Hero Brinkman terug bij politie

Auteur Topic: Hero Brinkman terug bij politie  (gelezen 10173 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 3 september 2013, 12:30:10
Citaat van: Dion link=msg=1197964 date=1378203903
Ik dacht dat je niet door het antecedentenonderzoek kwam als de rechtszaak nog liep, tenminste dat is mij verteld  ::)
Luister ook anders eerst even naar het interview. ;) Hij heeft geen antecedentenonderzoek hoeven ondergaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #31 Gepost op: 3 september 2013, 12:36:56
AIVD onderzoekt betrouwbaarheid Hero Brinkman

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) doet onderzoek naar de betrouwbaarheid en integriteit van Hero Brinkman. De oud-PVV'er is sinds maandag in dienst bij de recherche in Amsterdam.

Voor het vervullen van bepaalde functies binnen het politiekorps is een zogenoemde verklaring van geen bezwaar vereist. De AIVD onderzoekt nu of Brinkman die verklaring krijgt. Afhankelijk van de uitkomst wordt bepaald welke functie hij krijgt binnen de recherche. Dat meldde een woordvoerster van de politie dinsdag.

De politicus werkte van 1985 tot 2006 in verschillende functies voor de Amsterdamse politie. Hij kreeg in 2006 politiek verlof om zijn PVV-zetel in de Tweede Kamer te bekleden. De politie benadrukt dat Brinkman tijdens zijn politieke carrière in dienst was bij de politie in de hoofdstad, maar geen salaris ontving en was vrijgesteld van politiewerk.

Sinds maandag is Brinkman weer terug bij zijn korps. Hij is begonnen met een herintredingsprogramma voor opleiding en bijscholing. Als dat is afgerond, gaat hij aan de slag bij de recherche. 'Voor een aantal functies is een verklaring van geen bezwaar nodig. Volgens de gebruikelijke procedure doet de AIVD daar nu onderzoek naar.' Het is niet bekend wanneer dat onderzoek is afgerond.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3503089/2013/09/03/AIVD-onderzoekt-betrouwbaarheid-Hero-Brinkman.dhtml

Grtz,
Marcel

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 3 september 2013, 13:02:03
Citaat van: Red link=msg=1197966 date=1378204210
Luister ook anders eerst even naar het interview. ;) Hij heeft geen antecedentenonderzoek hoeven ondergaan.
Excuus, ik was in verwarring met het stukje over de verklaring van geen bezwaar   e050

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 3 september 2013, 14:07:45
Citaat van: M@rcel link=msg=1197969 date=1378204616
AIVD onderzoekt betrouwbaarheid Hero Brinkman

Sinds maandag is Brinkman weer terug bij zijn korps. Hij is begonnen met een herintredingsprogramma voor opleiding en bijscholing. Als dat is afgerond, gaat hij aan de slag bij de recherche. 'Voor een aantal functies is een verklaring van geen bezwaar nodig. Volgens de gebruikelijke procedure doet de AIVD daar nu onderzoek naar.' Het is niet bekend wanneer dat onderzoek is afgerond.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3503089/2013/09/03/AIVD-onderzoekt-betrouwbaarheid-Hero-Brinkman.dhtml

Grtz,
Marcel

Voor een aantal functies?? Ik dacht dat iedere politieambtenaar/burgermedewerker een verklaring van geen bezwaar moest kunnen overleggen...

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 3 september 2013, 14:11:24
De normale onderzoeken worden door Interne Zaken gedaan en daar komt een positief of negatief advies uit. Alleen voor bepaalde vertrouwensfuncties komt een P onderzoek (strenger) of A onderzoek (strengst) door de AIVD.
Overigens wel het vermelden waard dat een minister of staatsecretaris geen enkel veiligheidsonderzoek krijgt!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 3 september 2013, 14:18:41
Citaat van: SMK Foxtrot link=msg=1198020 date=1378210065
Voor een aantal functies?? Ik dacht dat iedere politieambtenaar/burgermedewerker een verklaring van geen bezwaar moest kunnen overleggen...
Ja, het is ook wat vreemd verwoord, dat ben ik met je eens. Op de site van kom bij de politie staat namelijk ook:
Verklaring van Geen Bezwaar
Als alles in orde is ontvang je een Verklaring van Geen Bezwaar. Het B&G-onderzoek mag wettelijk pas aan het einde van het selectietraject gedaan worden.

Ik vermoed dat gezien de functie bij de recherche er hier sprake is van een P of A onderzoek zoals aangegeven door Dinozzo.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 3 september 2013, 14:24:07
Citaat van: DiNozzo link=msg=1198022 date=1378210284

Overigens wel het vermelden waard dat een minister of staatsecretaris geen enkel veiligheidsonderzoek krijgt!

Dat is niet helemaal correct. Er is inderdaad geen formeel veiligheidsonderzoek, maar de minister-president verzoekt de dienst om een "advies". Als de dienst negatief adviseert, zal de MP de kandidaat om verduidelijking vragen. En dan volgt er eventueel wel of geen voordracht voor de beoogde functie.

Dat hele 15000 pagina tellende papierverhaal met de familie tot in de 18e graad wat wij in moeten vullen zien ze op dat niveau idd niet voorbij komen.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #37 Gepost op: 3 september 2013, 15:01:26
nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/3565898/oud-kamerlid-pvv-hero-brinkman-recherche.html

De AIVD onderzoekt nu of Brinkman die verklaring krijgt. Afhankelijk van de uitkomst wordt bepaald welke functie hij krijgt binnen de recherche.

De AIVD doet onderzoek naar de betrouwbaarheid en integriteit van een persoon als die in aanraking komt met vertrouwelijke informatie of staatsgeheimen, zo staat te lezen op de website van de dienst.

Dat de politicus, die namens zijn eigen Onafhankelijke Burgerpartij (OBP) lid is van de Provinciale Staten van Noord-Holland, in aanraking is geweest met justitie, hoeft geen belemmering te zijn voor het verkrijgen van zo'n verklaring. Het veiligheidsonderzoek kijkt wel naar eventuele justitiële contacten, maar die zijn niet per se doorslaggevend.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 3 september 2013, 15:59:13
Belangrijk details is, volgens mij, wel het gegeven dat het arbeidscontract nog doorliep.
(Tenminste dat begrijp ik uit het stukje van nu.nl)

Effectief heeft Brinkman dus dezelfde status als een politiefunctionaris in dienst, tegen wie een rechtszaak (of beroep) loopt.
Nu ben ik geen agent, maar wat ik begrijp uit andere discussies op dit forum, wordt die functionaris dan toch ook niet gelijk ontslagen? Maar 1 van de forumleden die in dienst is bij de Politie kan dat vast beter toelichten dan ik.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Chris81

• Rechercheur
  • Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 3 september 2013, 16:04:30
Het zal allemaal best. De politie leert weer niets van de Driessen affaire. Eerst een VGB dan pas een functie c.q. aaname.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)