Rijopleiding O&G Reddingsbrigade

Auteur Topic: Rijopleiding O&G Reddingsbrigade  (gelezen 9277 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2013, 19:07:22
Ik (als ervaringsdeskundige) vind dat de opleiding Ok is. (let wel; kijkend naar onze kerntaak, hulpverlening op het strand en eventueel in de duinen). Wat ik jammer vind is dat de wetgeving je vrij laat om chauffeurs te laten rijden zonder de opleiding. Van een Ambulancechauffeur mag je immers ook verwachten dat hij goed opgeleid is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2013, 19:11:03
Citaat van: EvEs link=msg=1208237 date=1381329526
Al vindt ik wel dat een praktijkproef iets is wat we missen. Ik moet voor mijn werk een 2 weekse rij-opleiding volgen, en hier kunnen we na een theorie avondje, bij wijze van spreke met tatuut naar huis rijden...

Denk dat we hier een belangrijk punt te pakken hebben. Ik roep ook al een tijdje dat het verstandiger is om de mensen eerst eens met een (politie)instructeur de weg op te laten gaan en op zo'n manier al wat ervaring te kweken.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2013, 09:27:24
Citaat van: De reddende engel link=msg=1210613 date=1381943242
Ik (als ervaringsdeskundige) vind dat de opleiding Ok is. (let wel; kijkend naar onze kerntaak, hulpverlening op het strand en eventueel in de duinen). Wat ik jammer vind is dat de wetgeving je vrij laat om chauffeurs te laten rijden zonder de opleiding. Van een Ambulancechauffeur mag je immers ook verwachten dat hij goed opgeleid is.

Wij hebben 2 posten welke onderling het makkelijkst te bereiken zijn over de weg. Met ongeveer 12 kilometer over het strand of 10 over de weg weet ik wel hoe ik met O&G naar de andere post rij. En dat is niet over het strand. Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik ben benieuwd hoe lang dit goed gaat met leden die zonder enige geoefendheid naar een reanimatie rijden. Ik als "ervaringsdeskundige" vind de opleiding in dat opzicht minimaal en ik snap daarbij niet dat er iemand is geweest die dit goed heeft gevonden.

Ik snap de regelgeving uberhaupt al niet. Wij hebben leden die jarenlange ervaring hebben lid en als chauffeur op een hulpverleningsvoertuig (pol/brw/ambu). Maar omdat ze een bepaald strandpapiertje niet hebben omdat eigen opleidingen van "vgoegah" voor redned niet gelden, mogen ze geen reddingsbrigadechauffeur zijn. Dit lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2013, 23:08:48
Citaat van: EvEs link=msg=1210769 date=1381994844
Wij hebben 2 posten welke onderling het makkelijkst te bereiken zijn over de weg. Met ongeveer 12 kilometer over het strand of 10 over de weg weet ik wel hoe ik met O&G naar de andere post rij. En dat is niet over het strand. Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik ben benieuwd hoe lang dit goed gaat met leden die zonder enige geoefendheid naar een reanimatie rijden. Ik als "ervaringsdeskundige" vind de opleiding in dat opzicht minimaal en ik snap daarbij niet dat er iemand is geweest die dit goed heeft gevonden.

Ik zeg "wel bevoegd maar niet bekwaam".
Met andere woorden de opleiding en de brancherichtlijnen voldoen aan alle wettelijke voorwaarden.
Als bestuur van een vereniging stel je de chauffeurs aan als chauffeur O&G en zij vinden dus de chauffeur ook bekwaam. Ik vraag me nou af of je ooit bekwaam kan worden als reddingsbrigade chauffeur met maar 1 rit op jaarbasis.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 26 oktober 2013, 16:31:44
Citaat van: Rescue_tube link=msg=1212385 date=1382389728
Ik zeg "wel bevoegd maar niet bekwaam".
Met andere woorden de opleiding en de brancherichtlijnen voldoen aan alle wettelijke voorwaarden.
Als bestuur van een vereniging stel je de chauffeurs aan als chauffeur O&G en zij vinden dus de chauffeur ook bekwaam. Ik vraag me nou af of je ooit bekwaam kan worden als reddingsbrigade chauffeur met maar 1 rit op jaarbasis.

Interessante discussie. Het ligt er natuurlijk net aan hoe jij je als chauffeur opstelt in het verkeer, als ervaren ambulancechauffeur zal je je rit anders rijden dan betrekkelijk onervaren RB chauffeur. Ik denk je je bewust moet zijn van je mogelijkheden en vooral je onmogelijkheden. Dit geldt uiteraard niet alleen voor spoedritten, even vlot doorrijden naar een melding op het strand kan net zo goed verkeerd aflopen.  ::)


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #25 Gepost op: 26 oktober 2013, 20:33:56

Bij de reddingsbrigade waar ik zit gaat het dacht ik als volgt:

Bij de opleiding reddingsbrigade-chauffeur wordt er een uitleg geven over de normen van het rijden met O&G.

Bevoegd ben je om te rijden met O&G als de Postcommandant toestemming geeft omdat hij dit acht dat de veiligste manier te vinden.
Bevoegd ben je ook als de officier van dienst (OVD-Red) je toestemming geeft.
Je bent bevoegd met het rijden van O&G indien de RAC dit goedkeurd.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2013, 20:38:19
Citaat van: Shifty link=msg=1214017 date=1382812436
Bij de reddingsbrigade waar ik zit gaat het dacht ik als volgt:

Bij de opleiding reddingsbrigade-chauffeur wordt er een uitleg geven over de normen van het rijden met O&G.

Bevoegd ben je om te rijden met O&G als de Postcommandant toestemming geeft omdat hij dit acht dat de veiligste manier te vinden.
Bevoegd ben je ook als de officier van dienst (OVD-Red) je toestemming geeft.
Je bent bevoegd met het rijden van O&G indien de RAC dit goedkeurd.

Wat je hier zegt komt niet geheel overeen met de brancherichtlijn, maar dit kan gaan om een interne procedure. Hoop alleen niet dat ze de OvD voor iedere spoedrit uit z'n bed bellen ;)

Het gaat hier voornamelijk over de bekwaamheid van de chauffeur, niet de bevoegdheid. De (juridische/operationele) bevoegdheid is namelijk wel correct geregeld.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2013, 20:49:01
Ja dat klopt wat jij zegt.nee, de ovd wordt niet uit zn bed gebeld  ^-^


Trein2000

  • geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
  • geïnteresseerde
Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2013, 20:58:35
Als leek:
Hoevaak komt de reddingsbrigade op de openbare weg?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #29 Gepost op: 26 oktober 2013, 21:24:11
Citaat van: Trein2000 link=msg=1214031 date=1382813915
Als leek:
Hoevaak komt de reddingsbrigade op de openbare weg?

Even voor de duidelijkheid, de reddingsbrigade is ook in het binnenland gevestigd en gebruikt O&G t.b.v. de rampen- en incidentenbestrijdingstaak aldaar. Als we het specifiek hebben over eenheden uit de kustregio:

Dagelijks, al gaat het al om het simpele feit dat we naar het strand moeten vanaf de werklocatie/standplaats. Het gebied waar door de strandvoertuigen gesurveilleerd wordt bestaat voornamelijk uit het strand, duingebied en achterliggende parkeerplaatsen e.d. ;)

Als je gaat kijken naar de spoedritten wordt er regelmatig gebruik gemaakt van de openbare weg. Het is regelmatig nodig om de openbare weg te gebruiken om bij een locatie in een duingebied of op het strand te komen. Wij rijden ook op meldingen elders in de regio, van assistentie bij een reanimatie in het achterland, assistentie brandweer bij een auto te water tot een dame die gewond in een bos ligt aan de andere kant van de regio...