Om even terug te komen op de oorspronkelijke discussie:
Ja, ik denk dat de standaardisatie grote voordelen heeft. Maar dan alleen standaardisatie van het proces melding en alarmering. Vier typen incidenten, van klein tot zeer groot, dat is denk ik wel noodzakelijk om het voor een multi intake centralist behapbaar te maken. Wat je daar als regio vervolgens aan eenheden achter hangt is vers twee. Wil je een TS, SIV en RV achter een melding 'kleine brand' hangen of alleen een TS? Dat soort zaken moet je als regio zelf bepalen.
Waar ik niet direct enthousiast over ben, is de sterke focus op de verwerkingstijd. Natuurlijk, 112 als elke seconde telt, maar er is ook een punt waarop de focus op tijd ten koste gaat van de kwaliteit. Is er nog ruimte voor professionaliteit of gaan we de mensen een 'trucje' leren, zodat ze binnen 30 seconden op één van de 16 knoppen kunnen drukken? Wat in dat geval qua tijd overigens wel moet kunnen denk ik, afhankelijk van welke meetmomenten je hanteert (vanaf opnemen telefoon tot de druk op de knop, ga ik dan vanuit). Het lijkt mij dat iedere centralist zoveel mogelijk zijn/haar best doet om een melding z.s.m. af te handelen en dan kan een 'prestatie-indicator' van 30 seconden wel eens perverse effecten hebben.
Sowieso vind ik de scheiding tussen multi intake en verder mono afhandelen nog een spannende. Waar zit het overdrachtsmoment, hoe voorkomen we dat informatieverlies optreedt, hoe passen we dit in in de bevoegdheden? Ik heb begrepen dat daar nu nog over nagedacht wordt en ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
Waar ik - los van deze discussie - wel heil in zie is een multidisciplinaire coördinator, die fulltime de meldingen monitort en zorgt voor een goede afsteming tussen de verschillende partijen (in- en extern). Sommige meldkamers hebben dat, andere niet. Mijn constatering (op basis van de spaarzame momenten dat ik op de MK ben, moet ik er eerlijk bij zeggen) is dat die afstemming soms wel wat 'vloeiender' kan. Weet iemand of zo'n functie is voorzien in de LMO (even los van de CaCo bij grootschalige incidenten)?