Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)

Auteur Topic: Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)  (gelezen 39257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 3 september 2013, 19:14:01
Citaat van: owning31 link=msg=1198090 date=1378219776
Ik weet dat er bij ons op de vereniging mensen zijn die het ook "samen" doen. De een doet de massage en de ander de beademing om tijd te besparen. Omdat je niet hoeft te wisselen van de massage naar de beademing maar de gene die de beademing doet kan al "klaar" zitten om te beademen.

Zal wel een gezellige vereniging zijn dan 0098

Maar een BLS reanimatie met z'n tweeën of drieën is helemaal zo gek nog niet, ondanks dat het niet in dat mooie boekje staat... één poppetje voor de ademweg en de beademing, iemand voor de klapkast en iemand voor de CPR...

Citaat van: mrpddnos link=msg=1198092 date=1378219933
Dat word volgens mij niet standaard meer aangeleerd. In de EHBO boekjes is het 1 persoon die de reanimatie doet.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 3 september 2013, 19:17:34
Citaat van: thetwin84 link=msg=1198134 date=1378228118
Dan ben ik toch wel nieuwsgierig naar de plaatsbepaling op de borstkast.

Dat kan ik ook niet zien in die video. Ik neem aan dat de eerste hulpverlener zijn handen plaatst zoals het hem geleerd is en de tweede hulpverlener zijn handen niet op het borstbeen plaatst maar op de handen van de andere hulpverlener.

Twee hulpverleners die beide de handen op het borstbeen plaatsen en beginnen te pompen is erg onverstandig.

Citaat van: -Joost- link=msg=1198136 date=1378228441
Maar een BLS reanimatie met z'n tweeën of drieën is helemaal zo gek nog niet, ondanks dat het niet in dat mooie boekje staat... één poppetje voor de ademweg en de beademing, iemand voor de klapkast en iemand voor de CPR...

Daarom moet je sommige boekjes ook gewoon wegdonderen als je denkt dat het helemaal zo gek nog niet is om het met twee of drie man te doen.  O0

helm

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 3 september 2013, 19:26:30
In de EHBO boekjes is het 1 persoon die de reanimatie doet.

Niet in het boekje dat ik ken. Daar kan je het zonder probleem met zijn tweeën doen.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #33 Gepost op: 3 september 2013, 20:42:33
Oranje kruis boekje schrijft inderdaad over reanimatie door 1 persoon. Maar dan komt er wat begrijpend lezen aan te pas.

Het is dan de bedoeling dat je snapt dat het oranje kruis het over reanimatie door 1 persoon heeft omdat het als eindterm voor het EHBO examen belangrijk is dat 1 persoon de reanimatie uit kan voeren. Gewoon om te zorgen dat iemand met een oranjekruis diploma weet wat hij moet doen als hij eens alleen is en geen tweede of derde persoon bij de hand heeft. Stel je voor dat ze het uit zouden leggen voor 2 personen en dat de arme oranje kruiser het dan niet meer snapt als hij eens alleen is......

Heel het boekje is met dat idee geschreven, alle handelingen zijn zodanig beschreven dat je ze alleen kunt uitvoeren. Dat wil alleen niet zeggen dat je ze alleen MOET uitvoeren. Er staat immers ook in dat je om hulp moet vragen.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 4 september 2013, 00:56:23
Enige andere techniek die ik zou kunnen bedenken is borst+buikreanimatie. Maar volgens mij wordt er dan afgewisseld van buik>borst. Of zeg ik nu iets heel raars.

Hieronder een link met een klein stukje hierover:
http://www.aed-blog.nl/2012/05/hart-en-buikmassage-vergroot-slagingskans-reanimatie/

Of het echt effectief is durf ik niet te zeggen.... Dus toepassen in de praktijk laat dat maar zitten...

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 4 september 2013, 01:20:21
Dat word volgens mij niet standaard meer aangeleerd. In de EHBO boekjes is het 1 persoon die de reanimatie doet.

Dat is een goed voorbeeld van de onpractische wijze die het EHBO boekje aanleert...
Het is nog steeds zo dat reanimeren met 2 hulpverleners minder delay geeft bij de BLS, wisselen van compressie naar beademen door 1 persoon is niet nodig, en na 2 minuten kan er snel worden gewisseld van functie indien men tegenover elkaar zit.
De redenatie van de NRR dat 1 hulpverlener laten masseren de regel moet zijn is mijns inziens niet adequaat. BLS door ambulancezorg wordt ook gedaan door 2 hulpverleners, een stuk efficienter en rustiger.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 4 september 2013, 01:22:00
Citaat van: auditor link=msg=1198173 date=1378233753
Oranje kruis boekje schrijft inderdaad over reanimatie door 1 persoon. Maar dan komt er wat begrijpend lezen aan te pas.

Het is dan de bedoeling dat je snapt dat het oranje kruis het over reanimatie door 1 persoon heeft omdat het als eindterm voor het EHBO examen belangrijk is dat 1 persoon de reanimatie uit kan voeren. Gewoon om te zorgen dat iemand met een oranjekruis diploma weet wat hij moet doen als hij eens alleen is en geen tweede of derde persoon bij de hand heeft. Stel je voor dat ze het uit zouden leggen voor 2 personen en dat de arme oranje kruiser het dan niet meer snapt als hij eens alleen is......

Heel het boekje is met dat idee geschreven, alle handelingen zijn zodanig beschreven dat je ze alleen kunt uitvoeren. Dat wil alleen niet zeggen dat je ze alleen MOET uitvoeren. Er staat immers ook in dat je om hulp moet vragen.

natuurlijk moet je in je eentje KUNNEN reanimeren, maar veelal wordt niet aangeleerd en geoefend dat men ook met 2 hulpverleners kan reanimeren, en dat is vaak wel de realiteit,.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 4 september 2013, 07:11:48
Citaat van: cavia link=msg=1198253 date=1378248983
Enige andere techniek die ik zou kunnen bedenken is borst+buikreanimatie. Maar volgens mij wordt er dan afgewisseld van buik>borst. Of zeg ik nu iets heel raars.

http://www.aed-blog.nl/2012/05/hart-en-buikmassage-vergroot-slagingskans-reanimatie/

Of het echt effectief is durf ik niet te zeggen.... Dus toepassen in de praktijk laat dat maar zitten...

Dat is niet effectief en kan niet in praktijk worden toegepast.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 4 september 2013, 09:30:56
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1198254 date=1378250421
Dat is een goed voorbeeld van de onpractische wijze die het EHBO boekje aanleert...
Het is nog steeds zo dat reanimeren met 2 hulpverleners minder delay geeft bij de BLS, wisselen van compressie naar beademen door 1 persoon is niet nodig, en na 2 minuten kan er snel worden gewisseld van functie indien men tegenover elkaar zit.
De redenatie van de NRR dat 1 hulpverlener laten masseren de regel moet zijn is mijns inziens niet adequaat. BLS door ambulancezorg wordt ook gedaan door 2 hulpverleners, een stuk efficienter en rustiger.
De NRR (en dus het Oranje Kruis) heeft ervoor gekozen om 1 persoon zowel de borstcompressies als de beademingen te laten uitvoeren, omdat men er vanuit gaat dat er meestal 1 getrainde hulpverlener ter plaatse is. Reanimeren met twee hulpverleners vergt namelijk oefening, wil je het soepel en zonder extra vertraging in de wissels laten verlopen. Ambulancepersoneel is daar wel in getraind. Maar op straat is het maar de vraag of je toevallig bent met iemand met wie je hebt geoefend of dat je iemand tegenkomt die dat ook geleerd heeft.

Als je niet goed op elkaar bent ingespeeld dan is de kans op vertraging groter dan wanneer je 1 iemand beide handelingen laat doen.

Daarnaast zijn de BLS trainingen voor leken relatief kort en is het zinvoller om iemand goed in zijn eentje te laten reanimeren en vlot wisselen, dan meerdere technieken aan te leren. Keep it simple. Natuurlijk kan je binnen een EHBO-vereniging daar wel meer tijd aan besteden, als men ook naar evenementen e.d. gaat.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 4 september 2013, 09:35:12
Citaat van: cavia link=msg=1198253 date=1378248983

Vooralsnog is het een theoretisch model dat alleen in de computer getest is. Is inderdaad maar de vraag of het in de praktijk ook werkt.