Een "fietsstraat" is in beginsel niets anders dan een gewone straat, die smaller is dan normaal en vaak ook nog eens is uitgevoerd in een afwijkend type en kleur verharding (bijvoorbeeld klinkers). Het idee is inderdaad, zoals SWOV stelt, dat de fietser daar de hoofdgebruiker is en dat de auto zich aanpast. Dat wordt fysiek afgedwongen door de smallere rijbaan en soms allerhande aanvullende snelheidsremmers (drempels, paaltjes, heggetjes, bloembakken).
De juridische onderbouwing..... is er niet! De eerste foto van Zijlvaart slaat juridisch nergens op; komt niet voor in het RVV en is alleen maar een informatiebord. De tweede foto zou de juridisch juiste uitvoering kunnen zijn; echter zitten daar een aantal haken en ogen aan c.q. fouten in. Door het aanduiden als fietspad worden bestuurders verplicht daar te fietsen; vervolgens worden auto's en bromfietsen toegestaan. Men mag daar dus niet met een motorfiets of met een vrachtwagen komen! Een goede, correcte uitvoering zou eruit moeten bestaan om de fietsstraat als een verplicht gecombineerd fiets-/bromfietspad aan te duiden; en vervolgens alle gemotoriseerde verkeer toe te staan. Dan is er echter wel een ander onderbord nodig dan dat op de foto. De vraag is echter of er een meerwaarde is om een fietsstraat juridisch tot fietspad te benoemen, als vervolgens wel alle verkeer wordt toegelaten. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal strookt met de ontwerp- en/of inrichtingsrichtlijnen voor verkeersinfrastructuur.