Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig

Auteur Topic: Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig  (gelezen 16838 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Junibest

  • Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Ik ben op zoek naar goede tips en adviezen voor een reanimatie in een kleine ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een gangpad in een vliegtuig.




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:25:48
Citaat van: Junibest link=msg=1195741 date=1377605988
Ik ben op zoek naar goede tips en adviezen voor een reanimatie in een kleine ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een gangpad in een vliegtuig.
Verplaatsen naar een plek met meer ruimte?  ::) Ook in een vliegtuig is die ruimte wel te vinden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:28:36
Citaat van: Red link=msg=1195742 date=1377606348
Verplaatsen naar een plek met meer ruimte?  ::) Ook in een vliegtuig is die ruimte wel te vinden.
Ik denk dat ze dat zelf ook al bedacht had...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:36:36
Citaat van: Lunatum link=msg=1195743 date=1377606516
Ik denk dat ze dat zelf ook al bedacht had...
Dat hoop ik wel.  ;) Al is het voorbeeld van het gangpad in een vliegtuig dan niet het meest handige voorbeeld.

Maar goed, ik neem aan dat je dan bedoeld dat iemand niet te verplaatsen is door beklemming of omdat je zelf fysiek niet in staat bent om te verplaatsen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Junibest

  • Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:43:10
Oké, het vliegtuig is neergestort in een wei in Amsterdam, ;). Het slachtoffer zit met een onderbeen vast onder de rij stoelen en ligt op de rug in het gangpad.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:52:28
Citaat van: Junibest link=msg=1195750 date=1377607390
Oké, het vliegtuig is neergestort in een wei in Amsterdam, ;). Het slachtoffer zit met een onderbeen vast onder de rij stoelen en ligt op de rug in het gangpad.

Doorlopen en andere gewonden helpen.


Junibest

  • Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:54:31
Kan er ook gewoon gereageerd worden hier? Ik ben op zoek naar tips om handelingen uit te voeren zoals compressies en beademing.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:56:28
Even een heel bot antwoord.

Gezien het voorbeeld van de crash met het Turkish Arlines toestel zou ik als EHV-er dit slachtoffer niet helpen.
Er zijn andere slachtoffers rondom in het toestel die met mijn hulp een hogere overlevingskans hebben dan dit slachtoffer.

Redden wie er gered kan worden op dat moment is beter dan je energie stoppen in een slachtoffer dat bijna geen overlevingskans heeft.
Denk bijvoorbeeld aan het evacueren van mensen uit het toestel die nog wel mobiel zijn.

Het is heel simpel.
Je kunt zo iemand waarschijnlijk niet eens effectief reanimeren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:59:44
Citaat van: Junibest link=msg=1195754 date=1377608071
Kan er ook gewoon gereageerd worden hier? Ik ben op zoek naar tips om handelingen uit te voeren zoals compressies en beademing.

Volgens mij reageer ik heel gewoon. Bij een neergestort vliegtuig weet je dat je meer gewonden zijn, een vliegtuig heeft sowieso piloten en waarschijnlijk ook meer passagiers als er sprake is van een gangpad. Als er iemand ligt waarbij je ziet dat hij bekneld is en vast kan stellen dat er geen ademhaling en circulatie is dan moet je inderdaad doorlopen en kijken welke mensen je nog wel kan helpen.

Citaat van: Diamondback link=msg=1195757 date=1377608188
Even een heel bot antwoord.

Het is heel simpel.
Je kunt zo iemand waarschijnlijk niet eens effectief reanimeren.

Zo simpel is het, als je geen ruimte hebt en niet in de gelegenheid bent om meer ruimte te creeren zal je moeten zien of de reanimatiepoging mogelijk is. Als het niet kan dan is het einde verhaal. Als iemand in een auto bekneld zit kan je niet effectief reanimeren.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:01:53
Tja, de enige tip die ik kan geven bij reanimeren in de kleine ruimte:

Roeien met de riemen die je hebt, al moet je op het slachtoffer gaan zitten om compressies te geven... Als dat de enige mogelijkheid is dan moet het maar.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.