Crash bij Shortrally Hellendoorn - Hellendoorn 21-09-2013

Auteur Topic: Crash bij Shortrally Hellendoorn - Hellendoorn 21-09-2013  (gelezen 5064 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 22 september 2013, 20:01:29
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1203574 date=1379872420
EIGEN VERANTWOORDING word dat in Nederland genoemd.
En de officials sturen tot vervelends toe deze mensen weg maar ze (het publiek) denken slimmer te zijn dan de officials en de safety-officers en blijven dus gewoon staan.

Ik zou er zelf niet over denken om in het pad van dat soort voertuigen te gaan staan, laat ik dat voorop stellen. Het is echter een slecht argument om eigen verantwoording bij dit soort discussies boven water te halen... Ik noem het eerder een slap excuus. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om te zorgen voor een goed risicobeheer op en rond het evenement.

Ik laat volgende week het eerste de beste meisje met een overdosis drugs dan ook wel liggen, ze heeft het immers zelf ingenomen... Dus eigen verantwoording, om maar even een (slechte) vergelijking te maken.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #11 Gepost op: 22 september 2013, 20:05:20
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1203578 date=1379872560
Ongevallen in de rallysport..hahahaha...In een willekeurige wielerkoers in Nederland gebeuren meer ongevallen dan de afgelopen 5 jaar in de rallysport in Nederland.
alleen in de rallysport gaat het er iets harder aan toe als in een wielerkoers en is als het in de rallysport mis gaat is het letsel ook groter als bij een wielerkoers.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #12 Gepost op: 22 september 2013, 20:05:51
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1203562 date=1379869940
Publiek voor het lint direct aan begin van de video, en ik kan me niet voorstellen dat het een "normale" wijze is om back on track te komen door eerst achter de linten nog verder richting weggerende publiek te rijden, daar eerste een donut te draaien en pas dan weer richting track te rijden, normaal lijkt mij om je voertuig direct weer richting track te sturen maar, kennelijk zit ik er naast en zijn ongevallen weinig leerzaam in de rallysport (althans i.m.o.)

Waar zie jij nog publiek weg rennen als de auto weer gaat rijden, de auto word gekeerd in de op dat moment vrije ruimte d.m.v een donut waar op het betreffende moment geen extra gevaarzetting uit voortvloeit omdat het publiek op zeer ruime afstand staat.
I.m.o. doet de betreffende rijder niets verkeerd behalve van de baan afgaan, dat er publiek in de buitenbocht staat vind ik gevaarlijker als wat de betreffende rijder doet om weer op het parcours te komen.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Reactie #13 Gepost op: 22 september 2013, 20:06:44
een ongeluk kan overal gebeuren.

in het nederlandse verkeer gebeurt je sneller wat dan in zoveel jaar rallysport.


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Reactie #14 Gepost op: 22 september 2013, 20:14:56
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=171482&cat=1

KLEINJAN NAUWELIJKS ONDER DE INDRUK VAN CRASH IN HELLENDOORN RALLY


Rallycoureur Harry Kleinjan uit Hoge Hexel is nauwelijks onder de indruk van de spectaculaire crash die hij en zijn Belgische navigator Bart den Hartog zaterdag meemaakten tijdens de Hellendoorn Rally.
Tijdens de rallysprint op het Bedrijvenpark in Almelo bleef het gas van zijn Porsche hangen, waardoor hij een bocht miste en uiteindelijk met een spectaculaire duik in het water van het kanaal terechtkwam. Beide coureurs raakten hierbij niet gewond. "Ik heb slechts een blauw oog en Bart is alleen maar verkouden," aldus Kleinjan.

Volgend jaar weer aan de start
Nadat beide mannen door marshals uit hun auto waren geholpen en weer op het droge stonden, is hun auto uit het water getakeld en naar Hoge Hexel overgebracht. Daar is Kleinjan gisteravond direct begonnen de schade aan de auto te herstellen. "Het valt nog mee," laat Kleinjan weten. Hij is er van overtuigd volgend jaar opnieuw aan de start van de Hellendoorn Rally te staan.

Filmpjes en interview op bronsite.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #15 Gepost op: 22 september 2013, 20:33:45
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1203582 date=1379873151
Waar zie jij nog publiek weg rennen als de auto weer gaat rijden, de auto word gekeerd in de op dat moment vrije ruimte d.m.v een donut waar op het betreffende moment geen extra gevaarzetting uit voortvloeit omdat het publiek op zeer ruime afstand staat.
I.m.o. doet de betreffende rijder niets verkeerd behalve van de baan afgaan, dat er publiek in de buitenbocht staat vind ik gevaarlijker als wat de betreffende rijder doet om weer op het parcours te komen.

Er staat toch duidelijk weg gerende en niet wegrennende ....
Waar Pleegje aangeeft dat men weer z.s.m. on track wil zijn doe je dat m.i. door 180 graden te draaien en niet door 520 graden te draaien.
En natuurlijk kan een ongeval overal plaats vinden maar bewust (althans nogmaals i.m.o.) een stukje extra gevaarzetting aan de dag leggen op een plek waar volgens de veiligheidsregels publiek op een veiligewijze kon toe kijken zijn twee heel verschillende dingen.

Dan nog ten aanzien van het publiek aan het begin van de bewuste video, natuurlijk is er een stukje eigen verantwoording maar we weten hier allemaal dat mensen geneigd zijn het gevaar net wat verder op te willen zoeken dan we eigenlijk toe willen staan, wanneer er dus mensen binnen je afzetting komen en daar al bij herhaling weggestuurd zijn dan neem ik aan dat je daar constant een "beveiliger" of offiical neer gaat zetten en je als organisator niet beperkt tot wegsturen. Als organisator heb je daar gewoon je verantwoording voor en dien je die (m.i.) ook te nemen. Iets waar volgens mij de organisatie al te kort schiet aangezien het toch (zo kort na Amsterdam) mogelijk blijkt dat voertuigen die uit de koers raken weer binnen voor publiek openstaande ruimten terecht kunnen komen, kennelijk is men dan niet instaat om de gesteltheid van het terrein juist in te schatten
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 22 september 2013, 20:50:26
Ach ja, de rallysport werkt al decennia op de huidige wijze. Mensen die gaan kijken weten dat ze heel dicht bij de auto's kunnen komen, maar dat er dus ook risico's bij kunnen komen kijken. Eens in de zoveel tijd vind er een ongeval plaats waarbij het publiek betrokken is. Dan kan je twee dingen doen:

De regels aanpassen waardoor het publiek op enorme afstanden moet staan (en daarmee teken je waarschijnlijk het doodsvonnis van de sport)
Of je accepteert dat dit een risico kan zijn en probeert de risico's zo klein mogelijk te houden.

Van de beelden in dit topic ben ik in ieder geval niet onder de indruk. Op Youtube staan tientallen filmpjes van crashes bij rally's waarbij publiek betrokken is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #17 Gepost op: 22 september 2013, 20:53:23
Citaat van: -Joost- link=msg=1203580 date=1379872889
Ik zou er zelf niet over denken om in het pad van dat soort voertuigen te gaan staan, laat ik dat voorop stellen. Het is echter een slecht argument om eigen verantwoording bij dit soort discussies boven water te halen... Ik noem het eerder een slap excuus. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om te zorgen voor een goed risicobeheer op en rond het evenement.

Ik laat volgende week het eerste de beste meisje met een overdosis drugs dan ook wel liggen, ze heeft het immers zelf ingenomen... Dus eigen verantwoording, om maar even een (slechte) vergelijking te maken.

dan heb jij in ieder geval nuchter verstand en eigen verantwoording om dit goed in te schatten en hierna te handelen.

En verder...eigen verantwoording een slap excuus...dat mag je vinden. Gezien het veiligheidsplan en de eisen van de FIA (en hoe die binnen de KNAF worden toegepast) blijkt dat je niet geheel op de hoogte bent. Want het risicobeheer (en het veiligheidsplan) bij een rally is groter dan bij wat voor sportevenement ook binnen Nederland.

Het probleem binnen Nederland is echter dat men (de maatschappij) niet wil horen dat er ook eigen verantwoording bestaat en dat men hier zelf verantwoordelijk is. Want als er iets gebeurt....het ligt nooit aan de persoon zelf. Altijd aan een ander. Dat is pas een slap excuus!!


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #18 Gepost op: 22 september 2013, 20:56:05
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1203586 date=1379874825
........

Dan nog ten aanzien van het publiek aan het begin van de bewuste video, natuurlijk is er een stukje eigen verantwoording maar we weten hier allemaal dat mensen geneigd zijn het gevaar net wat verder op te willen zoeken dan we eigenlijk toe willen staan, wanneer er dus mensen binnen je afzetting komen en daar al bij herhaling weggestuurd zijn dan neem ik aan dat je daar constant een "beveiliger" of offiical neer gaat zetten en je als organisator niet beperkt tot wegsturen. Als organisator heb je daar gewoon je verantwoording voor en dien je die (m.i.) ook te nemen. Iets waar volgens mij de organisatie al te kort schiet aangezien het toch (zo kort na Amsterdam) mogelijk blijkt dat voertuigen die uit de koers raken weer binnen voor publiek openstaande ruimten terecht kunnen komen, kennelijk is men dan niet instaat om de gesteltheid van het terrein juist in te schatten

Dit word al gedaan....echter het publiek denkt het altijd beter te weten dan de officials en safety officers en blijven gewoon staan en negeren de eerder genoemde personen. Het is juist het publiek dat geen verantwoording neemt voor zijn eigen daden en beslissingen. De organisatie heeft de zaken goed voor elkaar...


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #19 Gepost op: 22 september 2013, 20:57:56
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1203581 date=1379873120
alleen in de rallysport gaat het er iets harder aan toe als in een wielerkoers en is als het in de rallysport mis gaat is het letsel ook groter als bij een wielerkoers.

Nou...ik heb in de wielersport grotere trauma's gehad dan bij wat voor rally ook...