Middelbrand (woning) Nederwoudseweg - Barneveld 03-10-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Nederwoudseweg - Barneveld 03-10-2013  (gelezen 6875 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:42:46
@reactie 28 :Wanneer het pendelen dan nog niet hard genoeg gaat worden de TS'sen van Harskamp, Ede of Otterlo ingezet. Deze vervoeren 10.000 liter water.

N.B.10.000 liter tank nmm de ideale autospuit voor Drenthe !


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #31 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:44:46
Citaat van: Thor link=msg=1207170 date=1380918713
Duidelijk, bedankt, mooie foto.

Is het een losse bak met een motorpomp achterin ?
Het is een vast gemonteerde opbouw met een vast ingebouwde MSA.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207181 date=1380921853
De 2 aansluitingen op de pomp zijn de uitgang van de tank. Vanuit die aansluiting gaat het water naar de brand toe. De 2 aansluitingen helemaal rechts worden aan de toevoerslangen gekoppeld.  De functie van de grote koppeling links heb ik nog niet gezien.

Ik heb gezien dat de Tankwagen gevuld werd rechtstreeks vanaf de brandkraan. Ik heb echter ook gezien dat er een MSA tussen stond. Dat zal waarschijnlijk voorkeur hebben.

De functie van de grote koppeling links is om eventueel via een zuigslang via de motorspuit te kunnen aanzuigen via de aansluitingen boven de pomp kan dan via de aansluitingen rechts de tank worden gevuld.
Ook kan de motorspuit d.m.v. het omzetten van de groene/zwarte afsluiters aan de linkerzijde op grote aansluiting water vanaf de tank krijgen en dan d.m.v. de motorspuit via de aansluitingen boven de pomp het water verpompen naar de blussende eenheid.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207184 date=1380922299
Het voertuig is voorzien van een opzetstuk, puthaak en een aantal toevoerslangen.

De keren dat ik het voertuig gezien heb rechtstreeks op de brandkraan was dat tijdens het pendelen van water. De inzet met de MSA was overigens ook met pendelen, echter reed toen ook de tankwagen van Ede mee. Deze heeft helemaal geen eigen pomp.
De TW van Ede heeft in de kast onder de tank wel een pomp zitten.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:49:33
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1207189 date=1380923086
De TW van Ede heeft in de kast onder de tank wel een pomp zitten.

Is dat nieuw? Ik dacht dat men in eerste instantie helemaal geen pomp had en dat er daarom ook altijd werd uitgerukt met de 27MSA bij een TW inzet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:52:53
Citaat van: Thor link=msg=1207188 date=1380922966
@reactie 28 :Wanneer het pendelen dan nog niet hard genoeg gaat worden de TS'sen van Harskamp, Ede of Otterlo ingezet. Deze vervoeren 10.000 liter water.

N.B.10.000 liter tank nmm de ideale autospuit voor Drenthe !

Alleen zijn de voertuigen een beetje erg lomp wat de inzetsnelheid in de kern van de dorpen negatief beïnvloed.
Ook is het jammer om voor pendelen 6 mensen in te zetten, terwijl 1 à 2 mensen met een tankwagen een veel efficiëntere inzet van middelen is.
En Drenthe doet nu al wat over ± 10 jaar de standaard inzet gaat zijn in een groot deel van NL door de steeds kleiner wordende capaciteit van de waterleiding..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #34 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:58:18
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1207194 date=1380923573
Alleen zijn de voertuigen een beetje erg lomp wat de inzetsnelheid in de kern van de dorpen negatief beïnvloed.
Ook is het jammer om voor pendelen 6 mensen in te zetten, terwijl 1 à 2 mensen met een tankwagen een veel efficiëntere inzet van middelen is.
En Drenthe doet nu al wat over ± 10 jaar de standaard inzet gaat zijn in een groot deel van NL door de steeds kleiner wordende capaciteit van de waterleiding..

Als ingezette TS terplaatse is bij het Drenthe systeem een grotere eigen watertank ook handig. Op die manier heb je een buffer tot de tankwagen terplaatse is, of als deze vullen is. Hoe langer je TS zelf kan functioneren, hoe minder tankwagens je nodig hebt.

Ik ben het met je eens dat de voertuigen aan de grote kant zijn. Een tank van 4 á 5000 liter zou voor Drenthe al een mooie buffer zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:59:56
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1207194 date=1380923573
Alleen zijn de voertuigen een beetje erg lomp wat de inzetsnelheid in de kern van de dorpen negatief beïnvloed.
Ook is het jammer om voor pendelen 6 mensen in te zetten, terwijl 1 à 2 mensen met een tankwagen een veel efficiëntere inzet van middelen is.
En Drenthe doet nu al wat over ± 10 jaar de standaard inzet gaat zijn in een groot deel van NL door de steeds kleiner wordende capaciteit van de waterleiding..

Een 15000 liter tankwagen is minstens net zo lomp en die moet ook de dorpskernen in want het ligt in de bedoeling dat met iedere uitruk ook een tankwagen mee gaat. Die 10.000 liter zou volgens de opzet Drenthe voldoende zijn voor de eerste 10-20 minuten en eventueel pendelen doe je niet met 4-6 man aan boord.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 5 oktober 2013, 00:02:39
Citaat van: Thor link=msg=1207186 date=1380922765
De functie van de 4" aansluiting is a. waterafgifte vanuit de tank via een 4 " middels de zwaartekracht of via de pomp middels de 2x3" pers op de pomp en b. vullen middels een 4 " middels een MSA of autospuit of een andere pomp van grotere capaciteit.

Een MSA lijkt mij ook de voorkeur te hebben, werkt wel wat sneller.

Ook kunnen ze de tank vullen met de pomp via de zuig 4" en de twee persen 3" op de pomp middels slangen naar de twee 3" aansluitingen rechts.
Dus dan heb je geen MSA oid nodig.

Gewoon twee stukken stevige slang 3" op de juiste lengtemaat en je kunt de eigen pomp gebruiken en je hebt geen MSA meer nodig om de tank te vullen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #37 Gepost op: 5 oktober 2013, 00:08:40
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207192 date=1380923373
Is dat nieuw? Ik dacht dat men in eerste instantie helemaal geen pomp had en dat er daarom ook altijd werd uitgerukt met de 27MSA bij een TW inzet.

Nee, hoe wil je anders het water vanaf de tank via 75 mm slangen bij de blussende eenheden krijgen?
De 27MSA gaat mee om de tankwagens sneller te kunnen vullen, aangezien de MS in de tankwagens maar een beperkte capaciteit hebben van 1000 tot 1200 liter/min en de 27 MSA ongeveer het dubbele.
Ook is het normaliter de bedoeling om via het WTS 500 systeem in de 27SCH een meer permanente wateraanvoer te realiseren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2013, 00:11:44
Aha. Ik ben zelf niet helemaal thuis in het pomp/toevoer en zuig idee. Vandaar dat dit niet in mijn kennis valt. Je kunt inderdaad met gewone 3 duimers niet uit te tank zuigen, dan zou je een zuigslang aan moeten koppelen. Ik dacht echter dat het voertuig geleegd werd door de wet van de zwaartekracht. De constructie leent zich daar wel voor gezien de tank een klein beetje scheef staat.

Als jij echter zegt dat er wel een pomp in zit geloof ik jou direct.  O0
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2013, 00:17:35
Citaat van: Thor link=msg=1207200 date=1380923996
Een 15000 liter tankwagen is minstens net zo lomp en die moet ook de dorpskernen in want het ligt in de bedoeling dat met iedere uitruk ook een tankwagen mee gaat. Die 10.000 liter zou volgens de opzet Drenthe voldoende zijn voor de eerste 10-20 minuten en eventueel pendelen doe je niet met 4-6 man aan boord.

Alleen die TW mag er iets langer over doen als het eerst uitrukkende voertuig.
Het pendelen doe je idd niet met 6 man aan boord alleen in NL is de regelgeving nog steeds zo dat je of met een volledige bezetting voor het betreffende voertuig uitrukt, of niet.
Dus de uitruk met een TS doe je met minimaal 6 mensen of je rukt niet uit.
Dat betekent dat je op de plaats incident een gezellig cafeetje kunt beginnen voor de mensen die wel zijn uitgerukt maar niet hoeven te worden ingezet.
Ook betekent het dat je i.p.v. tankwagens overal 2e TSsen moet gaan stationeren i.v.m. restdekking want hoe kleiner de tank hoe meer voertuigen je nodig hebt om de pendel lopende te houden.