GRIP 1 Brand (passagierstrein) Schaepmanstraat - Olst 01-10-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Brand (passagierstrein) Schaepmanstraat - Olst 01-10-2013  (gelezen 5496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #20 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:27:48
Citaat van: petre link=msg=1205946 date=1380622749
Ik zag op de foto's wel een aarding van de bovenleiding naar de rails lopen en op een andere foto de 2 rijdraden die op dezelfde plek schoon door waren. Waarom geen idee, maar het zag er wel geknipt uit..

Aarden van de bovenleiding is een standaardprocedure. Daarna is doorknippen niet nodig, maar het kan zijn dat dit om een of andere reden gebeurd is. En inderdaad, zodra de bovenleiding door is en kortsluiting maakt zal de automatische snelschakelaar de spanning afschakelen. Handmatig uitschakelen is echter noodzakelijk, omdat de snelschakelaars zo zijn geprogrammeerd om ook automatisch weer in te schakelen na een bepaalde tijd.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #21 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:30:23
Citaat van: Peter71 link=msg=1205949 date=1380623225
Wat vindt jij van het verhaal over dat de bovenleiding doorgeknipt zou zijn ivm veiligheid?

Kort gezegd geloof ik daar niks van. Doorknippen van de bovenleiding geeft geen veiligheid, aangezien de draagkabel ook stroomvoerend is, en het doorknippen van de rijdraad dus niks garandeerd. Dat is ook de reden waarom de draagkabel geisoleerd is van de portalen. Dus, de rijdraad kan kapot getrokken zijn door de trein, of na het aarden doorgeknipt zijn, alhoewel ik me dat laatste ook niet voor kan stellen. Doorknippen van de bovenleiding is namelijk niet alleen gevaarlijk vanwege de elektrische spanning, maar ook vanwege de mechanische spanning. Om de draad strak te houden, hangen er gewichten op ongeveer elke 1,5 km. Dat houdt dus in dat als je knipt.... precies!
A train can never carry as much as the track beneath it.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:39:12
Citaat van: Railchief link=msg=1205952 date=1380623423
Kort gezegd geloof ik daar niks van. Doorknippen van de bovenleiding geeft geen veiligheid, aangezien de draagkabel ook stroomvoerend is, en het doorknippen van de rijdraad dus niks garandeerd. Dat is ook de reden waarom de draagkabel geisoleerd is van de portalen. Dus, de rijdraad kan kapot getrokken zijn door de trein, of na het aarden doorgeknipt zijn, alhoewel ik me dat laatste ook niet voor kan stellen. Doorknippen van de bovenleiding is namelijk niet alleen gevaarlijk vanwege de elektrische spanning, maar ook vanwege de mechanische spanning. Om de draad strak te houden, hangen er gewichten op ongeveer elke 1,5 km. Dat houdt dus in dat als je knipt.... precies!
Dank voor je inbreng O0
Ik vondt het doorknippen ook al ongeloofwaardig. Temeer omdat er altijd ruim wordt afgeschakeld, en dan pas de tester wordt aangebracht. En dat de mogelijkheid er is geweest dat de loc de draad heeft stukgetrokken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:40:46
Brand in trein

http://www.politie.nl/nieuws/2013/oktober/1/02-olst---brand-in-trein.html
Laatste update: 01-10-2013 | 09:57

Olst - Op het traject Zwolle-Deventer brak op dinsdag 1 oktober rond 08:30 uur brand uit in de locomotief van een passagierstrein. De brandweer bluste de brand en het treinverkeer in beide richtingen is voorlopig gestremd.

In de trein zaten enkele honderden passagiers en er raakte niemand gewond. De brand veroorzaakte forse rookontwikkeling; buurtbewoners werd tijdelijk geadviseerd hun ramen en deuren gesloten te houden.

De bluswerkzaamheden zijn voorspoedig verlopen, maar het treinverkeer ligt voorlopig stil. Alle passagiers zijn uit de trein en naar het nabijgelegen NS-station gelopen. Er werden bussen ingezet om passagiers te vervoeren. De oorzaaak van de brand wordt onderzocht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #24 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:53:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1205955 date=1380623952
Dank voor je inbreng O0
Ik vondt het doorknippen ook al ongeloofwaardig. Temeer omdat er altijd ruim wordt afgeschakeld, en dan pas de tester wordt aangebracht. En dat de mogelijkheid er is geweest dat de loc de draad heeft stukgetrokken.

Even speculerend is dat wel de meest logische verklaring. Door de trekspanning op de bovenleiding kan de draad daarna ook prima wegspringen in de rijrichting.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #25 Gepost op: 1 oktober 2013, 13:40:26
Mijn plaatjes:

http://nos.nl/l/557331

Edit:
Langere versie evt. via PM beschikbaar.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2013, 17:34:54
Onderzoek naar oorzaak treinbrand Olst
Onderzoek naar oorzaak treinbrand Olst

RTVOost
Gepubliceerd op 2 okt 2013
Citaat
Het onderzoek naar de oorzaak van de treinbrand bij Olst is afgerond. De trein is inmiddels weggesleept. Inmiddels is bekend dat de trein al voor de brand een technisch mankement had.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default....
Samen sterk in de hulpverlening!