GRIP 2 Wateroverlast (Hilversums kanaal) Vreelandseweg - Nederhorst den Berg 13-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Wateroverlast (Hilversums kanaal) Vreelandseweg - Nederhorst den Berg 13-10-2013  (gelezen 10915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
De brandweer is wel de organisatie die het snelste dit soort hulp kan verlenen. De lage wateropbrengst is echter een groot nadeel. Waarom heeft het waterschap geen pompen ondergebracht bij de brandweer met meer vermogen? Men zou bijvoorbeeld door 't hele land heen 10 kazernes uit kunnen rusten met een groot vermogen pomp. Hytrans Fire Systems levert bijvoorbeeld haakarmbakken met daarin een 30.000 liter pomp per minuut.

Er is dan nog wel aanvullend materiaal nodig, maar dat moet wel ergens onder te brengen zijn. Desnoods een speciaal voertuig. Dit hoeft niet door de gemeente betaald te worden, maar zou in samenspraak met het Waterschap/rijkswaterstaat of Biza kunnen.

 In Duitsland en België kan hiervoor de THW of de Civiele bescherming ingezet worden. Zo'n instantie hebben we hier helaas niet.

Hytrans Fire Systems heeft een pagina met een PDF waarin gebruikerservaringen worden getoond en op de pagina staan mogelijke toepassingen.
http://www.hytransfiresystem.com/applications/Flooding.html
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Op zich zelf is het goed dat de brandweer de eerste klap uit deeld,  O0 maar er zijn bedrijven die de pompen gereed hebben staan, nu kan het zijn en dan zeg ik het voorzichtig een geld rol die jongens werken niet voor niks, nu weet ik niet hoe het met de brandweer zit weer een nieuwe discussie  98uiye misschien maar een lijstje,

de grote jongens in de verhuur van de pompen ben er waarschijndelijk een paar vergeten:

van der Kamp in Zwolle www.vdkamp.eu
van het Heck in Noordwolde www.vanheckgroup.nl
Hertog polderbemaling www.hertogpolderbemalingen.nl/verhuur
eekels verhuur www.eekels.eu
rental pumps www.rentalpumps.nl
en dan nog een paar kleine bedrijven die zich bezig houden met pompenverhuur specifiek voor dit soort gevallen.


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
maar nu ben ik een leek op dit gebied van de hulpverlening, waarom is de burgerbescherming opgeheven kan niet zoiets als in Duitsland als de THW of wat dan ook deze vraag wilde ik al een hele tijd stellen misschien is er iemand die hier duidelijk over kan en wil gegeven.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Heeft Defensie geen voorzieningen om water te verpompen? Gezien hun taakstelling lijkt mij dat in Nederland nog niet eens zo'n heel gek idee.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: redder link=msg=1209906 date=1381786093
maar nu ben ik een leek op dit gebied van de hulpverlening, waarom is de burgerbescherming opgeheven kan niet zoiets als in Duitsland als de THW of wat dan ook deze vraag wilde ik al een hele tijd stellen misschien is er iemand die hier duidelijk over kan en wil gegeven.

De BB (bescherming burgerbevolking) werd opgeheven in 1986. Was in 1952 opgericht o.a. met het oog op een mogelijke atoomoorlog.
Was eerst een vrijwilligersorganisatie maar men kreeg niet voldoende vrijwilligers, vervolgens kreeg je daarom de noodwachtplicht.
(niet in militaire dienst, dan naar de BB !).
De BB had een enorme hoeveelheid materieel en materiaal (alles zeer "voorhamervast") met name voor grootschalige rampen.


De taak van de BB is overgegaan naar de Brandweer en naar de Reddingsbrigades (BB vletten).
Het materieel van de Brandweer is daarom o.a. uitgebreid met het grootschalig watertransport, want de BB had een grote capaciteit groot watertransport in de vorm van veel MSA's waarvan veel zijn overgegaan naar de brandweer en ook veel zijn verkocht.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1209908 date=1381786474
Heeft Defensie geen voorzieningen om water te verpompen? Gezien hun taakstelling lijkt mij dat in Nederland nog niet eens zo'n heel gek idee.

De BB was in feite een soort verlengstuk van defensie met 160.000-200.000 eerst vrijwilligers en later "noodwachtplichtigen".

Bij de overgang van BB naar brandweer is er nogal wat (reserve) capaciteit verloren gegaan.
In de eerste jaren werden de grote aantallen groene MSA's door de brandweer rood geschilderd maar deze onverwoestbare pompen werden in de loop der tijd vervangen door moderner maar zeker niet altijd robuuster materieel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Heeft Defensie geen voorzieningen om water te verpompen? Gezien hun taakstelling lijkt mij dat in Nederland nog niet eens zo'n heel gek idee.

Niet in deze capaciteit aangezien dat voor het militaire bedrijf irrelevant is. Nationaal is elders voldoende expertise voorhanden. Militaire bijstand bestaat uit mensen en militair materieel wat civiel niet, niet in voldoende mate of te langzaam beschikbaar is.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
http://www.hytransfiresystem.com/products/floodpumps/FloodModule-HydroSub-150.html

Deze module maakt gebruik van de aandrijving van onze bestaande GWT-systemen maar de dompelpomp zelf is geoptimaliseerd voor een hoog debiet (40m³/minuut!). Dus GWT erheen + deze set, even meubelen en klaar!

Is dit systeem in NL beschikbaar?
Bijdragen op persoonlijke titel.