Vooropgesteld: ik durf niets met zekerheid te zeggen maar....
- Er zijn veel meer plaatsen waar de opkomsttijd van 8 minuten niet gehaald wordt. Het is meer regel dan uitzondering dat de brandweer het niet haalt, blijkt uit eerder dit jaar uitgevoerd onderzoek. Bedrijven hebben daarentegen ook nog eens een 'langere' wettelijke opkomsttijd (10 minuten).
- Dat een voertuig niet direct vol is en een tweede alarmering noodzakelijk is, kan niet zonder meer worden gezien als een 'fout' van de brandweer. Wellicht wordt er met een 6-mans piketsysteem gedraaid en had de chauffeur net last van een scooter die niet startte -ik noem maar een zijweg. De brandweer kan immers nooit 100% garanderen dat zij binnen een bepaalde tijd uitrukt, ook in een beroepskazerne kan iemand een stap verkeerd zetten en geblesseerd raken voor de uitruk........
- Voor een aantal bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken zijn bepaalde veiligheidsklassen opgesteld. Eén van de 'parameters' is in sommige gevallen dat de civiele brandweer binnen 6 minuten ter plaatse is om bijvoorbeeld de sprinklerinstallatie te voeden of snel in te kunnen zetten. Ik vraag me af wat er gebeurt als in zo'n geval de brandweer niet binnen die tijd aanwezig is, omdat de zwaardere klasse (qua bescherming e.d.) uitgaat van een opkomsttijd van max. 15 minuten. Daar was hier overigens geen sprake van, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.