Beetje vreemd dat niemand op het idee komt om de nooddeurontgrendeling te proberen. Die zit als het goed is zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Aan de binnenkant heel duidelijk aangegeven en aan de buitenkant moet je weten waar die zit (wat het personeel dus moet weten).
Nu meen ik mij, van mijn bezoeken aan Londen (en het Transport Museum), te herinneren dat de meeste type treinen op de London Underground juist niet voorzien zijn van deze ontgrendeling in de trein. Dat is een bewuste keuze om te voorkomen dat passagiers in het andere spoor stappen, terwijl daar nog treinen rijden en stroom aanwezig is. De bestuurder kan wel de deuren vrijgeven (los van het normale open/dicht). In principe is de evacuatie route in het verlengde van de trein, dus via het begin of einde. Zoals in dit filmpje:
Jubilee line tunnel evacuation - London Underground - fatal accident - 26/05/09Niet elke lijn heeft het zelfde materiaal, en men is bezig om de veiligheids maatregelen te moderniseren, dus kan het nu misschien anders zijn.
De instructies in de trein zeggen ook: blijf in de trein en sla alarm (via de aanwezige Emergency Contact). Volg de instructies.
Natuurlijk leuk in theorie, maar zo als dit filmpje laat zien, is de praktijk vaak anders.
Of er wel ontgrendeling handels zitten aan de buitenkant, dat weet ik niet, maar ik geloof niet voor elke deur.
Wat mij dan weer opviel is dat de NY subway wel zichtbare noodontgrendeling voor de deuren heeft. Blijkbaar is er dus geen eenduidig antwoord op welk systeem het beste is.