Dat lijkt me idd een simpele oplossing. Maar het probleem is, lijkt me, dat je zoiets niet zo gauw doet.. Je springt bij een bestuurder in de auto en deze zet je af, je krijgt 'een lift'. Om ze nou uit achter het stuur vandaan te trekken, vind ik ook maar zowat..
Maar toch; wellicht is het bewust vorderen(!) wel een bittere noodzaak om de bestuurder juridisch te ontzien. Civielrechtelijk is het eea namelijk als volgt dichtgetimmerd:
Een standaard uitsluiting zoals je die bij iedere autoverzekering wel aantreft:
3.8.1.1 de gebeurtenis of het ongeval is veroorzaakt door opzet, grove schuld, grove roekeloosheid of met goedvinden van verzekerde;
En mocht dit nog niet voldoende duidelijk zijn qua uitsluitingen:
3.8.1.6 de gebeurtenis of het ongeval is veroorzaakt gedurende de tijd dat het motorrijtuig in beslag is genomen door of wordt gebruikt krachtens besluit van een Nederlandse of vreemde mogendheid;
Het kan dus (achteraf!) heel belangrijk zijn om niet zomaar een lift te accepteren, maar nadrukkelijk een voertuig te vorderen. De politie kan de schade (en de juridische gevolgen) beter dragen dan een goedwillende passant..
Ik vraag me nu af hoe dat in 't filmpje is gegaan. Is er gevraagd om een lift of is de bestuurder gedwongen tot?