Haagse politie beschuldigd van buitensporig geweld tegen buitenlanders

Auteur Topic: Haagse politie beschuldigd van buitensporig geweld tegen buitenlanders  (gelezen 9928 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2013, 20:41:21
Omroep West: "Haagse politie gebruikt buitensporig geweld tegen buitenlanders"

DEN HAAG - Agenten van het Haagse politiekorps in de Schilderswijk gaan zich te buiten aan bovenmatig geweld tegen buitenlanders. Daarnaast heerst er een sfeer van intimidatie en racisme in dat deel van het Haagse korps. De misstanden concentreren zich rond het politiebureau De Heemstraat, zo blijkt uit een reportage van Omroep West.

Door Marcel van den Eng en Vincent Veenman

Volgens drie oud-agenten en verschillende slachtoffers zijn gedupeerden geïntimideerd, in elkaar geslagen en mishandeld. In alle gevallen gaat het om buitenproportioneel geweld. Uit verklaringen blijkt dat er een cultuur van geweld zou bestaan bij het bureau De Heemstraat, een cultuur die al jarenlang in stand wordt gehouden.

De drie oud-agenten die Omroep West sprak, hebben het over ‘discriminatie, intimidatie en mishandeling’ op het politiebureau De Heemstraat. Allemaal willen ze anoniem blijven uit angst voor problemen met hun voormalige werkgever. De agenten functioneerden meer dan tien jaar bij de politie in Den Haag. Eén van hen werkte drie jaar op het bureau De Heemstraat.

Boekje open

Het politiebureau De Heemstraat ligt nabij de bekende Haagse Markt. Het ligt middenin de Schilderswijk, een buurt die bekend staat als probleemwijk met veel criminaliteit. Al langer heeft Omroep West verhalen gehoord dat er zaken mis zouden gaan, dat agenten veel te gewelddadig zouden optreden, vooral tegen Marokkaanse jongens in de buurt. Voor het eerst doen nu oud-politiemensen en ook slachtoffers een boekje open over de vermeende misstanden op het bureau.

Eén van de agenten die uit de school klapt, vertelt: ‘Een verdachte die in de boeien op de achterbank een grote bek had, moest dat bekopen met vuistslagen.' Volgens de diender werd in het rapport op zo’n moment standaard geschreven dat er verzet van de verdachte was bij de aanhouding. ‘Iedereen wist dat daar niets van klopte, maar er werd mee ingestemd.'

(...)

Meer op [/b]http://www.omroepwest.nl/nieuws/16-10-2013/oud-agenten-haagse-politie-gebruikt-buitensporig-geweld-tegen-buitenlanders[/b]

Oud-agenten: Haagse politie gebruikt buitensporig geweld tegen buitenlanders

Politie: 'Wij gaan zorgvuldig om met geweld'


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2013, 20:51:30
Tja tis natuurlijk niet goed te praten en dat zal ik ook zeker niet doen maar als ik gisteravond Opsporing Verzocht en Team West (TV West) bekijk en er zijn 13 allochtonen die worden gezocht en 1 autochtoon dan snap ik het wel een beetje.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2013, 21:08:58
Dus een "statistiek" rechtvaardigt dit...?

Hoe krijgt iemand het uit zijn toetsenbord.


guest12562

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2013, 21:18:11
DB laten we nu niet doen alsof er niets aan de hand is. Gevangenissen zitten er vol mee met percentages die schrikbarend zijn, dus ja statistieken zijn gebaseerd op feiten. Nu niet alles onder het tapijt gaan schuiven en het goed gaan praten, dat geldt idd ook voor het misbruiken van geweld.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2013, 21:39:52
Ik ben net twee weken terug van mijn maand Beeldvorming beroep aan dit bureau. Heb dus zelf een maand lang diensten meegedraaid, zowel achter de balie als op de surveillance. Ik kan zeggen dat ik me volledig aansluit bij de reactie van de bureauchef. Het is een bureau waar iedereen hard werkt om de problematiek aan te pakken in de wijk. Er wordt misschien sneller doorgepakt dan andere bureaus wanneer nodig (is denk ik ook nodig in een probleemwijk als deze) maar van mishandelingen is naar mijn ervaring totaal geen sprake. En het feit dat de politie het alleen op allochtonen gemunt zou hebben is naar mijn mening een nogal vreemde constatering in een wijk waar meer dan 90% buitenlands is  ???


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2013, 21:51:48
Dan kan ik op mijn plaats melden dat ik afgelopen jaar een klein onderzoek in deze wijk heb gedaan waaruit bleek dat het algemene (multiculturele) publiek blij was met het optreden van de politie en dat bewoners soms aangaven dat de aanpak soms nog wel wat harder zou mogen. O0


guest12562

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2013, 22:01:22
Zal wel een politiek correcte reactie zijn waar men weer even aandacht voor wil vragen.  98uiye


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2013, 22:01:35
Zodra ik las dat 'oud-agenten' aan de bel trekken, was ik er al klaar mee..

Alleen dat feit zegt mij al genoeg over het waarheidsgehalte van het hele verhaal dat er op volgt..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2013, 23:37:37
Politiechef weerspreekt willekeurig geweldsgebruik

http://www.politie.nl/nieuws/2013/oktober/16/06-den-haag-politiechef-de-roos-van-bureau-de-heemstraat-weerspreekt-willekeurig-geweldsgebruik.html
Laatste update: 16-10-2013 | 20:03

Den Haag - Omroep West meldde woensdag 16 oktober in hun nieuwsuitzending dat politieagenten van bureau De Heemstraat in Den Haag regelmatig willekeurig geweld tegen burgers zouden gebruiken. Politiechef Michel de Roos reageert dat hij dit beeld niet herkent. Ook de feiten weerspreken het beeld dat Omroep West en anderen media daarna neerzet.

De Roos: 'Ik herken niet het beeld van excessief willekeurig geweld. Geweld is zeker een onderdeel van ons beroep, wat zowel voor een verdachte als voor de collega zelf en de omgeving een heftige gebeurtenis kan zijn. Binnen bureau De Heemstraat is daarom veel aandacht voor het gebruik van geweld: het streven is het geweldsgebruik zo minimaal mogelijk te houden. In voorkomende gevallen is de heersende cultuur binnen het bureau om elkaar op het gebruik van geweld aan te spreken. In de samenwerking met de buurt tegen onveiligheid merken inwoners van het gebied wel dat er een stevige aanpak geldt voor mensen die de veiligheid proberen te ondermijnen.'

Feiten
Jaarlijks worden in het verzorgingsgebied 4.000 verdachten aangehouden. Dat zijn er gemiddeld tien per dag. Van al die aanhoudingen deden in 2013 tot op heden vijf personen aangifte tegen medewerkers van politiebureau De Heemstraat. In 2012 betrof dat zeven aangiften en in 2011 waren dat er vijf. Al die gevallen zijn voorgelegd aan de hoofdofficier van justitie van het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag. In 2011 en 2012 zijn die aangiften door het OM als rechtmatig politieoptreden beoordeeld. In twee gevallen werd de aangifte geseponeerd. De aangiften over 2013 zijn nog in behandeling. Ook het aantal klachten doet geen recht aan het beeld dat Omroep West in de reportage neerzet. In 2011 deden drie personen een klacht over geweldsgebruik, in 2012 waren dat er vier en dit jaar is er tot op heden één klacht gedaan. Deze klachten zijn tot op heden in een formele klachtenprocedure als ongegrond beoordeeld. In drie gevallen is de klachtenprocedure opgeschort omdat betrokkene als verdachte in het strafproces zit.
Bureauchef Michel de Roos stelt vast dat het verhaal geen recht doet aan het vele goede werk dat de politie dagelijks in de wijk verricht. ' Sinds 2011 wordt daar stevig op ingezet door politie, OM en de gemeente Den Haag. We treden hard op tegen personen die het hier denken te kunnen verzieken voor mensen die hier prettig met elkaar willen samenleven. Uiteraard komt daarbij ook geweld voor. Ons optreden is er op gericht om zo min mogelijk geweld te gebruiken, maar in bepaalde gevallen is dat gewoon nodig en als het moet grijpen we in. Er kan altijd iets mis gaan, maar ik verwacht en zie dat collega's elkaar daarover aanspreken en dat aangiften altijd worden voorgelegd aan het Openbaar Ministerie.'

Casus in de uitzending
In de uitzending komt een slachtoffer aan het woord die agenten beticht van buitensporig geweld waarbij hij zijn hand heeft gebroken. Deze zaak is is tot in detail uitgezocht nadat de man aangifte deed. Het Openbaar Ministerie heeft toen vastgesteld dat het optreden rechtmatig was. De ervaringen die het tweede slachtoffer deelt in de uitzending is niet naar een aangifte of een incident herleidbaar. Uiteraard hopen wij dat deze man zich alsnog bij ons meldt voor een gesprek.

Uitnodiging voor gesprek
De Roos: 'Daar waar sprake is van geweld of anderszins politieoptreden dat niet door de beugel zou kunnen, sta ik en mijn collega's uiteraard open om met wie dan ook de dialoog aan te gaan. Mensen zijn wat dat betreft welkom om bij mij persoonlijk of met een andere medewerker het gesprek aan te gaan.'
Samen sterk in de hulpverlening!