Sluiting brandweerpost Diever

Auteur Topic: Sluiting brandweerpost Diever  (gelezen 67254 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

jwk

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 27 november 2013, 14:17:44
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1213337 date=1382645862
Ik zal [...] afsluiten met een anekdote.

Toen ik de anekdote las moest ik denken aan een ander verhaaltje wat ik ooit gelezen heb. Ik schat zomaar in dat het beeld wat in die anekdote geschetst wordt precies de gedachte is van de vrijwilligers van de te sluiten brandweerpost. De anekdote is wat doorzichtig en moet ook met een korreltje zout genomen worden, maar de essentie lijkt me volkomen duidelijk.

Er werd een brug gebouwd. Daarop werd een brugwachter in dienst gesteld. Aangezien deze wakkere borst betaald moest worden, werd een kassier in dienst genomen. Op de kassier volgde een boekhouder en die had op zijn beurt een typiste nodig. Toen moest er leiding komen, dus benoemde men een chef. Maar aangezien je een chef niet in zijn eentje kunt laten aanmodderen, werd er een hogere chef aangesteld en die kreeg weer een hoofdambtenaar boven zich. Daarop volgde de benoeming van een directeur die na korte tijd een directie-assistent nodig had.

Toen was alles zo ingewikkeld geworden, dat er een raad van bestuur in het leven werd geroepen. Deze besloot, dat er drastisch bezuinigd moest worden, waarop de brugwachter werd ontslagen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #81 Gepost op: 27 november 2013, 18:44:21
Citaat van: amb link=msg=1223252 date=1385500881
vandaag is bekend geworden dat niet alleen de Brandweer weg gaat
maar ook het hele belangrijke ontmoetingscentrum het DINGSPILHUUS dicht gaat  >:(
wat is het volgende wat ze de gemeenschap afpakken

Tja, en dan vervolgens wel een campagne hebben om jonge gezinnen naar Drenthe te krijgen vanwege de vergrijzing en leegloop...

http://proef.drenthe.nl/nl/site/proefleven-in-drenthe

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #82 Gepost op: 27 november 2013, 22:27:24
Als het als nuttig, zinvol en noodzakelijk wordt geacht door de 2000 inwoners en 2000 vakantiegangers moet er echt wel een modus te bedenken zijn om die post in bedrijf te houden middels samenwerking tussen de gemeente, burgers en de huidige vrijwilligers.
Een belangrijk aspect van het open houden buiten de VRR om zijn de verzekeringen van de vrijwilligers maar die verzekeringen zouden kunnen worden ondergebracht bij de totale verzekering van de gemeente/ het gemeentepersoneel, evenals de bijdrage alarmering etc. aan de VRR door de gemeente.
Het in stand houden van een eenvoudig spuithuis en een autospuit voor een vrijwillige bezetting hoeft echt niet veel te kosten.
Ik schat dat je met 50.000 euro op jaarbasis een heel eind kunt komen. Dat zou dus per inwoner betekenen 25 euro. *)
*) exclusief verzekeringen vrijwilligers, WA en eventuele vergoedingen vrijwilligers.

amb

• Forum gebruiker
  • wat moet dat moet
Reactie #83 Gepost op: 28 november 2013, 07:16:20
het kleinschalige is juist het mede probleem
ze zijn samen met ander gemeenten in een regio gebeuren gegaan  (weet zo niet de juiste naam)
en die bepalen mede het beleid  ((zie het als Brussel ))
en hier zijn zomers veel meer dan 2000 vakantie gangers per dag in de regio

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 28 november 2013, 07:45:25
Om te relativeren: Mijn tante woont in Frankrijk op een erg mooi plekje. Ze had twee weken geleden een schoorsteenbrand. Omdat ze achteraf en op de departementsgrens  woont duurde het meer dan een half uur voordat de brandweer er was.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #85 Gepost op: 28 november 2013, 16:10:55
Citaat van: Thor link=msg=1223537 date=1385587644
Als het als nuttig, zinvol en noodzakelijk wordt geacht door de 2000 inwoners en 2000 vakantiegangers moet er echt wel een modus te bedenken zijn om die post in bedrijf te houden middels samenwerking tussen de gemeente, burgers en de huidige vrijwilligers.
Een belangrijk aspect van het open houden buiten de VRR om zijn de verzekeringen van de vrijwilligers maar die verzekeringen zouden kunnen worden ondergebracht bij de totale verzekering van de gemeente/ het gemeentepersoneel, evenals de bijdrage alarmering etc. aan de VRR door de gemeente.
Het in stand houden van een eenvoudig spuithuis en een autospuit voor een vrijwillige bezetting hoeft echt niet veel te kosten.
Ik schat dat je met 50.000 euro op jaarbasis een heel eind kunt komen. Dat zou dus per inwoner betekenen 25 euro. *)
*) exclusief verzekeringen vrijwilligers, WA en eventuele vergoedingen vrijwilligers.
Dat kan niet. Ook de vrijwilligers worden overgenomen door de veiligheidsregio. Je krijgt je ontslag als gemeentelijke brandwacht, en je treed dan officieel ook in dienst bij de veiligheidsregio. De regio betaald dus alle vergoedingen en dus ook de verzekeringen

Saanniee

• Gast
Reactie #86 Gepost op: 28 november 2013, 19:37:17
Geen stappen Opstelten tegen sluiting kazerne Diever

DIEVER - Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie neemt geen maatregelen tegen de sluiting van de brandweerkazerne in Diever door de gemeente Westerveld.
De minister vindt de sluiting een kwestie van de lokale politiek, waarin hij zich verder niet wil mengen. Opstelten zei dat vandaag in de Tweede Kamer.

De gemeente Westerveld besloot onlangs de kazerne te sluiten, ondanks protesten van inwoners van Diever en brandweervrijwilligers. SP-Kamerlid Kooijman vroeg minister Opstelten vanmorgen tijdens een Kameroverleg om stappen te ondernemen tegen de sluiting van de kazerne.

Het Kamerlid is bang dat door de sluiting de aanrijtijden van de brandweer in de gemeente Westerveld te lang worden. Opstelten antwoordde dat hij al overleg heeft gehad met de gemeente over de brandweerkazerne. Hij is er door de gemeente van overtuigd dat de brandveiligheid in Westerveld gelijk blijft en wil daarom verder niets doen.

amb

• Forum gebruiker
  • wat moet dat moet
Reactie #87 Gepost op: 30 november 2013, 17:31:24

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 9 december 2013, 09:40:19
Brandweer daagt gemeente voor de rechter

Een bijzonder kort geding bij de rechtbank in Assen, vanmiddag. De vrijwillige brandweer van Diever daagt de gemeente voor de rechter, omdat die de brandweerpost in de Drentse plaats wil sluiten. Daardoor duurt het zo'n tien minuten langer voordat de brandweer uit omliggende dorpen aanwezig kan zijn. Volgens de gemeente blijven de aanrijtijden binnen de normen, maar de brandweermensen betwijfelen dat. Bovendien denken zij dat, als de rechter dit goedkeurt, in het hele land brandweerposten gesloten zullen worden. Verslaggever Rienk Kamer ging naar Diever.

http://nos.nl/audio/584380-brandweer-daagt-gemeente-voor-de-rechter.html
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 10 december 2013, 22:18:21
Deze week uitspraak over sluiting brandweerpost Diever
Deze week uitspraak over sluiting brandweerpost Diever
rtvdrenthe
Gepubliceerd op 9 dec 2013
Citaat
DIEVER - De rechter in Assen doet deze week uitspraak over de sluiting van de brandweerkazerne in Diever.

Tijdens de rechtszaak maandagmiddag riep de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers de gemeente Westerveld en de Veiligheidsregio Drenthe op om verantwoording af te leggen over de sluiting. Volgens de vakbond worden de aanrijtijden straks niet meer gehaald en gaat de sluiting ten koste van de veiligheid van inwoners en brandweerlieden. "Doordat die door de langere aanrijtijden later bij de branden komen, zijn de brandhaarden zover gevorderd dat de blussers gevaar lopen", aldus de vakbond. De gemeente denkt dat de norm voor de aanrijtijden niet wordt overschreden.

De gemeente Westerveld wil de brandweerpost per 1 januari 2014 sluiten, waardoor zestien vrijwilligers op straat komen te staan. Door de sluiting denkt de gemeente jaarlijks 238.000 te besparen.
Samen sterk in de hulpverlening!