GRIP 1 Zeer grote brand (Explosie in woning) Genemuidenstraat - Den Haag 22-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Explosie in woning) Genemuidenstraat - Den Haag 22-09-2013  (gelezen 16284 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tolhuisenfotografie

• Forum gebruiker
    • TolhuisenFotografie

tolhuisenfotografie

• Forum gebruiker
    • TolhuisenFotografie

guest12562

• Gast
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1203520 date=1379863266
Tel op z'n minst 9 auto's/busjes. Dat keer twee is 18 man, in de eerste minuten al. Voordat dat in Zwolle bij elkaar is, ben je al snel uurtje verder. En die 6 man in het begin redden het prima.

Citaat van: Highfield link=msg=1203527 date=1379864137
Ik vind persoonlijk 18 man nog niet eens zo heel veel. Het beeldmateriaal is, gezien de status van de 2 TSen en de HW (allen nog met deployment bezig), redelijk kort na de explosie opgenomen. Kijk eens hoe groot er al afgezet is, hoeveel (te controleren) woningen er binnen die zone vallen, hoeveel toeloop er is. Het lijkt me dat je een heleboel zaken parallel wil kunnen uitvoeren in de eerste fase; daar horen veel poppetjes bij. Na die initiële fase kan je afschalen omdat het aantal taken met een zekere prio rap afneemt en er meer mensen ter plaatse komen die een iets langere opkomsttijd hebben. Al met al een prima respons denk ik.

Deze discussie, kan me veel opmerkingen voorstellen dat het allemaal te lang duurt of te weinig is als het om de politie gaat, nu staan ze daar hun mannetje, zetten ruim af en begeleiden bewoners en omstanders, krijgen ze de bovenste opmerking over zich heen.

Nooit goed in dit landje.

Denk dat dit incident door alle diensten vrij serieus en ruim is opgepakt, is geen incident wat elke weer voorkomt, dus lijkt me goed te verklaren.
Ben zelf niet van het overdreven opschalen, maar deze kun je wel ff in je zak steken, ga er maar aan staan die eerste minuten, om welke dienst het ook gaat.

Koekoek

• Forum gebruiker
Het is inderdaad nooit goed in Nederland.

Is men zeer adequaat met de hulpverlening wordt het door sommigen als overdreven beschreven.
Wees blij dat er massaal respons is en dat er voldoende blauw is om wit en rood vrij baan te geven.
Vaak is er te weinig blauw direct inzetbaar bij het incident.

Als er te weinig blauw was of er was niet snel genoeg opgeschaald hadden we hier ook weer een discussie gekregen met veel goede stuurlui aan wal.

Laat een ieder nou z'n werk doen en bedenk daarbij dat het tijdens een incident, zeker in het begin, even zeer hectisch is.
Niet alleen voor het personeel bij het incident of onderweg.
Maar ook voor de mensen in de meldkamer die in het begin alleen informatie krijgen van burgers die contact opnemen.

Elk incident is anders en achteraf of achter de pc kun je heel goed oordelen.
Maar bedenk altijd wat had jij gedaan als jij moest beslissen op dat moment met de wetenschap van dat moment.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Dit incident vertoont grote gelijkenis met http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=45866.0

peen van dienst

• Senior gebruiker
En als je het over Den Haag hebt: de gasexplosie in de Herman Costerstraat, enige jaren geleden.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50722.0
Redacteur van

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Citaat van: peen van dienst link=msg=1203682 date=1379917566
En als je het over Den Haag hebt: de gasexplosie in de Herman Costerstraat, enige jaren geleden.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50722.0

Bedoel jij niet die gasexplosie elders in de Herman Costerstraat, op 28 juni 2003 bij dat plein? Waar toen een gastank is ontploft van een juwelierszaak/smederij? Dat was toen veel groter dan MB namelijk en daar is toen op de begane grond een winkel ontploft en de brokstukken kwamen toen op de Haagse markt terecht.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/725028/2003/06/28/Gewonden-door-gasexplosie-winkelpand-in-Den-Haag.dhtml
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Arie,
Het filmpje op jullie website op 0:55 deed mijn haren recht overeind staan. Ik hoop dat ik het verkeerd inschat, maar zoals ik het hoor is dit een discussie tussen pers en politie met daarin de tekst 'Veiligheid is mijn probleem'. Die ervaring heb ik nou altijd in Den Haag, er zijn duidelijke afspraken mbt de politie perskaart en één van de onderdelen hierop is veiligheid. Als wij dan iemand met perskaart wegsturen omwille van de veiligheid krijgen we ALTIJD een discussie want de fotograaf bepaalt zelf wel wat veilig is en wat niet.  :-\

Overigens is dit niet naar jou of regio15 gericht, misschien hoor ik het zelfs wel verkeerd. Het viel me gewoon even op, ik heb deze discussies zovaak meegemaakt en het leidt altijd tot irritaties. Voor de duidelijkheid, de hulpdiensten bepalen of iets veilig is en niet de pers. Maar dat is weer een andere discussie....
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Informatie over explosie Genemuidenstraat

Op zondagmiddag 22 september is er een zware explosie geweest in een appartementencomplex aan de Genemuidenstraat.
Gedupeerden krijgen vandaag van verhuurder Staedion te horen of ze mogen terugkeren naar hun woning. Mensen die nog niet terug kunnen naar hun appartement krijgen door Staedion een vervangende woonruimte aangeboden.

Telefoonnummer
Bent u gedupeerde en heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met Staedion via telefoonnummer 0900-1424

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
|Regio15.nl| Zeer grote brand na explosie in flatwoning

Den Haag - Even voor half vijf werden hulpdiensten gealarmeerd voor een brand in een flatwoning aan de Genemuidenstraat, die was ontstaan na een explosie. Bij dit incident is een bewoner van de woning omgekomen.

De brandweer heeft na aankomst gelijk opgeschaald naar 'grote brand' en even later zelfs naar "zeer grote brand", waardoor extra materieel en personeel ter plaatse werd gestuurd. Ook is ten behoeve van het onderling overleg tussen de hulpdiensten en autoriteiten Grip1 afgekondigd. Er zijn uiteindelijk 9 tankautospuiten gealarmeerd vanuit Den Haag en omliggende gemeentes en twee hoogwerkers, plus een groot aantal ondersteunende voertuigen.

Ambulances en een traumahelikopter zijn ter plaatse gekomen voor een slachtoffer dat zwaargewond zou zijn. Dit slachtoffer bleek later te zijn overleden door de explosie en de daarop volgende brand.

Ongeveer 60 omliggende woningen zijn ontruimd; de bewoners zijn opgevangen in het stadsdeelkantoor aan de Leyweg. Later zijn ze naar een hotel vervoerd. De flatwoning is totaal verwoest; beide puien liggen er ook uit. De brandweer is bezig om het dak van de flatwoning te stutten. Twintig onderliggende woningen zijn voorlopig niet toegankelijk in verband met instortingsgevaar.

Burgemeester Jozias van Aartsen is ter plaatse gekomen bij de locatie van de flatwoning om zich op de hoogte te stellen van de situatie.

Omwonenden praten over een zeer harde klap. Deze was in de verre omgeving te horen. In het politiebureau Zuiderpark zouden naar verluidt de plafondplaten hebben bewogen door de klap. Agenten zijn toen naar buiten gerend om te kijken wat er was gebeurd. Ruiten van woningen in de omgeving zijn gesneuveld.

Hulpdiensten hadden in de beginfase veel last van kijkers, die over de weg liepen dan wel hun auto midden op de weg hadden stilgezet. Later heeft de politie een grote afzetting gemaakt.

Het Team Grootschalig Onderzoek van de politie is ter plaatse ten behoeve van het onderzoek naar de oorzaak. Men gaat uit van een mogelijke gasexplosie.

Vanavond rond half elf hebben brandweerlieden en medewerkers van Bureau Forensische Opsporing het stoffelijk overschot geborgen.

Gezamelijke video van alle regio15.nl mensen ter plaatse staat ook online op regio15.nl