Excuses excuses. Ik was er van overtuigt dat ze het had over drukken op het borstbeen. Mijn fout!
En je hebt gelijk, via de buik is zeker een alternatief. Al weet ik niet of ik er zo snel voor zou kiezen aangezien ik nog nooit via de buik geoefend heb en dus geen idee heb wat ik dan zou moeten doen.
Daarom hoop ik ook dat instructeurs van EHBO verenigingen of het Rode Kruis iets hebben aan dit topic. Op zich kan je wel altijd het standaard riedeltje doen volgens de richtlijn van de NRR, je kan het ook eens wat spannender maken waarbij je de cursisten wat alternatieve opties geeft indien ze toch een keer in situatie terecht komen waarbij het standaard-verhaal niet toegepast kan worden.
Ik vind het ook cruciaal dat je de vigerende NRR-regels blijft volgen en blijft herhalen. Echter kan ik me voorstellen dat het voor trouwe leden soms wel eens een beetje saaie kost is.
Je kan het misschien ook eens hebben over de situaties waarbij het gewoon onmogelijk is. Bijvoorbeeld in een vliegtuig of een bekneld iemand in een smal gangetje. Als EHBO-er kan je reanimeren met bijvoorbeeld de over-the-head techniek. Je redt dan iemand zijn leven door wel te reanimeren, de brandweer of politie die iets later komt kan dan de beknelde voet wel vrij maken.
Ja kan gewoon de normale reanimatiepop op de grond leggen en links en rechts een touwtje spannen (om aan te geven waar de muren staan). Je laat dan de cursist het slachtoffer benaderen van het voeteneind waarbij hij zonder het slachtoffer te raken aan de kant van het hoofd moet komen en daarna moet hij beademen en hartmassage toepassen.
Buikreanimatie of hands-only techniek mag je ook aan cursisten vertellen, allemaal opties waar niemand bezwaar tegen kan hebben zolang je het beschouwt als alternatieve opties.