gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24694 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2005, 23:58:07
We zijn het er allemaal overeens, dat je bij mogelijke nek- en rugletsels het s.o. zo veel mogelijk moet fixeren in de stand waarin je hem aantreft.

Ik moet Peter inhoudelijk gelijk geven als hij zegt dat het niet verboden is.

Dat wij bij Organon niet voor 16.00 uit mogen klokken, wil niet zeggen dat werknemers van andere bedrijven dus ook niet mogen.

Dat er niet meer als 11 uur gewerkt mag worden per dag is geen regel die Organon bedacht heeft, maar de wetgever en deze regel geldt dus voor alle bedrijven.

waar we met zijn allen met het declameren van regeltjes aan voorbijgaan is het gezond boerenverstand.

Als we dan ook nog een alle aandacht richten op de strepen waarop we staan, dan is er geen oog meer vrij om de omgeving waar te nemen.

Ik zou het veel triester vinden dat een slachtoffer in een rolstoel terecht komt om dat hulpverleners de pikorde belangrijker vonden

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #21 Gepost op: 1 juni 2005, 09:52:46
Een klein toevoeginkje: het fixeren van een nek komt niet voor in het ehbo-boekje, en als je geen idee hebt hoe dat moet kan het bijzonder gevaarlijk zijn...
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 1 juni 2005, 10:36:08
Een wijsgeer wil ik allerminst zijn.  >:(
Wel wijsheidbegerig  :D
Maar helaas de discussie gaat over welles nietes.  :-\

Het gaat er niet om het wel of niet mag!

Laat ik een paar vragen stellen waar deskundigen een antwoord op weten:

Hoeveel risico loop je als EHV die niet geleerd is een hoofd in neutrale positie te brengen?

Is het verstandig zonder dat je voldoende (anatomische) kennis en vaardigheden hebt om een hoofd in neutrale positie te brengen?

Tenslotte is het waar dat alleen een ambu-vpk dat mag en een ambu-ch niet?

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 1 juni 2005, 14:49:10
Welles versus nietus is waar het hier bijna altijd in eerste instantie om gaat... ongeacht het onderwerp... ;)

Maar goed; het antwoord op de tweede vraag lijkt mij simpel, hoef je niet eens professional voor te zijn: NEE.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 1 juni 2005, 15:10:53
Grappig om te zien dt dit soort discussies altijd op wets rtikelen uitlopen. Terwijl dat de hele vraag niet eens was.  :)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 1 juni 2005, 15:13:01
DE derde vraag is ook ontkennend, een ACH mag de nek niet repositioneren, hij is niet bekwaam en bevoegd geacht door de SOSA voor deze handeling wegens de grote risicos en te lage incidentie waarmee hij/zij die handeling zou moeten uitvoeren. alleen MMT- arts en AVP worden bekwaam geacht om de handeling uit te voeren.
Men wilde waarschijnlijk het aantal groepen dat aan een patient met cwk problemen gaat manipuleren, zo klein mogelijk houden, en daar is ook wat voor te zeggen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 1 juni 2005, 15:16:01
Mee eens; alle spinale letsels kan men het beste over laten aan professionals. De gevolgen van (onbedoeld) verkeerd handelen zijn zeer ernstig.

Tja; schijnbaar moet je voordat je gaat hulpverlenen eerst de wet bestuderen. Het lijkt soms wel of de hulpverleners hier meer verstand van de wet (denken te) hebben dan van de hulpverlening zelf...

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 1 juni 2005, 16:26:34
Kijk dan zijn we waar we wezen willen.

Een EHV-er treft een so met een gebroken nek aan (dwz iemand met symptomen daarvan, een ehv-er heeft geen röntgen-ogen  ::) ).
Fixeren is dus het enige wat je kan doen mits er geen andere ABC-problemen zijn.

RAdeR

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 1 juni 2005, 17:50:24
:-X

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2005, 21:47:52
Ik zou het veel triester vinden dat een slachtoffer in een rolstoel terecht komt om dat hulpverleners de pikorde belangrijker vonden

Hoe moet ik dat zien?
Dat bijv. op een jaarmarkt een ongeluk gebeurd met verdenking cwk letsel en dat deze patiënt  door de lokale ehbo vereniging wordt geplankt?
Ik kan me voorstellen als je daar met je ambu ter plaatste komt behoorlijk pissig zou zijn
Dat je als ehv-er de ambu te hulp komt met het planken,
en dat je het so cwk stabiel houdt
ok

Want ik denk zwart/ wit gezien (wel ja we halen de wet er weerbij)
De ambu pleeg of het ziekenhuis aansprakelijk gesteld worden (bij mijn weten geen tuchtzaken van bekent, maar we gaan hard amerika achter na!)

maar ja  ;) zal altijd wel een moeilijke discussie zijn