Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig

Auteur Topic: Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig  (gelezen 16839 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:06:08
Gaan zitten op je slachtoffer? :-\

Dat gaat misschien wel compressie opleveren, maar beademen kun je schudden.

We kunnen best wel wat, maar als de omstandigheden het niet toelaten, dan houdt het gewoon op.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:14:13
Nouwja zoals RED aangeeft moet je improviseren. Genoeg situaties gezien dat je echt over elkaar heen zit en hangt om bij de patiënt te kunnen komen. Maar meestal als de situatie het toelaat verplaatsen we slachtoffer of meubelen naar een grotere ruimte.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:15:15
Citaat van: 024 link=msg=1195760 date=1377608384
Volgens mij reageer ik heel gewoon. Bij een neergestort vliegtuig weet je dat je meer gewonden zijn, een vliegtuig heeft sowieso piloten en waarschijnlijk ook meer passagiers als er sprake is van een gangpad. Als er iemand ligt waarbij je ziet dat hij bekneld is en vast kan stellen dat er geen ademhaling en circulatie is dan moet je inderdaad doorlopen en kijken welke mensen je nog wel kan helpen.

En nog in aanvulling daarop: Het gaat er in een dergelijk geval niet eens om of jij als EHV niets beters te doen hebt, het gaat bij ongevallen met veel/meerdere slachtoffers ook nog eens om wat er daarna allemaal nodig is...

Bij een reguliere reanimatie kun je zomaar 2 ambulances, brandweer en politie verwachten en eventueel een MMT. Bij aankomst in het ziekenhuis staat er dan ook zomaar een dozijn mensen te wachten om de zorg voort te zetten welke zomaar in een OK voortgezet kan worden.

Al die capaciteit kan in het genoemde voorbeeld veel beter gebruikt worden voor slachtoffers met een grotere overlevingskans (die als het om een reanimatie naar aanleiding van een hoog energetisch trauma toch al niet zo groot is...).

Als praktische tip voor het reanimeren in kleine ruimtes sluit ik aan bij Red. Roeien met de riemen die je hebt...

Citaat van: Diamondback link=msg=1195763 date=1377608768
Gaan zitten op je slachtoffer? :-\

Dat gaat misschien wel compressie opleveren, maar beademen kun je schudden.

We kunnen best wel wat, maar als de omstandigheden het niet toelaten, dan houdt het gewoon op.

Als je in die houding kunt zoenen, kun je toch ook beademen?

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:16:03
Wees creatief, mogelijk geeft dit nog wat inspiratie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2845.msg1152150#msg1152150

Een eerste hulpverlener die wel hartmassage kan toepassen maar door ruimtegebrek niet bij de mond/neus kan komen of te veel tijd verliest, door bijvoorbeeld na serie compressies opstaan, over het slachtoffer heen manoeuvreren om vervolgens te kunnen beademen, moet de beademing geheel achterwege laten en zich alleen maar bezighouden met hartmassage.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:24:25
Citaat van: Diamondback link=msg=1195763 date=1377608768
Gaan zitten op je slachtoffer? :-\

Dat gaat misschien wel compressie opleveren, maar beademen kun je schudden.

We kunnen best wel wat, maar als de omstandigheden het niet toelaten, dan houdt het gewoon op.
Zitten op de heupen en drukken op de borstkas?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:25:52
Remco.

Jij zou misschien iets vaker moeten zoenen. Da's toch echt heul wat aars.... ::).

Effe alle gekheid op een stokje.
Roeien met de riemen die je hebt, improviseren, prima.

Maar hou wel even in de gaten wat voor effect het heeft. Compressie van onderen of boven in plaats van de zijkant zal direkt invloed hebben op de effectieviteit van je compressies en direkt het risico op schade aan ribbenboog, borstbeen, zwaardvormig aanhangsel dramatisch verhogen. Loodrecht naar beneden drukken is namelijk in die houding onmogelijk.
Om de doodeenvoudige reden dat we niet gewend zijn om in die houding te reanimeren. Hou bij het beademen van je slachtoffer terwijl je op hem/haar zit er rekening mee dat het effect minimaal kan zijn doordat je druk uitoefent op het slachtoffer.

Nogmaals, roeien is goed met de riemen die je hebt, maar dan moet de gracht niet dichtgevroren zitten.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:27:50
Citaat van: Junibest link=msg=1195754 date=1377608071
Kan er ook gewoon gereageerd worden hier? Ik ben op zoek naar tips om handelingen uit te voeren zoals compressies en beademing.
Je profiel geeft aan dat je instructeur EHV bent. Dan heb je het woord triage vast al wel eens gehoord. In de situatie die jij beschrijft (crash van het turkish Airlines vliegtuig) is doorlopen het beste wat je kan doen.

Als je tips wil voor reanimatie in een krappe ruimte kom dan met een voorbeeld die daarop aansluit en niet met een waarbij iedereen met ervaring in de hulpverleningswereld direct weet dat doorlopen waarschijnlijk het beste is (je kan immers dan anderen redden).

Om terug te komen op je vraag. Je kan ook paralel aan je slo gaan zitten en dan je rug indraaien. Heb zelf zo mijn eerste reanimatie moeten doen en dit ging goed. Had daarna wel flinke spierpijn in mijn rug maar de reanimatie was effectief.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:28:58
Citaat van: petre link=msg=1195773 date=1377609865
Zitten op de heupen en drukken op de borstkas?

Je hoeft niet met je hele gewicht op iemand te gaan zitten, over iemand heen gaan zitten met je benen aan beide kanten langs het slachtoffer zonder dat je kont op het slachtoffer zit kan ook. Bij een reanimatiecursus leren ze je aan om altijd naast het slachtoffer te gaan zitten. Je kan het ook doen als je aan het hoofdeinde van de patient zit waardoor je mond-op-beademing kan toepassen en vanuit de zelfde houding je handen op het borstbeen zet om hartmassage toe te passen.


Junibest

  • Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2013, 15:34:59
Ik ben ook helemaal vergeten dat je het vliegtuig inderdaad beter kunt verlaten vanwege ontploffingsgevaar. Jullie hebben gelijk; de ongevalssituatie moet gewijzigd worden.

En jou tips, 024, vind ik prima. Van het duwen op de buik had ik nog nooit gehoord.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:44:37
Bij een reanimatiesetting op de tribune van een voetbalstadion is een mogelijkheid om over de stoeltjes heen te hangen, alhoewel je dan wel veel sneller vermoeid raakt omdat je niet met je lichaamsgewicht kunt werken maar het puur op spierkracht aankomt.
Het heeft de voorkeur om toch zo snel mogelijk te verplaatsen naar een ruimere plaats.

Ruud