'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 21293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #50 Gepost op: 8 oktober 2013, 22:08:53
Citaat van: sanagistry link=msg=1207435 date=1381000960
Ik ben het helemaal eens met de stelling. Een aantal jaren geleden heb ik bij het RK mijn EHBO gehaald met reanimatie + AED. Het niveau van de opleiding vond ik meer dan goed. Na mijn diplomering ben ik direct gestart met inzetten doen voor het RK. Hierna heb ik mij ook aangemeld bij een aantal commerciële bedrijven. Ik merk dat ik mij overal aardig weet te redden maar heb wel de behoefte aan verdieping van wat ik geleerd heb. Juist bij de grotere evenementen en de high energy evenementen omdat je daar met bijvoorbeeld verpleegkundigen en artsen samenwerkt. Een verdiepingscursus zou kunnen zijn de evenementenopleiding, sportongevallen etc.
Ik heb dit aangekaart bij mijn afdeling maar vind geen gehoor. Ik vind dit erg jammer omdat je juist door verdere opleiding kwaliteit kan borgen. Deze kwaliteit is nu juist waar slachtoffers en opdrachtgevers op zitten te wachten.

Wat ook niet altijd meewerkt is de onderlinge concurentiestrijd tussen de ehbo verenigingen zoals de nationale en de koninklijke.
Wanneer ik dan lees dat er al onder de maat word les gegeven, wat ik persoonlijk nog wel vind meevallen.
Als er mogelijkheden zijn om extra punten op je diploma te kunnen verkrijgen wanneer je (net zoals kinder ehbo / reanimatie / verbandleer en zelfs voor wandelletsel) Dan zouden ze daar ook een onderdeel evenementen bij kunnen plaatsen.

Zelf zit ik bij een nationale vereniging maar als er volgens de verhalen bij de nat. en de kon. onder de maat word les gegeven dan vraag ik mij ten sterkste af waar die concurrentie dan voor is?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 9 oktober 2013, 13:26:45
Citaat van: thetwin84 link=msg=1208055 date=1381262933
Wat ook niet altijd meewerkt is de onderlinge concurentiestrijd tussen de ehbo verenigingen zoals de nationale en de koninklijke.
Wanneer ik dan lees dat er al onder de maat word les gegeven, wat ik persoonlijk nog wel vind meevallen.
Als er mogelijkheden zijn om extra punten op je diploma te kunnen verkrijgen wanneer je (net zoals kinder ehbo / reanimatie / verbandleer en zelfs voor wandelletsel) Dan zouden ze daar ook een onderdeel evenementen bij kunnen plaatsen.

Zelf zit ik bij een nationale vereniging maar als er volgens de verhalen bij de nat. en de kon. onder de maat word les gegeven dan vraag ik mij ten sterkste af waar die concurrentie dan voor is?

Het gaat mij meer om het basisniveau, dan allerhande extra modules. Die zijn er nu ook bij bijvoorbeeld het oranje kruis, zo heb ik hier een boekje liggen voor waterongevallen. Ook daarvan is het niveau niet bepaald hoog en heb ik het idee dat men zelf soms niet weet wat men wil vertellen.

Zorg eerst maar eens dat iemand fatsoenlijk een ABCDE kan draaien en (oppervlakkig) lichamelijk onderzoek kan doen, daarna kan je dan extra kennis gaan opbouwen in een bepaalde richting. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een module medisch ondersteunend handelen of alcohol&drugs. Tijdens deze opleiding kan dan uitgebreid aan bod komen wat de rol van een BLS-hulpverlener is binnen de keten. Voldoet iemand niet aan de gestelde eisen? Jammer, maar dan kan je niet als (semi-)professional dit werk uitvoeren.  

Het zal mij echt een worst wezen op welke manier een ehbo-er iemand omdraait of over een slachtoffer stapt. Als hij maar kan uitleggen waarom hij bepaalde dingen doet, zijn handelingen effectief zijn en hij er staat als de stront de ventilator raakt.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 9 oktober 2013, 15:19:08
Is het niet tijd voor een tweedeling?
Een diploma/niveau voor EHBO voor huis&tuin gebruik en een apart diploma voor evenementenhulpverlening?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 9 oktober 2013, 15:31:02
Citaat van: petre link=msg=1208217 date=1381324748
Is het niet tijd voor een tweedeling?
Een diploma/niveau voor EHBO voor huis&tuin gebruik en een apart diploma voor evenementenhulpverlening?

Ben ik geheel met je eens. Het huidige niveau is goed voor mensen die wat willen bijdragen in het geval dat ze spontaan worden geconfronteerd met een situatie. Kortom voor de willekeurige burger, niet iemand die beroepsmatig (of als "hobbymatig" vrijwilliger) betrokken is bij medische hulpverlening.

Dan wil ik daar graag aan toevoegen dat het mij ook voornamelijk gaat om personen die vanuit hun beroep BLS vaardigheden dienen te bezitten. Denk dan bijvoorbeeld over personeel in de zorg, allerhande first responders van verschillende diensten die rondrijden en dergelijke.

Vervolgens is het mogelijk om aan de hand van vergunningseisen door de gemeente c.q. GHOR te komen tot een fatsoenlijk werkniveau op evenementen, waarbij de patiënt beschermd wordt tegen bepaalde personen en organisaties.

helm

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 9 oktober 2013, 17:33:22
Citaat van: -Joost- link=msg=1208195 date=1381318005
Zorg eerst maar eens dat iemand fatsoenlijk een ABCDE kan draaien en (oppervlakkig) lichamelijk onderzoek kan doen, daarna kan je dan extra kennis gaan opbouwen in een bepaalde richting........

........Het zal mij echt een worst wezen op welke manier een ehbo-er iemand omdraait of over een slachtoffer stapt. Als hij maar kan uitleggen waarom hij bepaalde dingen doet, zijn handelingen effectief zijn en hij er staat als de stront de ventilator raakt.

Helemaal mee eens! Maar een behoorlijk adbcde-tje op EHBO niveau heb ik een Oranje Kruiser nog nooit zien doen.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 9 oktober 2013, 18:42:52
Je zou zomaar denken dat de gespreksstof hier door bepaalde kringen wordt gevolgd... O0

Ik ben benieuwd :)

Citaat van: wiki link=msg=1208262 date=1381335566
Eind oktober komt er een nieuw boek uit voor eerstehulpverleners: Gevorderde Eerste Hulp. Bij deze het persbericht:

Gevorderde Eerste Hulp, hèt boek voor gediplomeerde EHBO- en BHV-ers.

Met het behalen van het diploma Eerste Hulp houdt het voor veel eerstehulpverleners en bedrijfshulpverleners niet op. Ze willen zich verder verdiepen in velerlei onderwerpen waarmee zij in de praktijk te maken hebben. Dat kan evenementenhulpverlening zijn, maar ook specifieke bedrijfsomgevingen waarbij een verhoogd risico op het optreden van incidenten aanwezig is. Gevorderde Eerste Hulp is de nieuwe uitgave die verdieping biedt voor eerstehulpverleners die meer dan alleen incidenteel hulpverlenen.

Gevorderde Eerste Hulp is een moderne uitgave die voorziet in de vraag van veel eerstehulpverleners en instructeurs naar een actueel herhalings- en verdiepingsboek. Deze uitgave biedt verdieping in bestaande thema’s en verbreding met nieuwe onderwerpen. Het boek is gebaseerd op de ABCDE-methodiek en geeft daarmee de eerstehulpverlener en bedrijfshulpverlener een gestructureerde methode voor de benadering van (ongevals)slachtoffers. De vitale functies worden in logische volgorde beoordeeld: ‘treat first what kills first’. Er is ruimschoots aandacht voor onwelwordingen en ongevallen. Voor de evenementenhulpverlener zijn er vele waardevolle tips over de inzet op evenementen en de omgang met slachtoffers die Alcohol&Drugs gebruikt hebben. De Eerste Hulp sluit met dit boek nog beter aan op de professionele hulpverlening.
Gevorderde Eerste Hulp kwam tot stand na een unieke samenwerking tussen Pim de Ruijter (arts en instructeur Eerste Hulp) en een deskundige redactieraad waarin Het Oranje Kruis, de KNV EHBO en diverse professionals uit het veld deelnamen.

Het boek verschijnt eind oktober bij EduPlaza en is ook te verkrijgen bij Het Oranje Kruis, KNV EHBO en de boekhandel, voor de prijs van euro 19,95 (incl. BTW).

Meer informatie is ook te vinden op de Facebookpagina Gevorderde Eerste Hulp: http://www.facebook.com/GevorderdeEersteHulp

Nog even een mededeling van huishoudelijke aard:

Dit is het recente topic omtrent discussie over het opleidingsniveau van eerste hulpverleners in het algemeen, opmerkingen over het bovenstaande boek kunnen in het daarvoor betreffende topic worden gemaakt.

PdR

• Junior gebruiker
  • **
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #56 Gepost op: 9 oktober 2013, 19:58:15
Citaat van: -Joost- link=msg=1208266 date=1381336972
Je zou zomaar denken dat de gespreksstof hier door bepaalde kringen wordt gevolgd... O0

Dit is het recente topic omtrent discussie over het opleidingsniveau van eerste hulpverleners in het algemeen, opmerkingen over het bovenstaande boek kunnen in het daarvoor betreffende topic worden gemaakt.

:)
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:39:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1208266 date=1381336972

Jij bent niet alleen benieuwd, ze hebben ook een facebook aangemaakt voor dit boek. En op de facebook zijn enkele casussen te zien. van borstwond tot hersenletsel. Ben zelf ook wel redelijk nieuwsgierig naar het boek maar ook naar de prijs er van. Denk namelijk niet dat het voor een prikkie te koop zal wezen.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

PdR

• Junior gebruiker
  • **
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:04:43
Citaat van: thetwin84 link=msg=1208438 date=1381394375
Jij bent niet alleen benieuwd, ze hebben ook een facebook aangemaakt voor dit boek. En op de facebook zijn enkele casussen te zien. van borstwond tot hersenletsel. Ben zelf ook wel redelijk nieuwsgierig naar het boek maar ook naar de prijs er van. Denk namelijk niet dat het voor een prikkie te koop zal wezen.
De facebook pagina is: http://www.facebook.com/GevorderdeEersteHulp.

De vraag is wat je een prikkie vindt. Het boek is vanaf eind oktober te koop voor 19.95 euro.
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:18:23
Het maakt helemaal niets uit wat voor opleiding je hebt als EHV'er.....voor de wet ben en blijf je EHBO'er....ongeacht alle extra opleidingen. Dit geld ook voor de GHOR (in theorie).