"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 108941 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: pompbediende link=msg=1262352 date=1398445099
waarom moeten we dan al die meldkamer wel behouden vind/denk jij?   In een klein land als Nederland moet dit makkelijk kunnen, er zijn voorbeelden genoeg van grote meldkamers met miljoenen inwoners in hun verzorgingsgebied.  Nogmaals, dit bied veel meer voordelen als nadelen in mijn ogen.  0098

Ik heb niet gesproken over meldkamers behouden of samenvoegen. Daar heeft mijn vorige antwoord niets mee te maken.
Dat er meldkamers samen gaan vind ik prima. Maar weet wel dat lokale bekenheid zeer belangrijk is.
Meer moeite heb ik met multi aanname etc. Weet dat je straks voor elke 112 melding gaat rijden. We gaan een stuk meer loze uitrukken krijgen. Zowel voor politie, brandweer en ambulance. Waar je aan de ene kant gaat bezuinigen ga je aan de andere kant weer meer uitrukken. Dag bezuiniging ^-^


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Defender link=msg=1262367 date=1398450250
Ik heb niet gesproken over meldkamers behouden of samenvoegen. Daar heeft mijn vorige antwoord niets mee te maken.
Dat er meldkamers samen gaan vind ik prima. Maar weet wel dat lokale bekenheid zeer belangrijk is.
Meer moeite heb ik met multi aanname etc. Weet dat je straks voor elke 112 melding gaat rijden. We gaan een stuk meer loze uitrukken krijgen. Zowel voor politie, brandweer en ambulance. Waar je aan de ene kant gaat bezuinigen ga je aan de andere kant weer meer uitrukken. Dag bezuiniging ^-^
tijdelijk is dat misschien even het geval, maar zodra die kinderziektes er weer uit zijn is dat ook voorbij.   Breng nu eens echt punten waarom we dit niet zouden moeten doen.  ^-^ ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: pompbediende link=msg=1262408 date=1398461355
tijdelijk is dat misschien even het geval, maar zodra die kinderziektes er weer uit zijn is dat ook voorbij.   Breng nu eens echt punten waarom we dit niet zouden moeten doen.  ^-^ ^-^
Ik heb nooit iets gezegd over niet doen. Het gaat om de manier hoe je het doet. En ik vind lokale bekendheid en betrokkenheid bij de regio zeer belangrijk. Erg handig dat je wel het juiste voertuig stuurt als er iemand aan het doodgaan is. Je kan ook een computer in een bunker zetten en daar alle meldkamers op aansluiten. Laten we eerst even goed bekijken waar we daadwerkelijk geld kunnen besparen.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: pompbediende link=msg=1262408 date=1398461355
Breng nu eens echt punten waarom we dit niet zouden moeten doen.  ^-^ ^-^

Lezen is ook een vak, want volgens mij geeft Defender nu al 2 keer aan dat het hem niet gaat om NIET samenvoegen, maar om JUIST samenvoegen..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bert65 link=msg=1262357 date=1398447786
Lokale bekendheid met een bepaald gebied, zorgen voor een bepaalde inzet. Dat kan je niet in een standaard protocol opnemen. Een gebrek aan lokale bekendheid kan erg vervelende gevolgen hebben.
Laten we ons niet teveel blind staren op die lokale bekendheid. Dat was iets wat voor een jaar of wat geleden heel gewoon was, en wat ook goed mogelijk was omdat het toen echt allemaal kleinschaliger was. Nu met de gemeenschappelijke meldkamers is die lokale bekendheid al een stuk minder, en dat zal nog minder als er meer regio's in 1 meldkamer worden gestopt.
En zal die lokale bekendheid vanuit de uitrukkende eenheden moeten komen, want die gaat gewoon niet verloren.
Ik zie alleen maar voordelen, in iedergeval een snellere aansturing van hulpdiensten in grensgebieden van regio's bv.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Ik ben benieuwd hoeveel van de reageerders centralisten zijn?

Te vaak worden plannen gemaakt door mensen die er niet mee hoeven te werken.

Alarmeren binnen 30 seconden gaat je met de huidige techniek NOOIT lukken.
Als ik ik hier op de knop alarmeer druk, gaan er minimaal 25 seconden voorbij, voordat de pager zijn eerste geluid maakt.
Hiermee geef je een centralist dus nog 5 seconden de tijd om een melding op te maken.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: vuurvlieg link=msg=1262517 date=1398513058
Ik ben benieuwd hoeveel van de reageerders centralisten zijn?

Te vaak worden plannen gemaakt door mensen die er niet mee hoeven te werken.

Alarmeren binnen 30 seconden gaat je met de huidige techniek NOOIT lukken.
Als ik ik hier op de knop alarmeer druk, gaan er minimaal 25 seconden voorbij, voordat de pager zijn eerste geluid maakt.
Hiermee geef je een centralist dus nog 5 seconden de tijd om een melding op te maken.

25 seconden? Dan klopt er iets niet in jullie P2000 masten, want een P2000 alarmering duurt maximaal 12 seconden, en gemiddeld 9.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: FF4266 link=msg=1262518 date=1398513378
25 seconden? Dan klopt er iets niet in jullie P2000 masten, want een P2000 alarmering duurt maximaal 12 seconden, en gemiddeld 9.

Tsja, het wordt toch echt landelijk uitgezonden, dus er zijn geen "jullie" masten, alles wordt centraal geregeld en aangestuurd.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Citaat van: FF4266 link=msg=1262518 date=1398513378
25 seconden? Dan klopt er iets niet in jullie P2000 masten, want een P2000 alarmering duurt maximaal 12 seconden, en gemiddeld 9.

Neem volgende keer je pieper mee, kan je het zelf testen. e050
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Hunter link=msg=1262519 date=1398513565
Tsja, het wordt toch echt landelijk uitgezonden, dus er zijn geen "jullie" masten, alles wordt centraal geregeld en aangestuurd.

Ja en nee..

Ja het wordt landelijk uitgezonden..

Nee er kan ook vertraging zitten in juist die mast daar, of, en dat lijkt me logischer, een vertraging in de koppeling tussen GMS en P2000..  1 ding is zeker, 25 seconden klopt niet, dan is er echt iets mis, daarmee verlies je een bak tijd..