Dan kun je ze ook directe instructie geven als jij het wel goed weet. Blijkbaar willen deze mensen graag helpen, gebruik ze dan. In mijn eerst hulpcarriere meer dan 1 keer omstanders aan het werk gezet totdat de professionele hulpverleners anders beslisten. Zoals jij het nu brengt klinkt het een tikkeltje arrogant... Daarbij is een reanimatiebehoeftige patiënt dood, dus lijkt mij alle hulp welkom en ten goede van de patiënt komen zolang er maar iemand de leidig neemt en het overzicht behoudt.
RemRoof
Als je handen nodig hebt is het inderdaad altijd handig omstanders te vragen en dat zal ik dan ook ten allertijden doen.
Echter de personen waar ik het over had die wil je er niet bij hebben. Heb ze een aantal keer meegemaakt bij hulpverleningen maar ze zijn bezig met wat ze zelf denken en volgen ook geen aanwijzingen op als er iets fout gaat. Zodra ze bij een slachtoffer staan is het ook hun slachtoffer en doen ze alles zelf en laten niemand erbij, zelfs de ambulance en het mmt niet. Vandaar dat ik hun er niet bij zou willen hebben. Verder is alle hulp welkom.
En wellicht na het lezen van de reacties hier heeft het wel nut om voor mezelf te overwegen of het niet altijd verstandiger is als de mogelijkheid er is om met 2 personen te reanimeren.