Ik ben het wel met dhr. Helsloot eens. We redden bijna nooit mensen uit het brandcompartiment waar de brand woedt. Daarom kunnen we ook aanzienlijk bezuinigen op de brandweer door vele 2e TSen en PM's te laten vervallen.
We redden daarentegen vaker mensen met duikteams en nog veel vaker mensen met reanimaties. Dus wil je mensen redden, wordt duiker of Brandweer First Responder
Ira Helsloot http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3567194/2013/12/24/Brandweer-redt-bijna-nooit-iemand.dhtml
Ik kan mij prima vinden in zijn uitspraken. Ik begrijp niet goed waarom forumlid HN het heeft over met twee maten meten. De vrijwillige brandweermensen die bang zijn dat hun hobby zou kunnen gaan verdwijnen zijn dezelfde mensen die menen dat de brandweer door met AED uit te rukken levens kan redden.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37511&LA=NL
In 14 jaar forse afname aantal branden, meer dan halvering aantal reddingen en verdubbeling van de kosten.
Meneer Helsloot weet zeker wel waar ie het over heeft. Echter het doet veel brandweermensen pijn om te lezen dat zij eigenlijk niet zo veel mensen redden als ze zouden willen (horen). Iemand van een balkon afhalen omdat er ergens in een ander brandcompartiment brand woedt is namelijk in zijn en mijn ogen geen redding. Deze persoon had het namelijk ook wel overleefd zonder de ladder van de brandweer. Daarnaast kunnen we bijna geen mensen redden uit het brandcompartiment waar de brand woedt, de brandweer is daar namelijk bijna altijd te laat voor. Men zal zich zelf in veiligheid moeten brengen en snel gewaarschuwd moeten worden door een rookmelder o.i.d. Kunnen ze zichzelf niet in veiligheid brengen dan is het einde oefening. Daarom adviseren wij niet altijd rookmelders op te hangen bij bedlegerige mensen die zichzelf niet in veiligheid kunnen brengen. Zij zullen alleen door de rookmelder wakker worden maar niet zichzelf in veiligheid kunnen brengen en dus bewust hun dood tegemoet zien.
Door alle regeltjes, dure materialen e.d. is de brandweer duur geworden. Dat is nu eenmaal zo en ontkomen we niet aan. Vraag een gemiddelde ondernemer aan welke regels hij moet voldoen kwa materiaal, opleidingen, keuringen enzovoorts....
Volgens mij heeft niemand het hier gehad over terug verdienen van de brandweer met reanimaties. We kunnen ons echter voor bijna hetzelfde geld (piepers, trainingen, spullen enz hebben we toch al) veel nuttiger maken en ik denk meer levens redden dan bij brand.
Goed punt dat we moeten stoppen om te denken dat we voor de verzekering aan het werk zijn. Wij moeten onze organisatie niet instellen op en ons leven wagen voor een pand dat toch gesloopt wordt na een grote brand. In het kader van het kwadrantenmodel, defensieve buiteninzet en klaar.
Hier wel even de behoefte om te reageren, want nu wordt de brandweer, toevallig mijn vakgebied ff te makkelijk weggezet. Je kunt het er wel even bij doen.
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Je zult dit vak moeten blijven beoefenen en bij moeten scholen er zijn daar gelukkig steeds ontwikkelingen in, of het nu gaat om theorie of praktijk het is essentieel.
Dat de politie en de ambulance dit erbij kunnen gaan doen zegt waarschijnlijk meer over hun eigen taak dan over die van de brandweer.
Maar ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat dit in Qatar anders ligt gezien het respect of het hardhandige optreden van de politie als je een misstap(je) maakt.
Helsloot neem ik al een tijdje niet meer serieus, die man weet echt niet waar hij over praat en kan ook niet onderbouwen wat hij zegt.
Als medische onderbouwingen zijn omtrent reanimatie van notabene cardiologen over tijden dan neem ik die wel serieus, deze mensen praten over hun vak en weten van de inhoud. Helsloot is mijns inziens niet deskundig in het brandweer vak, het is alleen iemand met een mening. Helaas kan hij deze mening geen kracht bij zetten met feiten. Er wordt dus niet met 2 maten gemeten.
Overigens maakt het mij niet uit of we hier over beroeps of vrijwillige brandweer spreken, ik ken de verschillen van heel dichtbij.
Kosten van de brandweer wegzetten tegenover doden en gewonden vind ik niet fair, de brandweer was vroeger een organisatie met een kleine management laag, nu is die laag vergroot en zijn er neventaken bijgekomen en is het de hele organisatie verder opgetuigd met bijbehorende afdelingen, we spreken dus nu gewoon over een heel ander bedrijf. Dit is ontstaan door wensen vanuit de gemeentes en het rijk, daarnaast verwacht men steeds meer van de brandweer ook als het gaat om alles af te dichten. Daar zullen ongetwijfeld duurdere spullen bij komen en voila ineens is je organisatie veel duurder geworden.
We gaan dit echt niet terug verdienen met reanimeren, daar geloof ik niets van, ik geloof ook niet dat de brandweer zoekt naar extra taken om werk te creëren.
Als ze deze taak willen uitvoeren zal dat vanuit de hulpverlening worden gedaan, of het zinvol is, tja..........
In Nederland merk je juist dat de ambulance dienst niet altijd kan leveren wat men wil/moet. Die minuten grenzen worden een steeds groter probleem, ik merk het op straat ook. Vroeger hoefde wij nooit te wachten op een ambu, nu gebeurt dit vaker.
Ook bij reanimaties, bij het wachten op een tweede ambu. Ik denk dat dit dus wezenlijk verschilt met bijv. Qatar, ook hier wss dus appels met peren vergelijken.
En wat die redding betreft, dat voorbeeld is vanaf hier moeilijk in te schatten.
Dan kun je namelijk ook zeggen over de brandweer, hoeveel moeite ga je doen om nog wat te redden van een pand dat toch al grotendeels verloren is. Ga je de tweede helft proberen te redden en uiteindelijk constateren dat deze ook wordt gesloopt of ga je je best doen en kan het nog worden hersteld?
Ik vind dat qua mensen ook lastig hoe ver ga je voor een redding en hoe kun jij op dat moment nog inschatten dat deze persoon nog een waardevol leven heeft?
Maar ook bij reanimeren is dit voor de brandweer man moeilijk te bepalen, als jou regio verzint om met AED uit te gaan rukken dan zul je dit doen en proberen zo goed mogelijk te doen.