Ik ben wel een voorstander om in Nederland het licht maar te laten branden, volgens de minister levert deze maatregel 35 miljoen euro op tot 2020 aan kostenbesparingen. 35 miljoen is een groot bedrag, echter kan je rustig stellen dat het gaat om 5 miljoen per jaar in een land waar er komend jaar al 6 miljard euro bezuinigd moet worden.
Het doet mij goed dat brandweermannen, ambulancechauffeurs en jongere forumleden prima kunnen zien in het donker. Alleen leven al die jonge, werkende mensen die uiteindelijke de motor van onze economie zijn en de garantie voor de toekomst van ons land zijn niet alleen in Nederland. Je deelt het land met heel veel ouderen, de groep ouderen zal de komende jaren alleen maar groter worden. In het verkeer kan je namelijk ook verongelukken omdat een andere verkeersdeelnemer je iets aandoet.
In Nederland maak ik me soms zorgen over het stapeleffect van diverse maatregelen, ooit was er een tijd dat iedereen naar de oogarts ging voor controle, veel mensen waren voorzien van het ziekenfondsbrilletje en 70-jarigen waren vaak zo oud dat ze niet meer achter het stuur kropen.
Tegenwoordig moeten mensen zelf de ogen laten testen en zelf (bij)betalen als ze eigenlijk sterkere glazen nodig hebben. Door de vooruitgang van de medisch zorg zijn mensen tot op hoge leeftijd in staat om achter het stuur te kruipen.
De kwaliteit van de ogen gaat bij iedere oudere per definitie achteruit, ouderen hebben vaker last van ziekten (diabetes, glaucoom, cataract, vaataandoeningen) waardoor men slechter gaat zien, ook medicatie die ze gebruiken kan bijdragen aan slechter zien.
Bijziende oudjes beseffen vaak niet eens dat ze weer eens langs Specsavers moeten om de ogen te laten testen, het kan maar zo dat ze te zwakke glazen hebben wat ze normaal gesproken niet merken. Ze merken het opeens als ze met de auto rijden in het donker, als het in combinatie is met regen zien ze niet veel meer.
Bij jongere mensen komt een lichtstraal het oog binnen via het hoornvlies, de lens en het glasvocht waarna het op een plek op het netvlies komt. Bij ouderen wordt dezelfde lichtstraal door het hoornvlies, de lens en het glasvocht gebroken in soms heel veel lichtstraaltjes die daarna het netvlies raken, dat noemen we strooilicht. Dat fenomeen is een oorzaak waarom we piloten niet meer laten vliegen zodra ze een bepaalde leeftijd bereiken of als het moment gekomen is dat de strooilichtfactor 2 is bereikt.
Ik zou daarom het licht niet uitdoen om op snelwegen, het levert maar er weinig geld op. Als je het wel doet moet je rekening houden met de steeds grote groep bejaarden. Een middel kan zijn betere voorlichting van ouderen en/of sneller een verplichte rijbewijskeuring, bij stooilichtfactor 3 het rijbewijs in trekken.