Wat een bizar verhaal verhaal in Diever zeg. Er zijn dus mensen waarbij de brandweer er langer als 18 minuten over gaat doen. Ik vond deze quote van RTV Drenthe wel typerend 'Volgens de gemeente is de veiligheid voor het overgrote deel van inwoners gewaarborgd.' Het overgrote deel? Dus dat betekend dat bepaalde gebieden gewoon opgeofferd worden? Er zijn dus mensen die buiten de brandweerbescherming vallen? En dat kan in Nederland?
Ik had nog wel Sympathie voor brandweercommandant Fred Heerink toen hij op RTV Drenthe toegaf dat de aanrijtijden langer waren als in de rest van Nederland. Het is gewoon moeilijker om brandweerposten in Drenthe op te richten vanwege de lage bevolkingsdichtheid. Nobel verhaal, ook te begrijpen. Goed dus om dan wat extra's te doen op 't gebied van preventie. Maar dat mag toch nooit in plaats van Repressie? Hoe durft deze commandant 't in z'n hoofd te halen om akkoord te gaan met deze sluiting? Deze meneer verdedigt het gewoon door te zeggen dat er meer aan preventie gedaan moet worden.
Wat een verschikkelijke quote van Heerink: 'Het is beter om zelf maatregelen te nemen, dan een brandweerkazerne in je buurt te hebben.' PARDON? Dat durft deze man te zeggen? En hij schaamt zich daar niet voor? Deze uitspraak geeft aan dat deze meneer ten ene malen volledig ongeschikt als commandant van de brandweer. Deze commandant had de gemeente nooit en te nimmer in dit beleid mogen steunen. Hij had degene moeten zijn die gezegd had preventiemaatregelen ga er voor, doe 't, helemaal geweldig, maar wij accepteren het niet dat deze post gesloten wordt, Dit is spelen met mensenlevens en daar wil ik niet achter staan. Ik snap niet dat deze man nog zonder schaamrood op z'n lippen voor de camera durft te verschijnen.
Als commandant ben je toch wel degene die snapt dat brandweerzorg meer is als een rookmelder plaatsen en brandjes blussen? Deze commandant had op z'n strepen moeten gaan staan. Waar was Heerink tijdens het gemeenteraadsdebat? Ik heb hem niet gezien. Niet in de video's, niet aan 't woord. Waar was Heerink? Welke werkzaamheden waren er belangrijker als het garanderen van de brandweerzorg voor die 2.000 inwoners van Diever? En wat was er belangrijker dan het op de strepen staan voor een goed systeem, en voor het werk van de gemotiveerde vrijwilligers?
En dat noemt zich dan een brandweercommandant. Hij krijgt niet betaald hoop ik?
En voordat ik berichten krijg dat ik niet teveel moet overdrijven. Ik meen dit dus, ik kan hier echt kwaad over worden. Ik zie gewoon allerlei mensen voorbij komen die op een positie staan waarin ze veel kunnen, die belangrijke keuzes mogen maken, maar die gewoon totaal incompetent zijn voor hun werkzaamheden. Ik kan daar echt kwaad van worden.