Sluiting brandweerpost Diever

Auteur Topic: Sluiting brandweerpost Diever  (gelezen 67249 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 23 oktober 2013, 16:43:41
Het heeft ook geen nut om dit soort emoties de vrije loop te laten. Tuurlijk mag men boos zijn, tuurlijk roepen dit soort zaken heftige emoties op. Allemaal begrijpelijk, maar laat het verstand wel de oventoon voeren.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #61 Gepost op: 23 oktober 2013, 23:02:51
Je hebt gelijk maar ik snap de woede echt wel.
Brandweer Nederland is de afgelopen jaren gegroeid in kantoorfuncties. Management voert de overhand.
Persvoorlichters, commandanten. Allemaal duurbetaald maar niet inzetbaar om een brand te blussen.
Daarnaast de wereld aan voertuigen erbij gekomen waarmee je geen brand kunt blussen of hulpverlening kunt draaien maar wel uitgerust met allerlei dure apparatuur. En dat kost gewoon heel veel geld. Daarnaast verrijzen er tegenwoordig op sommige plekken prachtige kazernegebouwen in de meest fancy uitstraling. Allemaal leuk en aardig maar dan kun je aan de andere kant niet snijden in eigen vlees lijkt mij.

Deze boekhouders van de brandweer weten echter wel precies hoe de papieren waarheid in elkaar moet zitten. Ze weten alles te verkopen aan onwetende gemeenteraden en andere overheden. Die mensen hebben vaak geen flauw benul wat een brandweer inhoudt. Als je op papier met een plausibel verhaal komt en er kan geld bespaard worden dan kopen ze dat verhaal gewoon. Ondertussen heeft de manager/commandant zijn eigen baantje weer even veilig gesteld!

Is het niet frappant dat vroeger de commandant vaak gewoon uit het dorp kwam en tegenwoordig van ver weg. Het liefst ook nog direct van school zodat ze lekker kneedbaar zijn. Zo hebben ze weinig binding met het korps en de vrijwilligers en kun je dus eenvoudiger snijden. Ik zal niet zeggen dat het vroeger allemaal  beter was maar wel stukken goedkoper!


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #62 Gepost op: 24 oktober 2013, 13:37:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1212918 date=1382539421
Het heeft ook geen nut om dit soort emoties de vrije loop te laten. Tuurlijk mag men boos zijn, tuurlijk roepen dit soort zaken heftige emoties op. Allemaal begrijpelijk, maar laat het verstand wel de oventoon voeren.
Volgens mij heet dat de boventoon of de overhand ;).


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #63 Gepost op: 24 oktober 2013, 15:15:41
Laat ik eens de kat op het spek binden of de knuppel in het hoenderhok gooien zo u wilt. (Voor de achtergrond: nu volgt de visie van een door een aantal van jullie gehate manager, boekhouder, pak, geldwolf en wat er af en toe al niet meer voor aardigs voorbijkomt)

Diever een Drents dorp met in 2009 2070 inwoners en een prachtige brandweerpost met een Tankautospuit. Voor zover ik weet een bijzonder object (object met verminderd zelfredzame personen 4 wooneenheden met 15p.) . Voor zover ik net heb kunnen vinden geen BRZO bedrijven.

De dichtstbijzijnde andere brandweerpost is Dwingeloo van het uiterste puntje van Dwingeloo (Esweg)  naar het verste punt van de dorpskern Diever (X N885 Noordes) is ongeveer 9minuten rijden via google maps. Ditzelfde punt wordt ook in 9 minuten bereikt vanuit Vledder. Ondersteuning vanuit korps Havelte duurt 14minuten.

Nog geen 60 meldingen t/m oktober Prio 1,2 en 3 waarvan de massa (loze) OMS bij het genoemde woonzorgcentrum en een restaurant. Overig betreft opschaling vanuit buurgebieden of af en toe een vko. Ook zijn inbegrepen inzetten naar Dieverbrug waarbij Dwingeloo ongeveer een gelijke afstand kent. Klein detail: Vanuit Kazerne Dwingeloo is het woon-zorgcentrum in Diever volgens google maps net 7 minuten rijden.

Hoewel het natuurlijk klote is als een post sluit (voor alle betrokkenen en burgers) kan ik me in dit geval de discussie voorstellen. Een post kost toch zo'n 250k op jaarbasis en dat kun je niet verkopen op 60 uitrukken en 2000 inwoners. Zeker omdat binnen een redelijke tijd de dorpskern bereikbaar is vanuit 2 andere posten.

"Ja maar prof een mensenleven en veiligheid kent geen prijs" Jammer maar helaas met die redenering kun je een MMT op elke straathoek zitten. Risicoanalyse vormt altijd de basis voor een dekkingsplan. Risico op grote schade (lichamelijk en materieel) kun je op 2 manieren verkleinen: repressie (op elke straathoek een TAS) en preventie (voorlichting, controles mitigerende maatregelen als de eerder aangehaalde rookmelders). Zo werkt het immers bij de andere hulpdiensten ook.

De discussie moet volgens mij dus niet zijn had post Diever open moeten blijven of sluiten. Maar: Is het risico op gezondheids- cq ernstige materiele schade voldoende gemitigeerd om de sluiting van Post Diever te accepteren.

Het antwoord op bovenste laat ik aan jullie om over te discussiėren.
Wellicht kan een SIV nog een idee zijn om vanuit Dwingeloo binnen 6min in Diever te arriveren   (sorry flauwe grap)
Freude am Fahren


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 24 oktober 2013, 15:58:45
Citaat van: rsc link=msg=1213166 date=1382614678
Volgens mij heet dat de boventoon of de overhand ;).
Jah, was even de B vergeten e050

Citaat van: Professor in fictie link=msg=1213181 date=1382620541
Laat ik eens de kat op het spek binden of de knuppel in het hoenderhok gooien zo u wilt. (Voor de achtergrond: nu volgt de visie van een door een aantal van jullie gehate manager, boekhouder, pak, geldwolf en wat er af en toe al niet meer voor aardigs voorbijkomt)

Diever een Drents dorp met in 2009 2070 inwoners en een prachtige brandweerpost met een Tankautospuit. Voor zover ik weet een bijzonder object (object met verminderd zelfredzame personen 4 wooneenheden met 15p.) . Voor zover ik net heb kunnen vinden geen BRZO bedrijven.

De dichtstbijzijnde andere brandweerpost is Dwingeloo van het uiterste puntje van Dwingeloo (Esweg)  naar het verste punt van de dorpskern Diever (X N885 Noordes) is ongeveer 9minuten rijden via google maps. Ditzelfde punt wordt ook in 9 minuten bereikt vanuit Vledder. Ondersteuning vanuit korps Havelte duurt 14minuten.

Nog geen 60 meldingen t/m oktober Prio 1,2 en 3 waarvan de massa (loze) OMS bij het genoemde woonzorgcentrum en een restaurant. Overig betreft opschaling vanuit buurgebieden of af en toe een vko. Ook zijn inbegrepen inzetten naar Dieverbrug waarbij Dwingeloo ongeveer een gelijke afstand kent. Klein detail: Vanuit Kazerne Dwingeloo is het woon-zorgcentrum in Diever volgens google maps net 7 minuten rijden.

Hoewel het natuurlijk klote is als een post sluit (voor alle betrokkenen en burgers) kan ik me in dit geval de discussie voorstellen. Een post kost toch zo'n 250k op jaarbasis en dat kun je niet verkopen op 60 uitrukken en 2000 inwoners. Zeker omdat binnen een redelijke tijd de dorpskern bereikbaar is vanuit 2 andere posten.

"Ja maar prof een mensenleven en veiligheid kent geen prijs" Jammer maar helaas met die redenering kun je een MMT op elke straathoek zitten. Risicoanalyse vormt altijd de basis voor een dekkingsplan. Risico op grote schade (lichamelijk en materieel) kun je op 2 manieren verkleinen: repressie (op elke straathoek een TAS) en preventie (voorlichting, controles mitigerende maatregelen als de eerder aangehaalde rookmelders). Zo werkt het immers bij de andere hulpdiensten ook.

De discussie moet volgens mij dus niet zijn had post Diever open moeten blijven of sluiten. Maar: Is het risico op gezondheids- cq ernstige materiele schade voldoende gemitigeerd om de sluiting van Post Diever te accepteren.

Het antwoord op bovenste laat ik aan jullie om over te discussiėren.
Wellicht kan een SIV nog een idee zijn om vanuit Dwingeloo binnen 6min in Diever te arriveren   (sorry flauwe grap)
Het gaat er voornamelijk om dat de gemeente Westerveld een beslissing heeft genomen die nergens gegrond is. En dus een ordinaire bezuinigingsmaatregel is. Ookal omdat er van het dekkingsplan niets schijnt te kloppen, en dus daarom niet wettelijk is goedgekeurd. En de post Diever dus niet gesloten kan/mag worden omdat er nergens een goede onderbouwing voor te vinden is. En wat raar is dat er dus nog steeds objecten zijn die erg ruim buiten de 18 minuten grens vallen, en die gegevens zomaar spoorloos zijn.


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #65 Gepost op: 24 oktober 2013, 18:40:32
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1213181 date=1382620541
Laat ik eens de kat op het spek binden of de knuppel in het hoenderhok gooien zo u wilt. (Voor de achtergrond: nu volgt de visie van een door een aantal van jullie gehate manager, boekhouder, pak, geldwolf en wat er af en toe al niet meer voor aardigs voorbijkomt)

Diever een Drents dorp met in 2009 2070 inwoners en een prachtige brandweerpost met een Tankautospuit. Voor zover ik weet een bijzonder object (object met verminderd zelfredzame personen 4 wooneenheden met 15p.) . Voor zover ik net heb kunnen vinden geen BRZO bedrijven.

De dichtstbijzijnde andere brandweerpost is Dwingeloo van het uiterste puntje van Dwingeloo (Esweg)  naar het verste punt van de dorpskern Diever (X N885 Noordes) is ongeveer 9minuten rijden via google maps. Ditzelfde punt wordt ook in 9 minuten bereikt vanuit Vledder. Ondersteuning vanuit korps Havelte duurt 14minuten.

Nog geen 60 meldingen t/m oktober Prio 1,2 en 3 waarvan de massa (loze) OMS bij het genoemde woonzorgcentrum en een restaurant. Overig betreft opschaling vanuit buurgebieden of af en toe een vko. Ook zijn inbegrepen inzetten naar Dieverbrug waarbij Dwingeloo ongeveer een gelijke afstand kent. Klein detail: Vanuit Kazerne Dwingeloo is het woon-zorgcentrum in Diever volgens google maps net 7 minuten rijden.

Hoewel het natuurlijk klote is als een post sluit (voor alle betrokkenen en burgers) kan ik me in dit geval de discussie voorstellen. Een post kost toch zo'n 250k op jaarbasis en dat kun je niet verkopen op 60 uitrukken en 2000 inwoners. Zeker omdat binnen een redelijke tijd de dorpskern bereikbaar is vanuit 2 andere posten.

"Ja maar prof een mensenleven en veiligheid kent geen prijs" Jammer maar helaas met die redenering kun je een MMT op elke straathoek zitten. Risicoanalyse vormt altijd de basis voor een dekkingsplan. Risico op grote schade (lichamelijk en materieel) kun je op 2 manieren verkleinen: repressie (op elke straathoek een TAS) en preventie (voorlichting, controles mitigerende maatregelen als de eerder aangehaalde rookmelders). Zo werkt het immers bij de andere hulpdiensten ook.

De discussie moet volgens mij dus niet zijn had post Diever open moeten blijven of sluiten. Maar: Is het risico op gezondheids- cq ernstige materiele schade voldoende gemitigeerd om de sluiting van Post Diever te accepteren.

Het antwoord op bovenste laat ik aan jullie om over te discussiėren.
Wellicht kan een SIV nog een idee zijn om vanuit Dwingeloo binnen 6min in Diever te arriveren   (sorry flauwe grap)
de aanrijtijden van google zijn leuk
maar vergeet niet dat het een toeristen omgeving is
in de zomermaanden ver tienvoudigd het aantal inwoners en de verkeersdrukte ,   een ook de dorpen zorgvlied en oudewillem waar veel campings zijn ed vallen onder diever  met een hele slechte aanrijroute  dus ja .........
en in dat mooie dieverbrug ligt en ophaalbrug over de Drenthse hoofdvaart die zomers bijna constant los staat ivm met de pleziervaart en dat is de aanrij route van dwingeloo


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #66 Gepost op: 24 oktober 2013, 18:50:26
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1213181 date=1382620541
Laat ik eens de kat op het spek binden of de knuppel in het hoenderhok gooien zo u wilt. (Voor de achtergrond: nu volgt de visie van een door een aantal van jullie gehate manager, boekhouder, pak, geldwolf en wat er af en toe al niet meer voor aardigs voorbijkomt)

Diever een Drents dorp met in 2009 2070 inwoners en een prachtige brandweerpost met een Tankautospuit. Voor zover ik weet een bijzonder object (object met verminderd zelfredzame personen 4 wooneenheden met 15p.) . Voor zover ik net heb kunnen vinden geen BRZO bedrijven.

De dichtstbijzijnde andere brandweerpost is Dwingeloo van het uiterste puntje van Dwingeloo (Esweg)  naar het verste punt van de dorpskern Diever (X N885 Noordes) is ongeveer 9minuten rijden via google maps. Ditzelfde punt wordt ook in 9 minuten bereikt vanuit Vledder. Ondersteuning vanuit korps Havelte duurt 14minuten.

Nog geen 60 meldingen t/m oktober Prio 1,2 en 3 waarvan de massa (loze) OMS bij het genoemde woonzorgcentrum en een restaurant. Overig betreft opschaling vanuit buurgebieden of af en toe een vko. Ook zijn inbegrepen inzetten naar Dieverbrug waarbij Dwingeloo ongeveer een gelijke afstand kent. Klein detail: Vanuit Kazerne Dwingeloo is het woon-zorgcentrum in Diever volgens google maps net 7 minuten rijden.

Hoewel het natuurlijk klote is als een post sluit (voor alle betrokkenen en burgers) kan ik me in dit geval de discussie voorstellen. Een post kost toch zo'n 250k op jaarbasis en dat kun je niet verkopen op 60 uitrukken en 2000 inwoners. Zeker omdat binnen een redelijke tijd de dorpskern bereikbaar is vanuit 2 andere posten.

"Ja maar prof een mensenleven en veiligheid kent geen prijs" Jammer maar helaas met die redenering kun je een MMT op elke straathoek zitten. Risicoanalyse vormt altijd de basis voor een dekkingsplan. Risico op grote schade (lichamelijk en materieel) kun je op 2 manieren verkleinen: repressie (op elke straathoek een TAS) en preventie (voorlichting, controles mitigerende maatregelen als de eerder aangehaalde rookmelders). Zo werkt het immers bij de andere hulpdiensten ook.

De discussie moet volgens mij dus niet zijn had post Diever open moeten blijven of sluiten. Maar: Is het risico op gezondheids- cq ernstige materiele schade voldoende gemitigeerd om de sluiting van Post Diever te accepteren.

Het antwoord op bovenste laat ik aan jullie om over te discussiėren.
Wellicht kan een SIV nog een idee zijn om vanuit Dwingeloo binnen 6min in Diever te arriveren   (sorry flauwe grap)

Vergeet niet dat bovenop rijtijden nog opkomsttijden komen...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 24 oktober 2013, 19:01:56
Citaat van: amb link=msg=1213267 date=1382632832
de aanrijtijden van google zijn leuk
maar vergeet niet dat het een toeristen omgeving is
in de zomermaanden ver tienvoudigd het aantal inwoners en de verkeersdrukte ,   een ook de dorpen zorgvlied en oudewillem waar veel campings zijn ed vallen onder diever  met een hele slechte aanrijroute  dus ja .........
en in dat mooie dieverbrug ligt en ophaalbrug over de Drenthse hoofdvaart die zomers bijna constant los staat ivm met de pleziervaart en dat is de aanrij route van dwingeloo

Citaat van: Rickvb link=msg=1213271 date=1382633426
Vergeet niet dat bovenop rijtijden nog opkomsttijden komen...

Inderdaad, googlemaps is volledig onbetrouwbaar aangaande dat soort gegevens. Die houd inderdaad geen rekening met opkomsttijden van de vrijwilligers. Ik ga toch af op de daadwerkelijke rijtijden tesamen met de opkomsttijden, en dan kom je in ene veel hoger uit met de tijden. En nogmaals, die 18 minuten overschrijding is echt onacceptabel.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #68 Gepost op: 24 oktober 2013, 21:05:26
Kijk, de manager/boekhouder laat al meteen zien waarom ik altijd allergisch word van deze figuren.
Komen met een Google maps reistijd aanzetten.
Zoals al aangegeven, is dus vanaf de kazerne, maar dan heb je er nog geen man inzitten.
Ook al aangegeven, in de zomer is het daar ontzettend druk met (veel oudere) fietsers en wandelaars en het zijn geen snelle asfaltwegen.
Sterker nog, het dorp Diever is grotendeels bestraat en bijzonder smal en dat geldt ook voor een deel van de buitenwegen.
Verder veel bos, onoverzichtelijk.

Je blind staren op cijfers en statistieken is levensgevaarlijk als het om brandweer werk gaat.
Een bijzonder trieste ontwikkeling, met dank aan de boekhouders die bezig zijn hun eigen (compleet overbodige) baantje te redden.
Misschien kan men zich beter eens afvragen waarom de brandweerzorg in Nederland zo duur (geworden) is. Dan kom je waarschijnlijk bij jezelf en je eigen collega's uit beste manager en alle flauwekul die er de afgelopen jaren uit de pen gekomen is daar.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #69 Gepost op: 24 oktober 2013, 22:17:42
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1213309 date=1382641526
Kijk, de manager/boekhouder laat al meteen zien waarom ik altijd allergisch word van deze figuren.
Komen met een Google maps reistijd aanzetten.
Zoals al aangegeven, is dus vanaf de kazerne, maar dan heb je er nog geen man inzitten.
Ook al aangegeven, in de zomer is het daar ontzettend druk met (veel oudere) fietsers en wandelaars en het zijn geen snelle asfaltwegen.
Sterker nog, het dorp Diever is grotendeels bestraat en bijzonder smal en dat geldt ook voor een deel van de buitenwegen.
Verder veel bos, onoverzichtelijk.

Je blind staren op cijfers en statistieken is levensgevaarlijk als het om brandweer werk gaat.
Een bijzonder trieste ontwikkeling, met dank aan de boekhouders die bezig zijn hun eigen (compleet overbodige) baantje te redden.
Misschien kan men zich beter eens afvragen waarom de brandweerzorg in Nederland zo duur (geworden) is. Dan kom je waarschijnlijk bij jezelf en je eigen collega's uit beste manager en alle flauwekul die er de afgelopen jaren uit de pen gekomen is daar.


Misschien moet je mijn posting nog eens goed lezen voordat je je op deze vriendelijke wijze presenteert, je speelt op de man in plaats van de inhoud. Ik zal speciaal voor jou afsluiten met een anekdote.

Natuurlijk begrijp ik dat er een opkomsttijd is maar die is gemiddeld 3 tot 5 minuten dus ga gerust eens in op de andere punten. Kom niet met die onzin van een brug en smalle straatjes. Dwingeloo ligt op 4,9km en je kunt over N855 rijden en als je smalle straatjes wilt zien neem dan contact op met de Amsterdamse collega's De afstand tussen de posten daar is wel meer dan 5km en toerisme en drukte zijn het hele jaar door gegarandeerd. En de provincie wil de brug bij een P1 uitruk vast wel gesloten houden.

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik niet zeg dat het goed of fout is dat de post sluit maar constateer dat er een heleboel boegeroep is met veel emotie. Met allemaal zinvolle (maar zeker ook minder zinvolle) opmerkingen waarom de post niet mag sluiten. Wees een vent en kijk ook naar de redenen om zo'n besluit wel te nemen. Onthoudt daarbij dat niemand plezier schept in zo'n besluit.

Een instelling met verminderd zelfredzame personen is bv een argument om een brandweerpost te hebben die binnen 6 minuten ter plaatse kan zijn
Extreem veel toerisme kan een reden zijn om repressieve brandweerzorg dichtbij te organiseren.
Een bijzonder object zoals bv HSL of betuwelijn kan een reden zijn voor een klein dorp toch een post te hebben.
Of een grote chemiefabriek

Als een korps nog geen 70 uitrukken per jaar haalt waarvan dan ook meer dan 65% loze OMS'jes zijn dan kan dat een argument zijn om te sluiten (en wellicht de instelling een dwangsom op te leggen). Voorwaarde is daarbij wel dat je zorg moet dragen voor preventie en voorlichting om de kans op een incident te verkleinen.

Er was eens een autofabriek. Die autofabriek had verschillende afdelingen en elk van die afdelingen vond zichzelf de belangrijkste afdeling in de fabriek. Zo ook de wielenafdeling, want ja zei de wielenafdeling zonder wielen kun je niet rollen.  Nee zeiden ze op de motorafdeling de motor is het belangrijkste want zonder motor is je auto een bolderkar. Ho zei de verkoopafdeling zonder ons krijgen jullie geen salaris want er wordt geen auto verkocht. Ja maar zonder ons kun je geen auto's verkopen reageerde de mensen van de werkvloer. Toen kwam iedereen in de fabriek erachter dat ze allemaal een radertje waren in een grote machine waar teamwork het resultaat bepaald. Of die machine nu een autofabriek, brandweerorganisatie of ziekenhuis is haalt niet uit.  Je doet wat je doet samen, samen voor de beste auto en samen voor de meeste veiligheid voor burgers en dit allemaal zo goed mogelijk met de beschikbare middelen
Freude am Fahren