Ik ben het wel met dhr. Helsloot eens. We redden bijna nooit mensen uit het brandcompartiment waar de brand woedt. Daarom kunnen we ook aanzienlijk bezuinigen op de brandweer door vele 2e TSen en PM's te laten vervallen.
We redden daarentegen vaker mensen met duikteams en nog veel vaker mensen met reanimaties. Dus wil je mensen redden, wordt duiker of Brandweer First Responder
Vreemd ik kan met 100% zekerheid zeggen dat wij wel mensen redden uit een brandcompartiment, ik maak het namelijk wel mee. En idd een balkonredding is niet vergelijkbaar, maar misschien moeten we het redden van mensen dan eens nuanceren, dan wordt het gelijk duidelijk dat het wel gebeurd. Het is ook zeker niet elke dag, maar ik ben wel een man van de praktijk, vandaar dat jij je mss beter kan vinden in het rapport van dhr. Helsloot.
Ik denk juist meer bij brand dan bij waterredding en over first responder vraag ik me zeker af of dit zinvol gebeurd, maar dat kan oma beter onderbouwen.
Meneer Helsloot weet zeker wel waar ie het over heeft. Echter het doet veel brandweermensen pijn om te lezen dat zij eigenlijk niet zo veel mensen redden als ze zouden willen (horen). Iemand van een balkon afhalen omdat er ergens in een ander brandcompartiment brand woedt is namelijk in zijn en mijn ogen geen redding. Deze persoon had het namelijk ook wel overleefd zonder de ladder van de brandweer. Daarnaast kunnen we bijna geen mensen redden uit het brandcompartiment waar de brand woedt, de brandweer is daar namelijk bijna altijd te laat voor. Men zal zich zelf in veiligheid moeten brengen en snel gewaarschuwd moeten worden door een rookmelder o.i.d. Kunnen ze zichzelf niet in veiligheid brengen dan is het einde oefening. Daarom adviseren wij niet altijd rookmelders op te hangen bij bedlegerige mensen die zichzelf niet in veiligheid kunnen brengen. Zij zullen alleen door de rookmelder wakker worden maar niet zichzelf in veiligheid kunnen brengen en dus bewust hun dood tegemoet zien.
Het doet inderdaad pijn dat deze man onwaarheden verkondigd, want de brandweermensen weten wel degelijk dat het gebeurd, vandaar ook dan zij zich roeren en dat Helsloot zich niet meer laat horen.
Volgens mij heeft niemand het hier gehad over terug verdienen van de brandweer met reanimaties. We kunnen ons echter voor bijna hetzelfde geld (piepers, trainingen, spullen enz hebben we toch al) veel nuttiger maken en ik denk meer levens redden dan bij brand.
Goed punt dat we moeten stoppen om te denken dat we voor de verzekering aan het werk zijn. Wij moeten onze organisatie niet instellen op en ons leven wagen voor een pand dat toch gesloopt wordt na een grote brand. In het kader van het kwadrantenmodel, defensieve buiteninzet en klaar.
Er werd gesteld dat de brandweer zijn bestaansrecht haalt uit het verzinnen van extra werkzaamheden, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.
Mooi ook dat we het wel ergens over eens zijn er valt nog een hoop te halen.
Ik neem dit soort overwegingen overigens wel mee bij inzetten, maar het is niet altijd makkelijk om deze keuze te maken, omdat je hier vaak achtergrond info voor moet hebben welke niet altijd voor handen is.