegging van convenant door KNRM

KNRM is met reders die actief zijn op de bergingsmarkt vanaf 1998 convenanten aangegaan in een poging zoveel mogelijk een scheiding aan te brengen tussen het redden van drenkelingen en het bergen van schepen. Op uitdrukkelijk verzoek van KNRM is een dergelijk convenant in 2002 ook tot stand gekomen met Noordgat. Het convenant maakt het mogelijk dat KNRM zich onder omstandigheden ook bezighoudt met het bergen van schepen en dat Noordgat zich bezighoudt met het redden van drenkelingen.

In toenemende mate heeft KNRM de laatste jaren de grenzen van het convenant overschreden door klussen van bergingsmaatschappijen (waaronder Noordgat) weg te kapen, ook in gevallen waarin overduidelijk geen gevaar bestond voor mensen maar uitsluitend sprake was van niet goed functionerende schepen en scheepjes. KNRM laat de schippers in nood weten dat zij kosteloos werkt, in tegenstelling tot de bergers. Noordgat heeft gedurende die jaren getracht in goed overleg deze kwestie met KNRM op te lossen, voor het laatst in het voorjaar van 2013. KNRM was niet tot een oplossing bereid.

Noordgat lijdt door het niet nakomen van het convenant veel schade. Zij mist per jaar een groot deel van haar opdrachten door de werkwijze van KNRM. Een gezonde exploitatie van Noordgat komt daardoor in gevaar. KNRM snoept de klussen weg doordat zij door de Kustwacht exclusief wordt ingeseind als daar een melding vanaf zee binnenkomt. Naar verluidt ontvangt KNRM voor haar inspanningen vergoedingen van verzekeringsmaatschappijen.

Noordgat heeft voor de zomer de Rechtbank Noord-Holland gevraagd een voorlopig getuigenverhoor te houden en heeft daarbij op de tekortkomingen aan de zijde van KNRM gewezen. De rechtbank heeft dat verzoek behandeld op 27 augustus jl. en zal dat uiterlijk op 24 september a.s. naar alle waarschijnlijkheid toewijzen. De opzegging van KNRM van het convenant is een kennelijke reactie op dat verzoek. KNRM heeft Noordgat geen enkel bericht gegeven over incidenten die zich volgens haar zouden hebben voorgedaan. Overigens gaat het daarbij vrijwel steeds om gevallen waarin uitgerekend KNRM gestrande schippers overhaalt met haar te werken. In een ander genoemd geval heeft Noordgat probleemloos de klus uitgevoerd. Noordgat sluit overigens niet uit dat het gedrag van KNRM personeel bij haar eigen personeel pittige verbale reacties oproept. Zij tracht dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Noordgat heeft intussen ook de Autoriteit Consument en Markt erop gewezen dat KNRM misbruik maakt van de positie die haar door de Kustwacht wordt verschaft. Het kan zijn dat ook die melding intussen bij KNRM is binnen gekomen, zodat de opzegging van het convenant ook daarmee verband kan houden.

Indien u geïnteresseerd bent zal ik u op de hoogte houden van het verdere verloop van de getuigenverhoren.

Pieter Huisman, Bellius advocaten Bussum

Bron: http://terschellingscanner.nl/Convenant-KNRM-Bergers.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #97 Gepost op: 19 september 2013, 07:12:16
Wordt een interessante kwestie, ik vraag me af of hier ook een goed oordeel uit gaat komen nu het bij de rechter ligt. Vooral deze zin is wel grappig
Citaat
KNRM snoept de klussen weg doordat zij door de Kustwacht exclusief wordt ingeseind als daar een melding vanaf zee binnenkomt.

Ik vraag me af of dit wegsnoepen bewust gebeurt, gezien de voorgaande reacties....


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #98 Gepost op: 19 september 2013, 08:42:36
Citaat van: Peter71 link=msg=1202657 date=1379567536
Wordt een interessante kwestie, ik vraag me af of hier ook een goed oordeel uit gaat komen nu het bij de rechter ligt. Vooral deze zin is wel grappig
Ik vraag me af of dit wegsnoepen bewust gebeurt, gezien de voorgaande reacties....
Van dat exclusief inseinen is geen sprake. De alarmering verloopt 9 van de 10x gewoon via P2000, veelal nadat de oproep al te horen is geweest via vhf16 of een verkeerskanaal. Een berger kan dan dus op de hoogte zijn, of nadere informatie opvragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #99 Gepost op: 19 september 2013, 11:46:29
" Noordgat sluit overigens niet uit dat het gedrag van KNRM personeel bij haar eigen personeel pittige verbale reacties oproept. Zij tracht dat zoveel mogelijk te voorkomen."

Mmm Noordgat bevestigt dus dat hun personeel de KNRM bedreigd heeft? :-\