Verkeersongevallen zijn vervelende gebeurtenis, waarop heel veel factoren van invloed kunnen zijn. Het geheel aan factoren bepaalt of er een ongeval gebeurt (kans op ongeval) en wat daarvan vervolgens de ernst is (gevolg van ongeval). De hoeveelheid licht is uiteraard één van die factoren, maar het gaat mij te ver om te zeggen dat "minder licht" zorgt voor "meer ongevallen". Als dat al zo is, dan sluit dat namelijk niet uit dat er in meer kleinere ongevallen juist minder letsel ontstaat, bijvoorbeeld omdat bestuurders in het donker langzamer rijden. Ook sluit het niet uit dat sommige bestuurders er eerder voor kiezen om niet meer te rijden of te pauzeren. Vermoeidheid wordt immers niet alleen bepaald door de hoeveelheid licht, maar ook door het feit of je wel genoeg hebt gerust, of hebt gegeten en gedronken. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat mensen in het donker eerder besluiten om even te pauzeren, dan dat ze dat zouden doen op een verlichte weg ("ik kan het nog wel goed zien, ik rijd nog wel even door"). Verder is de kans op een ongeval ook afhankelijk van de omgeving; een zeer eentonige omgeving zonder ander verkeer zal wellicht eerder tot vermoeidheid leiden dan een omgeving waarbij je continu alert moet zijn op de dingen om je heen.
Daarnaast kun je je nog eens afvragen of je statistisch gezien een significant verschil kunt meten. Snelwegen zijn over het algemeen de meest veilige wegen, zonder kruispunten, zonder zijwegen, zonder tegemoetkomend verkeer, zonder fietsers/voetgangers en ontworpen op snelheden van 120 km/u. Het meeste verkeer rijdt echter helemaal niet op die weg als het donker is. De intensiteit in de nacht is relatief klein. Ik denk dat het een hele toer wordt om met cijfers aan te tonen dat er daadwerkelijk meer ongevallen gebeuren en in hoeverre de ernst van die ongevallen verandert.