Zwart / wit uitvoeren van deze regel, die ouder is dan ik ben, is wel erg kort door de bocht.
Toch zie ik hier wel een positieve kant aan omdat het de kroegbaas c.q. diens medewerkers een extra boost geeft om de bezoekers nog beter in de gaten te houden waar het de "kennelijke staat" betreft. Ik denk dan vooral in het toegang weigeren tot de gelegenheid als de bezoeker reeds in kennelijke staat verkeerd.
Ik zie het daarom meer als een verlengstuk van de bijvoorbeeld de spreuk "denk aan onze buurtjes, ook in de kleine uurtjes"
Voorkomen dat iemand zich klem zuipt kun je moeilijk maar er zijn genoeg kroegen e.d. waar je mensen laveloos aan de bar ziet hangen met als het even kan nog een verse pot bier voor hun neus. De regel in een dergelijk geval toepassen vind ik niet overdreven, de barkeeper ziet dit persoon tenslotte ook en had in een eerder stadium kunnen weigeren nog te tappen voor de bewuste gast, iets wat hij ook verplicht is zover ik weet.
Voor handhaving is het dus net hoe hoog je de alcoholische lat wenst te leggen en daar zit m.i. het grootste gevaar want als de controleur met het verkeerde been uit bed gestapt is zal de grens waarschijnlijk lager liggen dan bij een mooi zonnetje en voor vertrek nog een stevige vrijpartij.
Hoe dan ook vandalen vernielen andermans spullen toch wel ook als ze nuchter zijn dat ga je er in elk geval niet mee voorkomen