'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'

Auteur Topic: 'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'  (gelezen 10123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2013, 07:28:58
Citaat van: Speedy link=msg=1195921 date=1377648088
Cijfers kunnen helpen maar willen nog niet alles zeggen toch. Je kan moeilijk zien wat het effect is denk ik, verkeersdoden hebben met veel omstandigheden te maken... Waardoor stijging of daling van verkeersdoden werkelijk komt is moeilijk te achterhalen, kan toch zijn dat er in bijv. de jaren 2008, 2010 en 2012 met metingen respectievelijk 10, 15 en 8 verkeersdoden waren... tja, vanwaar de stijging en vanwaar de daling?
Maar waarom is een donkere snelweg dan 'levensgevaarlijk'? Alleen omdat iemand dat 'voelt'? Is die persoon dan misschien gewoon bang in het donker? Als je het licht uitlaat, en een jaar lang blijft het aantal ongelukken vrijwel gelijk, dan wil ik eens zien waarom een donkere snelweg 'levensgevaarlijk' is.
Citaat
Wel kan je het subjectief brengen, dat je denkt dat door minder licht men eerder tot een ongeluk komt.
Je kunt alles wel subjectief brengen, maar je komt er geen stap verder mee. Ik mag toch hopen dat beslissingen worden genomen aan de hand van meetbare resultaten en niet op grond van de onderbuikgevoelens van iemand?

En laten we wel wezen, snelwegen op zich zorgen niet voor ongelukken. Dat zijn de bestuurders zelf (mechanische en medische problemen daargelaten).... Als je in slaap valt als er even geen lampje brandt dan moet je sowieso niet achter het stuur kruipen...  98uiye


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2013, 08:52:08
Ik ben wel een voorstander om in Nederland het licht maar te laten branden, volgens de minister levert deze maatregel 35 miljoen euro op tot 2020 aan kostenbesparingen. 35 miljoen is een groot bedrag, echter kan je rustig stellen dat het gaat om 5 miljoen per jaar in een land waar er komend jaar al 6 miljard euro bezuinigd moet worden.

Het doet mij goed dat brandweermannen, ambulancechauffeurs en jongere forumleden prima kunnen zien in het donker. Alleen leven al die jonge, werkende mensen die uiteindelijke de motor van onze economie zijn en de garantie voor de toekomst van ons land zijn niet alleen in Nederland. Je deelt het land met heel veel ouderen, de groep ouderen zal de komende jaren alleen maar groter worden. In het verkeer kan je namelijk ook verongelukken omdat een andere verkeersdeelnemer je iets aandoet.

In Nederland maak ik me soms zorgen over het stapeleffect van diverse maatregelen, ooit was er een tijd dat iedereen naar de oogarts ging voor controle, veel mensen waren voorzien van het ziekenfondsbrilletje en 70-jarigen waren vaak zo oud dat ze niet meer achter het stuur kropen.

Tegenwoordig moeten mensen zelf de ogen laten testen en zelf (bij)betalen als ze eigenlijk sterkere glazen nodig hebben. Door de vooruitgang van de medisch zorg zijn mensen tot op hoge leeftijd in staat om achter het stuur te kruipen.

De kwaliteit van de ogen gaat bij iedere oudere per definitie achteruit, ouderen hebben vaker last van ziekten (diabetes, glaucoom, cataract, vaataandoeningen) waardoor men slechter gaat zien, ook medicatie die ze gebruiken kan bijdragen aan slechter zien.

Bijziende oudjes beseffen vaak niet eens dat ze weer eens langs Specsavers moeten om de ogen te laten testen, het kan maar zo dat ze te zwakke glazen hebben wat ze normaal gesproken niet merken. Ze merken het opeens als ze met de auto rijden in het donker, als het in combinatie is met regen zien ze niet veel meer.

Bij jongere mensen komt een lichtstraal het oog binnen via het hoornvlies, de lens en het glasvocht waarna het op een plek op het netvlies komt. Bij ouderen wordt dezelfde lichtstraal door het hoornvlies, de lens en het glasvocht gebroken in soms heel veel lichtstraaltjes die daarna het netvlies raken, dat noemen we strooilicht. Dat fenomeen is een oorzaak waarom we piloten niet meer laten vliegen zodra ze een bepaalde leeftijd bereiken of als het moment gekomen is dat de strooilichtfactor 2 is bereikt.

Ik zou daarom het licht niet uitdoen om op snelwegen, het levert maar er weinig geld op. Als je het wel doet moet je rekening houden met de steeds grote groep bejaarden. Een middel kan zijn betere voorlichting van ouderen en/of sneller een verplichte rijbewijskeuring, bij stooilichtfactor 3 het rijbewijs in trekken.


Rutger

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2013, 09:22:25
En dan gaat het er dus maar net om waar je je geld aan uit wil geven.
5 miljoen per jaar is toch al weer een kwart van het MMT-budget. Voor mij geen moeilijke keuze

En dat geklaag over zielige oudjes ben ik ook wel eens zat. Zij hebben toch wel erg geprofiteerd in hun leven waardoor NL nu een aantal grote problemen heeft.
Voor de mensen die het eng vinden is er een hele simpele oplossing; Niet meer rijden in het donker en zoek alternatieven. We hebben een prima OV-systeem en dan kunnen ze ook nog eens 7 dagen vrij reizen voor €14, puur en alleen op basis van leeftijd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2013, 10:00:37
Citaat van: Rutger link=msg=1195949 date=1377674545
En dat geklaag over zielige oudjes ben ik ook wel eens zat. Zij hebben toch wel erg geprofiteerd in hun leven waardoor NL nu een aantal grote problemen heeft.
Voor de mensen die het eng vinden is er een hele simpele oplossing; Niet meer rijden in het donker en zoek alternatieven. We hebben een prima OV-systeem en dan kunnen ze ook nog eens 7 dagen vrij reizen voor €14, puur en alleen op basis van leeftijd.

Volgens mij klaag ik nergens over de zielige oudjes. Ik geef alleen aan dat er meer medisch argumenten zijn waar je rekening mee moet houden. Je hebt die oudjes gewoon op de weg en als jongere automobilist kan je deze grappenmakers gewoon tegenkomen. Je kan dan wel roepen dat je dan mooi van de oudjes afkomt, echter nemen ze jou ook mee het graf in.

Ik zou me ook maar een beetje inhouden als je niet verder komt dan het gereutel dat ouderen erg geprofiteerd hebben in hun leven waardoor Nederland grote problemen heeft. De meeste ouderen weten nog wat het is om hard te werken en geld te verdienen. Alles wat Nederland heeft heb je te danken aan die ouderen. Hard werken is tegenwoordig met een HBO-diploma ergens op kantoor zitten om te managen, te adviseren of te bemiddelen; bij voorkeur 32 uur per week of nog iets minder met een hoog salaris.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2013, 10:08:40
Citaat van: Rutger link=msg=1195949 date=1377674545
En dan gaat het er dus maar net om waar je je geld aan uit wil geven.
5 miljoen per jaar is toch al weer een kwart van het MMT-budget. Voor mij geen moeilijke keuze

En dat geklaag over zielige oudjes ben ik ook wel eens zat. Zij hebben toch wel erg geprofiteerd in hun leven waardoor NL nu een aantal grote problemen heeft.
Voor de mensen die het eng vinden is er een hele simpele oplossing; Niet meer rijden in het donker en zoek alternatieven. We hebben een prima OV-systeem en dan kunnen ze ook nog eens 7 dagen vrij reizen voor €14, puur en alleen op basis van leeftijd.
Citaat van: 024 link=msg=1195955 date=1377676837
Volgens mij klaag ik nergens over de zielige oudjes. Ik geef alleen aan dat er meer medisch argumenten zijn waar je rekening mee moet houden. Je hebt die oudjes gewoon op de weg en als jongere automobilist kan je deze grappenmakers gewoon tegenkomen. Je kan dan wel roepen dat je dan mooi van de oudjes afkomt, echter nemen ze jou ook mee het graf in.

Ik zou me ook maar een beetje inhouden als je niet verder komt dan het gereutel dat ouderen erg geprofiteerd hebben in hun leven waardoor Nederland grote problemen heeft. De meeste ouderen weten nog wat het is om hard te werken en geld te verdienen. Alles wat Nederland heeft heb je te danken aan die ouderen. Hard werken is tegenwoordig met een HBO-diploma ergens op kantoor zitten om te managen, te adviseren of te bemiddelen; bij voorkeur 32 uur per week of nog iets minder met een hoog salaris.

Zullen we ons hier beperken tot de verlichting op de rijkswegen, en dan het liefst ook nog alleen met hetgeen waar we ons op dit forum bij betrokken voelen, de mogelijke relaties met de hulpverlening op donkere snelwegen.

Het MMT budget wordt al in andere topics besproken, alle overige off-topic discussies over zielige oudjes mogen in de huiskamer of per PM gevoerd worden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #25 Gepost op: 28 augustus 2013, 13:16:19
Enige postings terug was er een link naar een artikel (geplaatst door Asterix 900)  waarin ook aangegeven werd dat er te niet te stellen viel 1 op 1 dat het gevaarlijker wordt zonder licht. Voor hulpdiensten kan het voors en tegens hebben. knipperende lampen vallen beter op in het donker. Maar zicht bij een ongevalslocatie is minder. Nu lijkt me het gele licht vaak geen prettig werklicht.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:39:21
Citaat van: JJ75 link=msg=1196038 date=1377688579
Voor hulpdiensten kan het voors en tegens hebben. knipperende lampen vallen beter op in het donker. Maar zicht bij een ongevalslocatie is minder. Nu lijkt me het gele licht vaak geen prettig werklicht.

Van een onverlichte zone naar een verlichte zone mét blauwe lichten valt misschien nňg harder op?

Hier verwittigt de Wegpolitie altijd meteen de wegbeheerder met de vraag de verlichting aan te steken wanneer er een melding van een verkeersongeluk/incident is binnen gekomen. Je zit immers met een relatief lange aanrijtijd waarin de slachtoffers ter plaatse 'hun plan moeten trekken'. Ook de donkerte heeft zijn gevaren, zoals in dit artikel beschreven.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2013, 22:47:49
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1196292 date=1377718761
Hier verwittigt de Wegpolitie altijd meteen de wegbeheerder met de vraag de verlichting aan te steken wanneer er een melding van een verkeersongeluk/incident is binnen gekomen.
Goed idee, vraag mij af of dat in Nederland ook zo werkt tussen politie en Rijkswaterstaat.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2013, 23:19:41
Volgens mij niet. Onlangs bij een aanrijding op de A1 bij Amersfoort werd er ook gevraagd of de verlichting aan kon. Dat werd meteen geregeld. Voorlichting meldde aan ons dat de verlichting aangezet zou worden. Het ongeval gebeurde rond 23:00 uur. Toen de verlichting eenmaal aan was kon je in de verte echter de zon al op zien komen.  :'(
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #29 Gepost op: 29 augustus 2013, 07:03:15
Citaat van: Haageneesch link=msg=1196320 date=1377722869
Goed idee, vraag mij af of dat in Nederland ook zo werkt tussen politie en Rijkswaterstaat.

Hier gebeurt dat ten minste wanneer het technisch mogelijk is. De weginfrastructuur is nogal verouderd....  ::)