Ach de geschiedenis gaat zich herhalen.
Voor ca. 1990 en later waren er nauwelijks TS´n met HV gereedschap. Bijna alle TS'n waren alleen voor brandbestrijding uitgerust, en bij een HV klus reed er een HV 1/2/of 3 of een tussen vorm er van (spullenbus). Na de intrede van de standaard TS, BiZa bepakking en nieuwe kijk op THV kregen alle TS'n red gereedschap. Taak werd omschreven wat een TS moest kunnen, en de HV's waren aanvullend op de middelen van de eerste TS in aantal en kracht en specialistische gereedschappen.
Opschaling wist je altijd wat je kreeg en welke taak de TS aan kon. Het aantal HV'n in een regio kon minder omdat veel TS'n voldoende gereedschap hadden voor 90 % van de HV klussen.
En nu, we gaan zorg op maat leveren, minimale voertuigen, in capaciteit, middelen en personeel.(SIV2, TS 4, etc) en dus een TS Specialist Brandbestrijding. Nu hoeft dit niet verkeerd te zijn, kijk naar de zware autopompen van onze Belgische collega's. Maar daar komen deze voertuigen er bij en niet in plaats van.
Volgende stap, de TS-SB komt bij de serieuze meldingen, en alle andere kunnen we af met een kleine lichte en onderbezette TS. En wat heb je straks bij een behoorlijke klus, in plaats van tweemaal standaard TS en 12 man; 1,5 bluswagen en hoeveel poppetjes???
Toekomst, in 2025 gaan we weer de omslag krijgen naar uniforme voertuigen, standaard TS'n oid en uniformiteit.
Overigens, de Magirus Multistar van Dordrecht is toch eigenlijk al een soort TS, zonder HV middelen. Hoe is de ervaring daar mee en hoe vaak heeft die al een voordeel opgeleverd tegen over andere traditionele oplossingen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen......