Algemeen Brandweer 🔥 nieuws

Auteur Topic: Algemeen Brandweer 🔥 nieuws  (gelezen 304695 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #190 Gepost op: 2 januari 2010, 18:45:43
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-01-01/wie-draait-er-op-voor-een-brand-bij-de-buren


Wie draait er op voor een brand bij de buren?
Ook de eigen verzekering kan dan soelaas bieden
Bookmark and Share

Als uw buren worden getroffen door brand, hebt u waarschijnlijk ook schade. Zorg dat u hulp en schadevergoeding krijgt.

Zo’n zevenduizend keer per jaar rukt de brandweer uit om branden in woningen te blussen. De schade per brand bedraagt gemiddeld €22.000. Stel dat er brand bij de buren is, maar u hebt zelf ook schade, wie draait daar dan voor op?

 Brand is brand, argumenteert het Verbond van Verzekeraars, de overkoepelende organisatie van verzekeraars in Nederland. De regel is daarom dat de brandverzekering bij brandgerelateerde schade altijd uitkeert. Wie brandschade heeft (of blus-, roet of rookschade) kan daarom het best de eigen brandverzekering inschakelen. Ook als de brand bij een ander is ontstaan.
Na de melding komt een expert van de verzekering de schade bekijken. Hij kijkt ook of de schade onder de polisvoorwaarden valt. De expert zorgt voor de verdere afhandeling van de schade.
Als duidelijk is dat uw buren de veroorzakers zijn van de brand, zal uw verzekeraar de schade gaan verhalen op hun verzekeraar. Daar merkt u als verzekerde over het algemeen niets van. Uw schade wordt vergoed en dat staat los van de gebeurtenissen achter de schermen. Een andere mogelijkheid is dat de brandverzekeraar van de buren – die natuurlijk hun eigen schade vergoed willen zien – een kijkje komt nemen. Deze verzekeraar kan ook uw schade ‘meenemen’ en afhandelen. Dit komt in de praktijk minder vaak voor.

Onverzekerd
Blijkt dat de buurman of -vrouw bij wie de brand is ontstaan geen brandverzekering heeft of onderverzekerd is, dan heeft hij een probleem. Voor u is er in principe weinig aan de hand. Uw eigen brandverzekering betaalt immers uw schade. Uw verzekeraar zal die kosten wel proberen te verhalen op de buren, maar het risico dat de buurman het schadebedrag niet kan ophoesten, neemt de verzekeraar voor eigen rekening.
Hebt u zelf geen brandverzekering? Dan zult u de buren aansprakelijk moeten stellen voor uw schade. Zij hebben de schade tenslotte veroorzaakt. 
De buren kunnen dan proberen hun ­eigen verzekering in te schakelen. Die zal naar de polisvoorwaarden kijken en beoordelen of uw schade gedekt is. Als de verzekering van de buurman uw schade niet betaalt, zal de buurman een beroep moeten doen op zijn AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Wanneer de buurman die niet heeft, zal hij de schade uit eigen zak moeten betalen.
In het ergste geval –  als de buurman geen verzekeringen heeft (en u ook niet) én hij ook geen geld heeft – is er echt een probleem. Er is namelijk geen waarborgfonds of ander potje om de schade op te verhalen. Dit rampscenario komt gelukkig weinig voor. In praktijk hebben de meeste ­Nederlanders wel een aansprakelijkheidsverzekering. En er zijn ook weinig mensen zonder brandverzekering. Maar mochten deze twee samenlopen en de fik vliegt erin, dan hebt u pech.

Psychisch letsel
Door een brand bij de buren kunt u ook psychisch letsel oplopen. Dergelijke schade wordt niet door een brandverzekering gedekt. Wie bijvoorbeeld als gevolg van brand slechter is gaan slapen en daardoor inkomensverlies lijdt, kan de buren voor deze schade aansprakelijk stellen. Zij kunnen op hun beurt een beroep doen op hun rechtsbijstandsverzekering om de claim aan te vechten. Mochten de buren door de rechter verplicht worden tot het vergoeden van de psychische schade, dan zullen zij dat uit eigen zak moeten betalen of hun AVP moeten aanspreken. Het is heel goed mogelijk dat zo’n zaak een langdurige geschiedenis wordt, want de psychische schade moet worden aangetoond.

Schoonmaken
Na het blussen kan een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf uitkomst bieden en uw huis weer schoon en leefbaar maken. U kunt zelf zo’n gespecialiseerd bedrijf zoeken en na afloop de rekening naar de verzekeraar sturen. Maar verstandig is dat niet, want het kan leiden tot discussies over de hoogte van de rekening en mogelijk blijft u zelf met de rekening zitten. Beter is het om in overleg met de verzekeraar een schoonmaakbedrijf in te schakelen.
Steeds vaker bieden verzekeraars ook hulp bij de fysieke afhandeling van de schade. Zij weten welke bedrijven ze het best kunnen inschakelen om bijvoorbeeld blusschade te verhelpen. Als de verzekeraar dat doet, neemt deze u bovendien veel regelwerk uit handen.

Salvage helpt
Bij een ingrijpende schade kan de brandweercommandant ter plaatse de Stichting Salvage inschakelen. Deze stichting biedt hulp aan gedupeerden van een brand en kan bijvoorbeeld onderdak of kleding regelen. 
Ook zorgt een coördinator van Salvage indien nodig voor schadebeperking. Denk aan het dichttimmeren van een beschadigd huis om spullen veilig te stellen. De hulpverlening duurt tot maximaal de volgende werkdag en de coördinator helpt zowel verzekerde als niet-verzekerde slachtoffers. 
De hulp is gratis, want Salvage wordt door de brand­verzekeraars betaald. Meer weten? Kijk op www.stichtingsalvage.nl.

Appartementbewoners opgelet
Bezit u een koophuis in een appartementencomplex? Dan verkeert u in een bijzondere positie. Het afhandelen van schade na brand is hier vaak lastiger dan in een gewone woning. Wie is aansprakelijk voor welk deel van de eigen schade, en voor welk deel van de gemeenschappelijke schade? Een gezamenlijke verzekering voor brandschade kan geregeld worden via de Vereniging van ­Eigenaren (VvE). Sla uw huidige polis erop na. Voldoet deze niet? Mobiliseer dan de VvE en sluit als VvE een nieuwe verzekering af. De kosten van zo’n polis (vaak tientjeswerk) staan niet in verhouding tot de schade die ermee gedekt is.

Welke verzekering dekt wat?
Zowel de opstalverzekering als de inboedel­verzekering wordt in het dagelijks leven vaak aangeduid als ‘de’ brandverzekering. Niet zo vreemd, want bij beide verzekeringen is brand het belangrijkste risico dat wordt verzekerd. Maar er is wel een verschil.

    * De opstalverzekering verzekert schade aan het eigen huis als gevolg van brand, blikseminslag, storm en dergelijke. Huiseigenaren zijn via de hypotheek bijna altijd verplicht een opstalverzekering af te sluiten. Huurders hebben geen opstalverzekering nodig; het verzekeren van een huurwoning is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Eigenaren van een appartement hebben de opstalverzekering van hun woning meestal collectief geregeld via de Vereniging van Eigenaren.
    * Met een inboedel­verzekering zijn de spullen in huis verzekerd tegen onder meer brand-, rook- en roetschade, storm, inbraak en diefstal. Bij een inboedelverzekering maakt het niet uit of u in een eigen woning of een huurwoning woont. 


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #191 Gepost op: 8 januari 2010, 21:50:26
Brandweer zoekt vrijwilligers

door Rob Paardekam. vrijdag 08 januari 2010 | 07:40 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 08 januari 2010 | 14:38

Tekstgrootte  
 
GOES - De Goese brandweer begint een campagne om nieuwe vrijwilligers te werven. "Op dit moment hebben we nog geen problemen", zegt gemeentelijk commandant André Willemstein. "Maar als we nu niets doen, zouden die wel kunnen ontstaan." Dat heeft te maken met de leeftijd van enkele vrijwilligers van de posten Goes en Wolphaartsdijk.

Deze mensen lopen tegen de 55 en dat is een leeftijd waarop veel brandweerlieden stoppen. "Verplicht is dat niet meer", zegt Willemstein. "Dat is leeftijdsdiscriminatie. Maar in de praktijk blijkt dat veel vrijwilligers het vak op deze leeftijd best zwaar gaan vinden. Je moet je voorstellen dat ze soms twee of drie keer per week 's nachts uit bed worden gepiept, maar de volgende dag wel gewoon moeten gaan werken."

Overigens zijn ook in 's-Heer Arendskerke nieuwe brandweerlieden nodig. Onlangs werd het besluit genomen om de post in dat dorp open te houden, maar daarvoor moet het aantal vrijwilligers wel worden uitgebreid van twaalf naar vijftien.

De gemeente heeft vierduizend adressen geselecteerd van mensen tussen de achttien en veertig jaar. Die liggen in 's-Heer Arendskerke, Wolphaartsdijk en de omgeving van de Oranjeweg in Goes. Daar staat de brandweerkazerne. Aan de betreffende inwoners wordt gevraagd of ze wellicht interesse hebben in een vrijwilligersbaan bij de brandweer. Goesenaren die dat wel zien zitten, kunnen eerst een keer komen kennismaken. Als dat bevalt volgt een sollicitatieprocedure. "Als die ook goed wordt doorlopen, volgt een keuring en daarna de schoolbankjes", vertelt Willemstein. "De basisopleiding duurt twee jaar. Als die is voltooid, kunnen de mensen worden ingezet. Uiteraard kunnen daarna nog allerlei aanvullende opleidingen worden gevolgd."

De vierduizend brieven gaan binnenkort de deur uit.

http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/6057089/Brandweer-zoekt-vrijwilligers.ece


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #192 Gepost op: 22 januari 2010, 10:23:17
Brand te lijf met super Tomtom.
Nieuw navigatiesysteem wijst op gevaarlijke stoffen, aantallen aanwezige mensen en plekken met bluswater.

Zwolle/Hardenberg.
Alle honderd brandweerwagens in de veiligheidregio IJsselland rijden vanaf maart met bijzonder geavanceerde brandweer tomtoms rond.
De computers wijzen uitrukvoertuigen niet alleen de weg maar bevatten ook gegevens van panden met gevaarlijke stoffen,
aantallen mensen in dat gebouw en de aanwezigheid van bluswater in de buurt.
Het project kost ruim een miljoen euro.
Daarvoor krijg je een betere brandweer die efficiënter werkt, zegt Michiel Thijssen.
De Deventer brandweercommandant is binnen IJsselland projectleider van de brandweer tomtom.
Deventer en Hardenberg gingen in 2006 als eerste korpsen op proef met het systeem aan de slag.
Alle andere Gemeentelijke korpsen volgen hun voorbeeld.
De technische mogelijkheden zijn eindeloos.
Een nu al heel nuttige toepassing: via de Rijksdienst voor het Wegverkeer kan de brandweer bij een ongeval draadloos technische gegevens van autotypen opvragen.
Thijssen: zodat je bijv. weet waar in hybride-auto´s de 200 volts kabels lopen.
Daar wil je niet in knippen.

Bron de Stentor vrijdag 22 januari 2010.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #193 Gepost op: 22 januari 2010, 15:08:08
Brandweerwagen van Reinier van Arkel groep via brandweer Nijmegen naar Nicaragua (21-01-2010)

http://www.reiniervanarkelgroep.nl/Flex/News/Display.aspx?PageID=6894&ID=5094&CID=173&Lang=NL

Op woensdag 20 januari heeft de Reinier van Arkel groep zijn brandweerwagen geschonken aan de brandweer Nijmegen. Van daaruit begint de brandweerwagen – die bijna 30.000 kilometer op de teller heeft staan – aan een lange reis naar Masaya, de hoofdstad van Nicaragua. De brandweerwagen wordt geschonken aan deze stad omdat men daar door sterk verouderd materiaal nauwelijks in staat is om branden goed te blussen.

De brandweerauto van de Reinier van Arkel groep werd al jaren niet meer gebruikt, maar verkeert nog in goede staat. De auto is bovendien technisch gezien zeer geschikt voor Nicaragua. Men kan namelijk zelf reparaties uitvoeren. Voor de RvA groep betekent de schenking het einde van een tijdperk. Van 1931 tot 2002 vormde de bedrijfsbrandweer een belangrijke schakel tussen de gemeentebrandweer en de instelling. Zo behaalde de bedrijfsbrandweer in 1999 het landskampioenschap. Een uitzonderlijke prestatie, want voor de eerste keer werd een team van een bedrijfsbrandweer landskampioen met als primeur ook nog dat er twee vrouwelijke brandweerlieden meestreden. Het bedrijfskorps werd uiteindelijk opgeheven in oktober 2002. Veranderingen in zowel de geestelijke gezondheidszorg als de veiligheidsinzichten maakten een eigen bedrijfsbrandweer overbodig.  

De overdracht van de brandweerwagen vond plaats in het bijzijn van diverse oud-leden van de bedrijfsbrandweer van de Reinier van Arkel groep en brandweerlieden van het korps Nijmegen.

Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #194 Gepost op: 22 januari 2010, 15:12:52
VDB78 zet zich in voor ladderwagen dichterbij het eiland

http://www.flakkeenieuws.nl/nieuws/3038

In de raadsvergadering van de gemeente Middelharnis van donderdag 14 januari 2010 is door de VDB 78 een motie ingediend. De strekking van deze motie is om de ladderwagen van de brandweer die nu is gepositioneerd in de brandweerkazerne te Spijkenisse te verplaatsen naar de brandweerkazerne te Hellevoetsluis.
 
VDB 78 heeft al een aantal malen gevraagd om een ladderwagen voor de brandweer op Goeree-Overflakkee. Het is duidelijk geworden dat dit financieel niet haalbaar is. De motivatie was ondermeer dat het aantal malen dat deze ladderwagen wordt ingezet op Goeree Overflakkee niet in verhouding staat met de kosten. Er is toen wel expliciet toegezegd dat er een herpositionering zou komen van de ladderwagen. Hier kon VDB 78 mee leven. Zoals algemeen bekend staat deze nu in Spijkenisse en zou worden gepositioneerd in de brandweerkazerne te Hellevoetsluis. Dit zou inhouden dat de aanrijtijd naar Goeree Overflakkee wordt verkort met ongeveer 20 a 25 minuten.
Deze tijdswinst komt de veiligheid van onze burgers zeker ten goede. Een zo snel mogelijke brandbestrijding is bepalend voor de gehele brand. Daar komt verder nog bij dat er in alle gemeenten op Goeree Overflakkee verzorgingstehuizen zijn met meerdere verdiepingen en dat we in Dirksland een ziekenhuis hebben. Als daar door de brandweer een buitenaanval  moet plaatsvinden dan zou er moeten worden gewacht op de ladderwagen.

In Hoogvliet is ook een ladderwagen gepositioneerd en deze kan volgens VDB 78 gemakkelijk in Spijkenisse worden ingezet. De motie kreeg steun en de burgemeester van de gemeente Middelharnis gaat, in het geplande overleg op 17 februari 2010 met de VRR (Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond), zich inzetten om de ladderwagen te verplaatsen.
 
De motie is aan de andere drie gemeenten op Goeree-Overflakkee gezonden om te kijken of daar steun kan worden gevonden en dat alle vier de gemeenten hetzelfde standpunt hebben in het overleg met de VRR.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #195 Gepost op: 22 januari 2010, 20:51:17
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/01/22/R287.htm

Gemeente Etten-Leur

Gemeenten in zee met Regionale Milieudienst

Organisatieonderdeel Gemeenten in zee met Regionale Milieudienst

Het Organisatieonderdeel Gemeenten (samenwerkingsverband van de 26 gemeenten uit de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant) en de Regionale Milieudienst West-Brabant (RMD) ondertekenen op 25 januari 2010 een waakvlamovereenkomst. Deze overeenkomst houdt in dat bij rampen of grote ongevallen de 26 gemeenten binnen de Veiligheidsregio dag en nacht kunnen rekenen op de milieuexpertise van de RMD.

De Veiligheidsregio MWB is een samenwerkingsverband van de brandweer, GHOR (geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen), de politie en de 26 gemeenten in de regio. In de Veiligheidsregio MWB werken partijen intensief samen op het gebied van crisisbeheersing en rampenbestrijding. Het gaat dan om rampen of grote ongevallen waarbij het leven en de gezondheid van vele personen, het milieu of grote materiële belangen in ernstige mate worden bedreigd of zijn geschaad, en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten en organisaties van verschillende disciplines is vereist.

Met de samenwerking tussen het Organisatieonderdeel Gemeenten en RMD beogen de 26 gemeenten de kwaliteit van de rampenbestrijding verder te verbeteren wanneer een ramp of groot ongeval ernstige gevolgen voor het milieu kan hebben en tevens extra ondersteuning te bieden voor het inzamelen van besmette waren.

De waakvlamovereenkomst regelt dat de RMD 24 uur per dag bereikbaar en beschikbaar is voor de assistentie bij bovenvermelde onderwerpen van de Hoofden Actiecentrum van de gemeenten in geval van rampen en zware ongevallen. De gemeenten blijven dus verantwoordelijk.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #196 Gepost op: 25 januari 2010, 17:02:34
Brandweer Renswoude ondersteunt ambulance met reanimatie

http://www.renswoude.nl/index.php?simaction=content&mediumid=3&pagid=110&rubriek_id=16&stukid=15055

In de veiligheidsregio Utrecht is er een proef gestart met brandweer AED teams. Deze teams gaan de ambulancedienst ondersteunen bij reanimatie. Ook het brandweerkorps uit Renswoude neemt deel aan deze proef, omdat in Renswoude de ambulance er vaak lang over doet om ter plaatse te komen.

Bij een hartstilstand is het belangrijk dat het slachtoffer zo snel mogelijk wordt gereanimeerd. De eerste minuten zijn cruciaal. De brandweer is snel ter plaatse en kan dan de reanimatie starten, waarna de ambulancedienst dit bij aankomst zal overnemen. De overlevingskansen voor het slachtoffer worden daarmee beduidend hoger. De brandweer maakt bij de reanimatie gebruik van een Automatische Externe Defibrillator (AED). Dit is een apparaat waarmee mensen die een hartstilstand krijgen, geholpen kunnen worden. Door middel van elektrische schokken wordt geprobeerd het hartritme weer op gang te brengen.

 

De brandweermedewerkers zijn door de RAVU (Regionale Ambulance Voorziening Utrecht) opgeleid om met de AED te kunnen werken. Ook hebben ze geleerd medische basishandelingen te verrichten. De RAVU blijft altijd eindverantwoordelijk – ook voor de inzet van de AED teams.

 

Tijdens de testperiode staan in de posten van de deelnemende gemeenten 24 uur per dag brandweervoertuigen met een AED unit gereed. Zij worden door de meldkamer gealarmeerd in situaties waar reanimatie noodzakelijk is. Er is expres gekozen voor brandweerposten die zowel in landelijke als in stedelijke gebieden liggen. Na de proefperiode wordt bekeken voor welke gebieden de ondersteuning van de brandweer meerwaarde biedt. De proef duurt een jaar. Daarna wordt besloten of de brandweer AED teams regiobreed worden ingezet.

 

Wat moet u doen als iemand een hartstilstand krijgt:

- direct 112 bellen;

- geef duidelijk aan dat het om een hartstilstand of reanimatie gaat;

- volg duidelijk de instructies van 112-meldkamer op;

- open de toegangsdeuren voor de hulpdiensten;

- start de reanimatie. Indien u niet bent opgeleid zal de 112-meldkamer doormiddel van telefonische instructie, u aanzetten de reanimatie te starten;

- na aankomst van de brandweer, ambulance of politie is het belangrijk dat u zo duidelijk mogelijk vertelt wat er is gebeurd en wat u hebt gedaan.

 
De 112-centrale weet dat Renswoude aan de proef meedoet en zal dus ook de brandweer waarschuwen als het om een melding uit Renswoude gaat.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #197 Gepost op: 28 januari 2010, 12:22:32
Schadelast grote branden gedaald

http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/schadelast-grote-branden-gedaald.108465.lynkx
28-01-2010 • 0 reacties

In 2009 is door verzekeraars ruim € 369 mln uitgekeerd vanwege schade door grote branden (met een schadebedrag van meer dan € 1 mln). Dat is ruim € 120 mln minder dan in 2008. De grootste brand brak in oktober uit in het winkelcentrum van het Limburgse Stein en leverde een schadepost op van € 31,5 mln.
In absolute zin daalde de schadelast door grote branden dus fors ten opzichte van 2008, toen deze € 490 mln bedroeg, maar toen was de brand in de TU Delft alleen al goed voor € 140 mln schade. Laat men deze brand buiten beschouwing, dan is sprake van een lichte stijging van de schadelast door grote branden met 5,5%. Het aantal grote branden nam vorig jaar toe tot 105 (96), maar de gemiddelde schadelast daalde juist van € 5,1 mln in 2008 tot € 3,5 mln in 2009.

Bij de stichting Salvage kwamen vorig jaar 6.334 meldingen binnen op de alarmcentrale, waarvan 79% werd veroorzaakt door brand. Uit de Salvage-cijfers blijkt dat 67,1% van de schadeomvang wordt veroorzaakt door kleine branden, 21,7% door middelgrote branden, 5,8% door grote branden en 2,2% door zeer grote branden.
Samen sterk in de hulpverlening!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #198 Gepost op: 3 februari 2010, 09:40:04
Brandweer Renswoude ondersteunt ambulance met reanimatie

http://www.renswoude.nl/index.php?simaction=content&mediumid=3&pagid=110&rubriek_id=16&stukid=15055

In de veiligheidsregio Utrecht is er een proef gestart met brandweer AED teams. Deze teams gaan de ambulancedienst ondersteunen bij reanimatie. Ook het brandweerkorps uit Renswoude neemt deel aan deze proef, omdat in Renswoude de ambulance er vaak lang over doet om ter plaatse te komen.
......

Beetje jammer dat er weer geld uitgegeven wordt aan een proef terwijl er in den lande al diverse korpsen functioneren met een AED response. (Bijv. Regiobreed in Rotterdam-Rijnmond) Het zou toch voldoende moeten zijn om de resultaten hiervan over te nemen en de te beoordelen om tot een constructieve beslissing te komen. Dit soort berichten geven bij mij altijd gevoels van:
1) We noemen het een test omdat implementatie direct teveel weerstand oproept
2) "Dat maken we zelf wel uit" gevoel
3) De regio/gemeente stopt op de grens

Een proef kost geld en zou in theorie afgeblazen kunnen worden. Resultaat is dan weggegooid geld.

Zo groot is Nederland toch niet ?
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #199 Gepost op: 15 februari 2010, 15:57:40
School dwingt student tot excuses informatieverzoek

http://www.nu.nl/algemeen/2185041/school-dwingt-student-excuses-informatieverzoek.html
Uitgegeven: 15 februari 2010 15:35
Laatst gewijzigd: 15 februari 2010 15:43

AMSTERDAM - Een student van de Haagse Hogeschool heeft een nieuwe opdracht voor een afstudeerscriptie gekregen, omdat gemeenten geklaagd hadden over zijn informatieverzoek rond brandveiligheid. Zijn verzoek om documenten moet onder excuses worden ingetrokken.
 
Jeroen Reitsema probeert met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur duidelijk te krijgen of gemeenten voldoende toezicht op brandveiligheid uitoefenen. De informatie moet een afstudeeronderzoek van de Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid van de Haagse Hogeschool voeden. Daarna komt de informatie in een online overzicht.

Na een dodelijke brand in cafe De Hemel in Volendam, tijdens de jaarwisseling van 2001, was er veel kritiek op het toezicht. Dit is vervolgens aangescherpt. Het informatieverzoek had moeten duidelijk maken of dit daadwerkelijk het geval is.

Leges
Maar enkele gemeenten beklagen zich over de hoeveelheid werk die het verzoek met zich mee zou brengen. Sommige steden wijzen de student op de honderden euro's aan leges die zij daarvoor rekenen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten wijst zijn leden er op dat Reitsema zijn verzoek dan doorgaans intrekt.

Volgens zijn stagebegeleider gaat het slechts om enkele gemeenten. Een van de klagende gemeenten, Naarden, erkent in een reactie dat de informatie ook met regelmaat aan het Ministerie van VROM moet worden verstrekt. De beantwoording voor de student zou echter driehonderd euro kosten.

Brief
Directeur Tim van Tongeren van de opleiding zegt in een reactie tegenover NU.nl zich vooral te hebben geërgerd aan de stagebegeleider van Huschka Nederland, het bedrijf waar Reitsema stage loopt. Die heeft in een brief gewezen op de negatieve beeldvorming van niet beantwoorden van het Wob-verzoek.

Volgens de directeur van de opleiding is dat chantage en heeft hij daarom besloten geen stagiairs meer aan dit bedrijf te zullen aanbieden. De onderneming zegt nog niets van de school te hebben vernomen.

Kamervragen
Volgens Van Tongeren heeft de student niets te vrezen als hij zijn informatieverzoek onder excuses intrekt en een andere afstudeeropdracht aanvaardt. Reitsema gaf aan op dit moment zich niet "vrij te voelen" te reageren. De Socialistische Partij stelt kamervragen.
Samen sterk in de hulpverlening!