45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205761 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #280 Gepost op: 13 april 2014, 20:03:00
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1258080 date=1397410760

Een voertuig bestellen is 1 ding, maar het goed juridisch aftimmeren is 2.


Inderdaad en in dat goed juridisch aftimmeren schiet "de overheid", ondanks dat ze er soms lang over doen, nogal eens tekort.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #281 Gepost op: 13 april 2014, 20:29:38
Citaat van: Thor link=msg=1258087 date=1397412180
Inderdaad en in dat goed juridisch aftimmeren schiet "de overheid", ondanks dat ze er soms lang over doen, nogal eens tekort.

Dat is zeker!!
Daarom hoop ik dat ze dat bij de VRR wel gedaan hebben, het gaat nu wel om 45 voertuigen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #282 Gepost op: 13 april 2014, 21:21:09
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1258090 date=1397413778
Dat is zeker!!
Daarom hoop ik dat ze dat bij de VRR wel gedaan hebben, het gaat nu wel om 45 voertuigen.

Vaak komen producenten met een standaard bestek en een standaard contract.
Die zijn natuurlijk zoveel mogelijk naar de producent zelf toegeschreven.
Daarbij komt dat de juristen van de opdrachtgever meestal niet al te vaak met deze brandweer gerelateerde zaken te maken hebben de producenten wel.

Voor het bestek kun je het best uitgaan van een algemeen gedeelte waar standaard alles wat in ieder geval vereist is in wordt beschreven en een per brandweervoertuig specifiek gedeelte waar aan de hand van een lijst de technisch/operationele eisen worden ingevuld en natuurlijk een uitgebreide makers list.
Een belangrijk aspect is dat producenten op dit gebied soms "nogal vaag" zijn.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #283 Gepost op: 14 april 2014, 17:01:31
Gemco hoofd aannemer, en DAF levert 50 chassis, andere bedrijven ook hun onderdelen. Die moeten natuurlijk wel betaald worden, en dat binnen 30 of 60 dagen of zo. Alleen het opbouwen duurt al meer dan 60 dagen en dan nog de oplevering en keuring en oplossen van openstaande puntjes voor dat de laatste termijn van de het eerste chassis betaald wordt door de VRR. En Gemco al die tijd maar zijn rekeningen betalen en dan nog geen 100% betaling binnen heeft van de VRR. Dan moet je wel heel goed in de slappe was zitten als bedrijf wil je die kosten kunnen voor financieren. En zie hier mijn redenatie waarom een bedrijf met een goede order portefeuile toch failliet kan gaan. Misschien wel interessant wie het faillissement heeft aangevraagd.....
Ook opmerkelijk dat Amsterdam net als meer dan 15 jaar gelden (vervanging Iveco Rosenbauer autospuiten) weer te maken heeft met een aanbesteding en een faillissement van de hoofdaannemer.  :-\
Jammer Gemco maakt(e) mooie voertuigen...
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #284 Gepost op: 14 april 2014, 18:44:12
Een producent maakt een planning en een maakt een berekening van de kosten.
Als je die hebt komen in het contract de momenten en de te door de opdrachtgever betalingen bedragen, bijv. x % bij opdracht, y % bij levering chassis etc.........  tot z % bij oplevering.
De door de opdrachtgever te betalen bedragen zijn de berekende koste plus een percentage risico plus winst, overhead, in de regel wordt hiervoor minimaal 20 % voor aangehouden.
Als dat planning en de kostencalculatie en de betalingstermijnen in het contract juist zijn dan hoeft de producent nooit iets voor te schieten als de opdrachtgever zich houdt aan het contract en kan worden gehouden aan het contract.
Gemco heeft de nodige ervaring met de bouw van brandweervoertuigen dus mag van Gemco worden verwacht dat het bedrijf een realistische planning en een redelijk nauwkeurige kostencalculatie kan maken, met een opslag voor risico winst, overhead.

Als in een van deze zaken een grove misser zit, zeker bij een opdracht van 45 voertuigen, dan kun je als producent in grote moeilijkheden komen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #285 Gepost op: 15 april 2014, 15:02:51
Overigens ik reageerde hier naar aanleiding van het stukje van Tower-Ladder over voorschieten etc.
De gang van zaken 45 autospuiten Rotterdam-Rijnmond hoeft natuurlijk niet de veroorzaker te zijn van de problemen, noch de 16 autospuiten A-A.

De gang van zaken mbt beide in brandweerland toch grote projecten zou mogelijk een medeoorzaak kunnen zijn.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #286 Gepost op: 27 april 2014, 13:17:46
OK, Gemco is nu dus failliet.

hoe nu verder voor de VRR?

http://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/827037/gm-systems-bv.aspx


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #287 Gepost op: 27 april 2014, 13:44:25
Citaat van: StevenQ link=msg=1262819 date=1398597466
OK, Gemco is nu dus failliet.

hoe nu verder voor de VRR?

http://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/827037/gm-systems-bv.aspx

Dat zal in ieder geval een behoorlijke vertraging opleveren en mogelijk ook nog eens een niet onaanzienlijke kostenpost voor VRR.
Het is te hopen dat VRR hier lering uit zal trekken en niet meer in een klap 45 autospuiten tegelijkertijd bij een leverancier gaat bestellen maar de bestelling verdeelt.

Overigens is er nog steeds geen duidelijkheid mbt tot een eventuele doorstart van Gemco of een overname door een ander bedrijf of andere bedrijven, al dan niet uit de zelfde branche.

Dus al met al is er in feite nog van alles open, van het cancellen van het gehele project en het doen van een nieuwe aanbesteding door VRR tot het alsnog afronden van het huidige project door een "Gemco nieuw" oid.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #288 Gepost op: 27 april 2014, 13:46:16
Ik weet niet in hoeverre de 23 eerder geleverde voertuigen al inzetgereed zijn. Het eventuele restwerk zou je door een andere opbouwer kunnen doen. De rest van de voertuigen als die nog op het terrein van Gemco staan heb je daar een probleem mee. Want die zul je niet krijgen. :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #289 Gepost op: 27 april 2014, 13:52:29
Citaat van: Thor link=msg=1262825 date=1398599065

Het is te hopen dat VRR hier lering uit zal trekken en niet meer in een klap 45 autospuiten tegelijkertijd bij een leverancier gaat bestellen maar de bestelling verdeelt.
Ik denk dat deze les voor elke veiligheidsregio kan gelden. Overigens besteld de VRU nieuwe TSen in kleinere oplages van hooguit 5 stuks.