MOB helmen

Auteur Topic: MOB helmen  (gelezen 12583 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #20 Gepost op: 8 juni 2005, 18:23:55
Dat is wel handig ja, maar zijn jullie niet bang dat er verwaring komt omdat de brandwachten normaal een zwarte helm hebben bij veel korpsen?
En rode helm sluit weer aan bij de kleuren van RN, ja het is lastig allemaal.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 8 juni 2005, 21:23:48
Wij kiezen voor een gele helm, voor de zichtbaarheid, de teamleiders, schippers, en bevelvoerders hebben een rode reflexerende band om de helm.

RBBLARICUM

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 8 juni 2005, 23:18:39
Bij ons niet van toepassing. Hier zijn alle helmen wit.

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #23 Gepost op: 8 juni 2005, 23:43:45
oke, we zullen eens gaan kijken of we ergens nog een verborgen potje hebben om te gaan shoppen , bedankt voor de info
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 9 juni 2005, 08:30:02
Ook hier i.v.m. verkenning op en in het water voor geel gekozen, donkere klep omdat dit zorgt voor minder weerspiegelend licht in de ogen.
Voor een watersport helm gekozen omdat deze bij een impact met water door gewicht, niet teveel opdrijvend vermogen en de snelle afvoer van water door de grote gaten minder kans geeft op nekwervel trauma's.

Kees  8)

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2005, 19:48:54
Heb een Oakley dealer gevonden waar de brillen grijs 53 eurie en met spiegel 83 eurie kosten. Dus goedkoper dan bestellen in Engeland, Alleen nu de vraag wat voor kleur wordt de lens spiegel(donker) of grijs(normaal transparant). Want zoals Uitkijk zegt heb je met een donkere klep minder last van licht in de ogen, maar ik ben bang dat het dan 's avond en 's nacht te donker wordt. De bril zal je bij zonneschijn waarschijnlijk niet zo snel gebruiken. Tevens is het misschien moeilijk op je meters kijken omdat het verduisterd word.

Wat voor kleur visier hebben je bij jullie in Blaricum?

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2005, 12:49:29
Even voor de duidelijkheid, ik had het dus over een klep net als aan een pet die met klittenband op de helm wordt bevestigd en niet over een bril of vizier.
Met zonnig weer altijd een zonnebril op, met slecht weer een heldere bril. In mijn geval een technisub zwembril omdat ik die ook kan gebruiken als ik onverhoopt onder water iets wil zien. (met zonnig weer hangt ie om m'n nek)

Kees

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2005, 14:37:00
ahhh ik snap het, ik dacht dus wat anders.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2010, 21:27:47
Naar aanleiding van topic werd ik getriggerd ten aanzien van waterhelmen..

Op de Trescue.com stond een review Manta Helmet review;
zie ook de website van de de fabrikant..

We gebruiken nu volgende waterhelmen, de Prijon Helmen, en een Gecko Helm voor de schipper..

Dus misschien eens kijken of deze helm iets toevoeg.

De Manta helm, die ruimer inzetbaar is als waterhelm, maar ook als rope rescue helm, light rescue helm. etc..Dus in prinicpe ook de zelfde toepassing heeft als de MSA F2 Extrem helm als een Gecko Water Helm.

Om de helmen ter vergelijken moet je even kijken naar normen en toepassing gebruik.

Helmen versus Normering en toepassing

Elke helm moet aan bepaalde normen voldoen voor de specifieke toepassingen waarvoor je de helm gebruikt.. Een helm die voor alle toepassingen geschikt is.

EN397 : Industriele norm voor lichte helmen
EN443 : Brandweer Helmen, Zowel Hitte werend in gebouwen
EN138 : Helmen voor  kanoeen en wildwatersporten
EN12492 : Helm voor Rope Rescue
EN14052 :  Deze helm voldoet aan EN397, EN 12492 minus Ventilatie
PAS 028:   Marine safety helmets

Merk type Helmet|
|
|
|
EN397 /
EN443/
EN12492/
EN14052
|
|
|
|
Gewicht/Prijs|
|
|
|
Toepassing|
|
|
|
Opmerkingen|
|
|
|

|
|
|
|
|
Gecko MK10 |
|
PAS028|
|
700gr / € 210,00|
|
Water
SMR=Ja
|
|
Water rescuehelm;
PAS028, ??
|
|

|
|
|
|
|
Manta Helm |
|
PAS028
EN14052
|
|
?? gr / €  156,10|
|
Multi-rescue
Water
|
|
review Trescue Multi-purpose helm;
PAS028, EN14052, and FS/1 atv quads standard
|
|

|
|
|
|
|
Prijon Short-Cut
Prijon Full-Cut
|
|
EN1385|
|
?? gr / €  49,00|
|
Water|
|
Water rescuehelm;
|
|

|
|
|
|
|

Dan even mijn voorlopige conclusies..

Prijon
Prijon Helm, is helm voor een zeer geschikte prijs <60 euro., gebasseerd op sport normen (EN138).. die inhoudelijk ook dicht op de PAS028 norm ligt..
De Prijon Short Cut heeft als nadeel dat een de oren niet beschermt worden..  Echter is wel de ideale water helm voor duikers...
Echter is wel de ideale water helm voor duikers...
De Prijon Full Cut heeft voordeel dat de oren beschermt worden..
de Prijon Helm kan niet met communicatie worden integreerd en moet met losse goggles gebruikt worden..

Gecko
De Gecko helm is een bekende binnen de KNRM en binnen diverse reddingsbrigades. en ook binnen ons clubje.  Het is een goede MOB helm, die voornamelijk alleen geschikt is voor die toepassing..  Niet geschikt voor onder water gebruik. het is een relatief zware helm.  
Kan goed gecombineerd worden met communicatie en intercom systemen.
Een goede gelaatscherm is een goede optie..Metname op koude regenachtige dagen, is deze helm zeer comfortabel.
Maar met z'n prijs van ruim 210 euro zeker geen goedkope oplossing..
Genormeerd volgens de PAS 028 norm..

Manta  Helm
Is voor mij een verrassende helm, omdat deze aan vele normen voldoet..  Dus zowel EN14052 :  (EN397 + EN 12492 minus Ventilatie) als de
PAS 028:   Marine safety helmets norm, als een goedgekeurde helm voor ATV..
Juist in combinatie daarvan maakt het een interresante helm om eens nader onder de loep te nemen.. Daarnaast is de prijs inclusief BTW een flink stuk goedkoper dan de Gecko Helm.. nog geen

Nadeel de oren worden niet direct beschermt, wat met name in zeer koud water wel een nadeel is.. Echter als je het combineerd met een communicatie systeem is dat probleem deels weg..
Dus dit wat mij betreft de eerste helm, die bruikbaar is in diverse omgevingen..
Dus zeker een helm om nader te bekijken..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2010, 18:36:41
De Manta was toch een positieve verrassing en ik heb er inmiddels wat ervaring mee mogen doen..

Als hulpverlening op land, is het een zeker een positieve ervaring ten opzichte van een Pacific en MSA helm.
De Manta is de enige die ook mee kan doen aan de water helm test...

Als waterhelm zeker een goede concurrent voor de Gecko.. Lichter, goedkoper, multi-disiciplinair inzetbaar..

Echter tot op heden is de Gecko de enige die uitgevoerd kan worden met echt waterbestendige headsets.

Voor de verschillende water toepassingen zie ik tot heden de volgende persoonlijke top drie ...

Schippershelm met Gelaatsbescherming en communicatie
1. Gecko  (duurst, maar de ideale schippers helm,)
2. Manta   (redelijk alternatief, communicatie is niet waterdicht, weg goede gehoorbescherming mogelijk,)
3. Prijon Full-Cut (Gelaatsbescherming door losse goggles.)

Opstapers met Gelaatsbescherming en communicatie
1. Gecko
2. Manta
3. Prijon (Gelaatsbescherming door losse goggles.)

Redders/Zwemmers met Gelaatsbescherming
1. Manta
2. Gecko  is een zware en volumineuze helm om mee te zwemmen, zeker in wildwater omgevingen
3. Prijon  (Gelaatsbescherming door losse goggles.)

Redders/Zwemmers, walploeg/redding van objecten, industrieel, werken op hoogte, val gevaar, heli etc..
1. Manta
2. Prijon Fullcut
3. Gecko

Redders/Zwemmers, Wildwateretc..
1. Prijon Fullcut
2. Manta
3. Gecko

Duikers, Zwemmers onder water etc..
1. Prijon shortcut, Fullcut niet pretiig.
2. Manta
3  Gecko niet toepasbaar

De goedkoopste
1. Prijon
2. Manta
3. Gecko