En de avond video's die ik zie zijn ook gemaakt met best fijne lichtgevoelige camera's, die dan ook vaak 'vast' staan ingesteld qua belichting.
Uiteraard weet ik niet wat voor spullenboeltje je hebt. Maar je zou kunnen overwegen om met een fotocamera op een statief aan de slag te gaan, en dan om de zoveel tijd een foto te maken. Plak de foto's achter elkaar en je hebt video. Zoals gezegd: stel je belichting in op 'manual' zodat dat ook constant blijft. Autofocus zou je aan kunnen laten staan, eventueel.
Een foto eens in de zoveel tijd maken zonder de camera te bewegen kan o.a. hiermee:
http://www.kamera-express.nl/product/12170984/hahnel-giga-t-pro-canon/ - dus een afstandsbediening waar zelfs een timer in zit - en dan nog redelijk betaalbaar. Dit is de canon versie maar er zijn er ook voor andere merken camera.
Als je een panlapse wil maken moet je je statief natuurlijk een bepaald (vast) aantal graden draaien tussen de opnames door. Je zou kunnen denken aan een gradenboog die je erop bevestigt. Als je meer of minder draait tussen de shots krijg je anders een 'schokkerig' effect (tenzij dat juist is wat je wilt natuurlijk).
En je statief zal heel stabiel moeten staan en dus alleen in de gewenste richting (hetzij horizontaal of verticaal, wat je wil) moeten draaien. Ik denk daarbij aan vloeistofgevulde videokoppen, maar ook daarvan weet ik niet of je ze hebt. Om mooi constant 'schuin omhoog of omlaag' te draaien is handmatig heel moeilijk - doe dan eerst alleen maar 1 richting.
Voor een gewone timelapse kan je ook prima aan de slag met zaken als HD Hero's en dergelijke. Met constant licht (gewoon overdag) bedoel ik. Verder geldt daar wel hetzelfde voor qua 'constant aantal graden draaien', stabiel statief' en 'alleen in 1 richting bewegen'
Peen