Leuk geprobeerd Oma, maar ik trap er niet in. Eenieder die het probleem niet van nabij en tot in de technische details kent lijkt me ondeskundig, in dit geval. Ik zelf dus ook. Jullie roepen van alles, vanuit wisselende mate van kennis en ervaring, maar die pompbediener van de VRR of HM die als een haas terug moest naar zijn auto omdat er geen water op de stralen stond heb ik hier nog niet gehoord. Zijn collega die de inkoop regelt of het onderhoud verzorgt evenmin. Sterker nog: we weten tot dusver niet eens waarom het ding er mee uit scheidt. Vandaar mijn vraag aan Brandpreventje, in aansluiting op Thor: licht het eens toe, want hij schijnt het probleem wel van nabij te kennen.
Ik vind het daarom onjuist om mensen die hier een bijdrage hebben gepost te bestempelen als ondeskundige. Het gaat hier om een opmerkelijke storing, een Veiligheidsregio die geen verdere vragen wenst te beantwoorden en een ondernemingsraad die namens het personeel ook niets wil zeggen.
Het is een prachtig PR-verhaal dat geslikt gaat worden door de massa maar de keerzijde van dit verhaal is dat het vragen oproept bij diverse leden van dit forum omdat zijn beschikken over brandweerkundige kennis en ervaring. Een aantal brandweermannen verwijst zelfs naar onjuistheden omdat het niet altijd zo is dat de pompbediener nog bij de pomp staat.
Het kan en mag niet zo zijn dat een aantal forumleden een discussie op een Hulpverleningsforum dood proberen te slaan omdat je alleen maar iets mag posten wat geheel op lijn ligt met de verklaring van de woordvoerder van de Veiligheidsregio. Het is flauwekul te roepen dat je moet beschikken over alle details, feiten en omstandigheden terwijl je weet dat brandweer/veiligheidsregio het niet zal openbaar maken.
Het is flauwekul om te zeggen dat we moeten wachten op een pompbediener van VRR die deze storing mee heeft gemaakt. We weten allemaal dat angstcultuur de norm is. Ik wil de pompbediener wel meemaken die nog iets wil zeggen als de woordvoerder een verklaring heeft afgelegd en de OR namens het personeel niets wil zeggen.
Veiligheidsregio Rotterdam is er eentje die vaker iets roept terwijl ze beter hadden kunnen zwijgen. Het communiceren met de media zou vragen moeten beantwoorden in plaats van veel meer vragen oproepen.
We weten inderdaad niet waarom het pompsysteem tijdens het blussen uit valt. We weten dat het meerdere keren is voorgekomen en er nieuwe signaalgevers zijn aangeschaft bij voertuigleverancier DAF. Het is niet zo normaal dat een nieuwe tankautospuit stopt tijdens bluswerkzaamheden. Als het ze in Rotterdam vijf keer is overkomen zonder grote gevolgen (bijv. dode brandweermannen of brandweermannen die in grote problemen raakten) zegt het nog niet dat het daarom ook een onschuldig probleempje is. Als het 5 keer bij een buitenbrandje of autobrand gebeurde is het logisch dat het geen noemenswaardige gevolgen heeft, zelfs niet als het herstarten 5 minuten duurt.