Dus na alle waarschijnlijkheid gaan ze gewoon een doorstart maken? Ik hoop het! Brabant Zuidoost heeft net 4 nieuwe ts'en binnen en de rest stond nog in de planning.
Te hopen dat Brabant Zuidoost het allemaal redelijk goed heeft geregeld.
In dit soort situaties schieten onderleveranciers en afnemers er meestal op in,tenzij.
Als afnemer moet je zorgen voor een waterdicht contract en een duidelijke en uitgebreide specificatie met een pakket aan technisch/operationele eisen, regeling meer en minderwerk etc.
Het contract tussen het bedrijf en de afnemer/opdrachtgever moet o.a. bevatten :
% betaling bij tekenen contract
% betaling bij bijv chassis ter plaatse
% betaling bij bijv aanvang opbouw
% betaling bij bijv pomp ter plaatse
etc.
% betaling bij oplevering
% betaling na afloop garantieperiode
Tegenover deze betalingen moeten een bankgarantie staan en een eigendomsrecht van de afnemer op de spullen die bij het bedrijf staan.
Levertijd en boeteclausules bij latere oplevering en na welke tijd de opdracht kan worden "gecancelled" door de afnemer/opdrachtgever.
Regelingen mbt meer en minderwerk, consequenties prijs en levertijd door dit meer/minderwerk.
Zaken als "overmacht" stakingen, farce majeur, arbitrage etc.
In het bestek zaken als pompcapaciteit volume V bij druk P, regelingen mbt beproevingen, eisen waaraan het brandweervoertuig minimaal aan moet voldoen vanuit de opdrachtgever/afnemer, de eisen vanuit de autoriteiten etc.
Bouwtoezicht en periodieke bouwvergaderingen, voortgangsrapportages etc.
Daarnaast moet de overeengekomen "makers list" deel uitmaken van het bestek, dus merk voertuig type beschrijving etc.,merk pomp type beschrijving etc., merk(en) afsluiters etc. etc.
Pas dan ben je als afnemer/opdrachtgever aardig ingedekt, onder normale omstandigheden en ook bij een mogelijk faillissement.