Brandweer Diever uitgeblustDIEVER - Een meerderheid van de gemeenteraad van Westerveld is voor sluiting van de brandweerpost Diever. Coalitiepartijen DSSW, VVD en Progressief Westerveld staan achter het voorstel. En daarmee valt het doek voor het brandweerkorps van Diever.
In de tweede termijn ontstond nog enige discussie over mogelijk uitstel van het nemen van een besluit, maar de rijen sloten zich en met 10 stemmen voor en zeven tegen was de kogel door de kerk.
Veiligheid gewaarborgdVolgens DSSW, VVD en Progressief Westerveld is de veiligheid van de inwoners gewaarborgd. Bovendien vraagt de brandweerorganisatie om modernisering. Daarbij gaat het vooral om preventie en niet om het hebben van veel brandweerposten. De coalitiepartijen willen dan ook dat wordt ingezet op voorlichting. Eigenaren van panden op grote afstand van de brandweerkazernes moeten investeren in preventieve maatregelen.
Oppositie vraagt extra tijdFractievoorzitter Homme Geertsma van oppositiepartij CDA had voor de gelegenheid een zwart pak aangedaan, omdat hij vindt dat de brandweer in Diever ten grave wordt gedragen. De PvdA vroeg nog om uitstel van het besluit met een maand, omdat het besluit nu met stoom en kokend water wordt genomen. Maar dat voorstel haalde het uiteindelijk niet.
Burgemeester Jager van Westerveld beloofde de raad dat alle eigenaren van panden buiten de zone van 18 minuten worden bezocht om vast te stellen hoeveel risico zij lopen. Bovendien wordt gekeken naar bijvoorbeeld de aanwezigheid van rookmelders en sprinklerinstallaties.
Kort gedingKort nadat het besluit was genomen leverden de vrijwilligers hun pieper symbolisch in bij burgemeester Jager. Daarmee wilden ze hun teleurstelling laten zien. Aan het eind van dit jaar is het voor deze brandweervrijwilligers gedaan. De teleurstelling onder de brandweermannen en de aanwezige inwoners van Diever was groot.
Bron met video:
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/brandweer-diever-uitgeblust_____________
Gisteravond heb ik een tijdje geluisterd naar de raadsvergadering. Het ging alleen maar over de brandveiligheid en preventiemaatregelen voor de burgers die in het gebied van Diever woonden. Dit riep bij mij vragen op, omdat de brandweer meer doet dan branden blussen alleen. Hier is niet of nauwelijks over gesproken, een kwalijke zaak. Daarnaast heb ik tijdens het gedeelte dat ik luisterde, 21.00 - 22.00 uur, geen enkel argument gehoord waar ik het eens mee was. De reden om te sluiten gaat om geld en als de veiligheid van de burger in gevaar komt, ach, dan is dat dan maar zo. Met een rookmelder is dat wel weer opgelost...