Deze man houdt er in mijn ogen een hele nare en onwenselijke denkwijze op na.
Bij het beperken van schade is de belangrijkste taak te voorkomen dat de brand overslaat naar andere percelen, zoals vrijdag nog bij de stadsbrand in Deventer. Daarbij maakt het niet uit of je een of twee of vijf minuten later komt.
Als je kijkt naar de snelheid waarmee zulke branden uitbreiden maakt het wel degelijk uit of je twee of vijf minuten later komt. Zeker in de stad slaat het vuur enorm makkelijk en snel om zich heen en binnen minuten gaan we van een brandje dat beheersbaar begon naar een uitslaande brand waar ze dagen op aan het blussen zijn.
Ik vind het wel fijn als mijn woning nog gered kan worden als het huis van de buurvrouw in brand vliegt.
Afschaffen dus die opkomsttijden?
"Zeker. De tijden zeggen helemaal niks. Kijk naar de Schipholcellenbrand (27 oktober 2005). De brandweer was daar aanwezig binnen de wettelijke opkomsttijden, maar ze stond bij een afrastering die niet openging.
En omdat ze een keer niet naar binnen komen kan er volgende keer net zo goed onder prio 2 (of 3) gereden worden? Als men toen later bij het hek gekomen was had het nog langer geduurd voordat men naar binnen kon.
Bij Chemie-Pack in Moerdijk (5 januari 2011) ook, maar die brand was ergens midden op een terrein. De opkomsttijden zijn ergens in de jaren tachtig ingesteld vanuit de gedachte dat de brandweer vooral voor woningbranden is. Daarop zijn de berekeningen gebaseerd, acht minuten voor een woningbrand kwam daaruit. Die berekeningen zijn verouderd."
Ja klopt, er zijn genoeg studies te vinden dat het moderne materiaal allemaal sneller vlam vat en dat daardoor een brand sneller escaleert.