"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 110945 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: janvangent link=msg=1467596 date=1482080715
Bedrijven als die twee vergelijken met een organisatie als een veiligheidsregio is ook onzin. In de laatste hebben we ontevreden beroeps, ontevreden vrijwilligers en CEO's die ziek thuis zitten, terwijl de prestatienormen niet worden gehaald maar de kosten wel zijn verdrievoudigd (er is geen brandweerman in dit land die dat op zijn voertuig of in zijn spullen terugziet, overigens). Daar zou de Raad van Bestuur bij zowel Shell als bij Boskalis snel korte metten mee maken. Bij ambtenaren ligt dat wat anders.

Die bedrijven kunnen het wereldwijd en op grote schaal, interessante winsten worden gemaakt en er vinden, meestal, gestaag uitbreidingen plaats.
Dan moet het mbt 10 meldkamers ook best in orde kunnen komen, in de top de juiste man op de juiste plaats.
Gehuil kan terecht of onterecht zijn, als het terecht is zal je moeten je proberen er wat aan te doen en als het onterecht is moet je maatregelen nemen.


guest12562

  • Gast
Daar heb je misschien gelijk in maar dan wil ik graag de voorbeelden zeeland en VRR noemen.
Daar probeert de werkvloer ook op allerlei manieren aan te geven dat het allemaal niet zo rooskleurig is, echter belanden al die voorbeelden en misstanden in een grote zwarte doofpot.
Qua meldkamers zal het niet anders gaan, ik merk dat rammel al jaren aan die deur maar er verandert niet zo heel veel aan helaas. De fouten stapelen zich gewoon op, dus zeg het maar....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dat ik even aangeef dat het allemaal wel zou kunnen wil vooral niet zeggen dat ik het allemaal zo zie zitten.
In de periode dat telefoonverbindingen schaars waren is de VC wagen bedacht, een voertuig dat werd ingeprikt op een paal die in verbinding stond met de alarmcentrale en vanwaar uit de orders konden worden gegeven. in de loop de tijd is dit verworden tot een soort mobile conferentieoorden terwijl de communicatiemogelijkheden en de diverse vormen van communicatie tegenwoordig zeer uitgebreid zijn.Nmm zijn die nazaten van de eerste VC wagens tegenwoordig en eigenlijk al een tijdje volledig overbodig als het communicatie en informatie betreft en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Hoe snel gaat de lokale kennis op de meldkamers verzanden onder invloed van het "centrale commando" ?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


De praktijk leert dat samenvoegen dus met de juiste werk, taakverdelingen, duidelijkheid en gedelegeerde verantwoordelijkheden wel goed kan werken.
Uit politie-praktijk blijkt dit NIET het geval.
De nieuwe meldkamer heeft m.i. eea op veel vlakken verslechterd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #265 Gepost op: 10 februari 2018, 02:14:26
https://www.youtube.com/watch?v=fDcvFjdX-mQ

Meldkamer Noord-Nederland
Gepubliceerd op 6 jul. 2017

Citaat
Goede ideeën zijn welkom via "reacties" . Denk ook met ons mee .......
De omgeving van de meldkamer van politie, brandweer en ambulancezorg veranderd.
En dat is niet vreemd. We zien om ons heen dat de maatschappij anders omgaat met (on)veiligheid en wat zij hierbij verwachten van de overheid en traditionele hulpdiensten. Dus ook wat zij verwachten van de meldkamer als eerste hulpwerker ter plaatse verandert.
Deze ontwikkelingen worden versterkt door de techniek die zich in een sneltreinvaart constant doorontwikkelt en zorgt voor nieuwe werkvormen, andere manieren om te communiceren en mogelijkheden om toegang te hebben tot meer informatie. [nieuwe risico’s en dreigingen zijn overigens inherent aan deze ontwikkelingen].
Hoe de toekomst eruit ziet weet niemand. Maar als je helemaal niets doet, of blijft doen wat je altijd al deed, dan heb je kans dat burgers en bedrijven zelf dingen gaan organiseren en de rol van de meldkamer verkleint, of dat deze achter de feiten aanloopt.
Deze film is geen toekomstvoorspelling, maar vooral bedoeld om de bestuurlijke discussie aan te wakkeren dat de meldkamer sneller, slimmer en flexibeler moet worden om aangesloten te blijven op de huidige en toekomstige ontwikkelingen.
Deze film met fictie en meningen, is dus vooral gericht op beleidmakers en beslissers die – met oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen- uiteindelijk de richting aangeven waarin wij ons moeten bewegen. Een film als aanzet voor een discussie dus. Laten we met elkaar in gesprek gaan en meningen en ideeën uitwisselen.
Samen sterk in de hulpverlening!




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum


rtvdordrecht
Samen sterk in de hulpverlening!