Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto

Auteur Topic: Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto  (gelezen 26935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ronaldod

• VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
Citaat van: Dinges link=msg=1200030 date=1378730418
De bestuurder(s).  :)

Ging meer over dat vorderen niet mogelijk is omdat de bestuurder de auto al mocht gebruiken en wie mag de schade betalen ?

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1199919 date=1378677093
En nogmaals, dit is puur hypothetisch en een theoretische voorstelling van zaken!  0098  0098

Puur hypothetisch gezien: zou ik die dienst graag willen bewijzen  ;D Dus regel jij die Heli, dan regel ik dat de VD Amsterdam zijn ogen dicht doet  ;)

Maar ik zou graag, in uniform, naast je gaan staan hoor! En de OvJ of rechter verklaren dat ik jou gevorderd heb dat je de toet-tet-pep-pap een zou zetten om met spoed..... . Allicht dat daar een bekeuring uitkomt, zeer waarschijnlijk omdat ik (als diender) misbruik gemaakt heb van mijn ontheffing.

Ach ja, soms is het noodzakelijk om de regels naast je neer te leggen en als je dat uit kan leggen  O0. Als men het er dan niet mee eens is..... dan niet. Dat is het risico, en dat zal je dan moeten accepteren.

Puur hypothetisch gezien uiteraard.  998765
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

scorpio

• Senior gebruiker
Citaat van: Haageneesch link=msg=1199961 date=1378714750
Bovendien zijn ambulances uit België en Duitsland wel voorrangsvoertuigen, kan alleen 1-2-3 niet de juiste bijlagen hierover vinden.

Er bestond een regeling:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011363/geldigheidsdatum_28-02-2009

Maar in de Regeling optische en geluidssignalen 2009 is deze komen te vervallen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/#Artikel8

Ik kan nergens een nieuwe regeling vinden

scorpio

• Senior gebruiker
Citaat van: scorpio link=msg=1200215 date=1378770966
Ik kan nergens een nieuwe regeling vinden

Dus wel, artikel 30b RVV 1990:

"De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor eerstelijns spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels."

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Citaat van: ronaldod link=msg=1200028 date=1378730068
Dan een andere zwaai aan dit verhaal.
Vrijwillige agent in zijn lease auto van zijn werk. Hij komt toevallig langs en hij helpt bij transport.
Er wordt schade gemaakt tijdens deze rit.
Wie is dan verantwoordelijk ?
Je bent een politieambtenaar in zijn rechtmatige uitoefening van zijn taak. Je mag dus gebruik maken van je vrijstellingen. Als jij in de uitoefening van je werk schade veroorzaakt aan derden dan kan dit op je verhaald worden en kan jij dit doorzetten naar je eenheid. Zie: http://www.vrijwillige-politie.info/content/downloads/files/referentiekader_politievrijwilligers.pdf. Je leasemaatschappij kan je dus aansprakelijk stellen waarna jij de kosten verhaald.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Dit klinkt mij toch wat te makkelijk..

Waarom zou de politie op moeten draaien voor schade als iemand er voor kiest om, op eigen initiatief, voor politieagentje te gaan spelen?

De politie heeft jou niets opgedragen en is in die zin dus ook nergens verantwoordelijk voor..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200279 date=1378802424
Dit klinkt mij toch wat te makkelijk..

Waarom zou de politie op moeten draaien voor schade als iemand er voor kiest om, op eigen initiatief, voor politieagentje te gaan spelen?

De politie heeft jou niets opgedragen en is in die zin dus ook nergens verantwoordelijk voor..
Niet zo denigerend doen! Wij hebben een zelfde aanstelling als elke andere diender en zijn dus net als elke andere diender verplicht om altijd op te treden waar nodig. Dus ja dat is ons wel opgedragen, net als dat jou ook is. Dat een politievrijwilliger misschien eerder in privé tijd er iets mee doet is punt twee, maar dat maakt het nog niet onrechtmatig.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Citaat van: kaasje link=msg=1200283 date=1378802742
Niet zo denigerend doen! Wij hebben een zelfde aanstelling als elke andere diender en zijn dus net als elke andere diender verplicht om altijd op te treden waar nodig.
Ten eerste heb ik 't niet specifiek over vrijwilligers, maar over iedere politieagent die optreedt in z'n vrije tijd..

Ten tweede:
Waarom moet een korps opdraaien voor de kosten als een agent, op z'n slippers en met een Hawaii shirt aan, meent een winkeldief te moeten oppakken? Waar is het korps verantwoordelijk voor? Wil het korps dat je dat doet? Eist het korps dat van je?

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200293 date=1378805529
Ten eerste heb ik 't niet specifiek over vrijwilligers, maar over iedere politieagent die optreedt in z'n vrije tijd..

Ten tweede:
Waarom moet een korps opdraaien voor de kosten als een agent, op z'n slippers en met een Hawaii shirt aan, meent een winkeldief te moeten oppakken? Waar is het korps verantwoordelijk voor? Wil het korps dat je dat doet? Eist het korps dat van je?
Ok duidelijk qua het eerste, maar niet mee eens. Je hebt 24/7 je verantwoordelijkheden, daarbij moet je een afweging maken tussen veiligheid en proportie. Maar ik denk wel dat dat het korps dat van je verwacht.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Ok.. Je 'denkt' dat het korps dat van je verwacht. Er zijn uiteraard wettelijke regels, maar die zijn maar heel beperkt..

Ik denk eerder het tegenovergestelde; het korps waardeert het alleen als er geen negatieve gevolgen zijn. Geen letsel bij de diender (die zich ziek moet melden) en geen schade die betaalt moet worden..